Onderhoudsarme stadsfiets met weinig weerstand gezocht

Ben op zoek naar een onderhoudsvrije stadsfiets met weinig weerstand. Heb verschillende testen gelezen van TestKees en begrijp dat er qua weerstand veel verschil in fietsen kan zitten en dan wil ik natuurlijk zo min mogelijk energie verspillen.

Helaas zie ik voor weinig fietsen daadwerkelijk testgegevens, dus ik vraag me af hoe ik objectief kan vinden dat een fiets echt weinig weerstand heeft (zelf testen is wat lastig, omdat het gevoel dat je hebt misschien niet overeenkomt met de werkelijkheid).

Wat ik belangrijk vind is:

  • Weinig weerstand
  • Weinig onderhoud
  • Licht niet op batterijen, maar op (naaf)dynamo. Zowel voor als achter.
  • Zou prettig zijn als licht ook de weg een beetje verlicht en meer doet dan alleen eigen zichtbaarheid vergroten.
  • Kinderzitje mogelijk
  • Versnellingen hoef ik niet te hebben als overbrenging maar prettig is (vriendin heeft een Azor Ameland met een Shimano 3-versnellingen, waarbij de 2 veel te licht is en de 3 juist weer te zwaar is om lekker te trappen).
  • Fiets moet er goed tegen kunnen dat ie de hele dag buiten staat. Heb geen schuur om hem 's avonds in te zetten.

Aangezien ik de fiets dagelijks in Amsterdam neerzet, wil ik er geen godsvermogen aan uitgeven. De Batavus Dinsdag, die volgens mij veel wordt aangeraden, lijkt mij dus af te vallen. De enige uitvoering zonder Nexus 7 (die veel weerstand heeft begrijp ik) is de Exclusive en met een fiets van meer dan EUR 1000 vind ik het toch niet prettig om die 's avonds in de stad te zetten.

Wat ik zelf nu heb gevonden is de Batavus Fonk 3. Die is niet superduur en lijkt aan de meeste eisen te voldoen. Hoop alleen dat ie in zijn twee dan een beetje normaal trapt (of kun je dat makkelijk aanpassen?).

Is de Batavius Fonk 3 idd een fiets met een bewezen lage weerstand en zijn er nog andere fietsen die ik zou moeten overwegen?

Met jou eisen zou ik kijken voor een SingleSpeed, geen versnellingen betekend weinig onderhoud, het hoogste rendement wat je kan krijgen en relatief makkelijk een andere overbrenging door het vervangen van een tandwiel.

Als ik zou rond kijk, dan lijkt me Azor een goede keus, zie hun folder, meeste fietsen kan je in een naafdynamo met terugtraprem configuratie krijgen en ik zou voor een Fat-tire pakket gaan.

Maar misschien zit hier ook wat bij:

De Batavus Fonk 3 lijkt me minder aantrekkelijk door de Shimano 3-versnellingen en de roller-brake remmen.

Goed idee @MikeRZ! Singlespeed en dan ter bescherming van de ketting: een chainglider. Kan die fiets altijd buiten staan. Met een beetje slim afstellen kun je de ketting vrijwel wrijvingloos laten draaien. En anders wordt het sowieso te duur.

Dank allebei. Zal daar ook eens naar kijken. Hoewel mijn vriendin een Azor heeft (Ameland, fietst loeizwaar en is nu gelukkig omgebouwd tot ebike) zal ik daar ook eens naar kijken.

Dacht trouwens dat de Nexus 3 in zijn twee ook gewoon een directe overbrenging had en qua weerstand dus niet onder doet voor single speed (mooie term trouwens, klinkt heel hip terwijl het “vroeger” gewoon cheap was om geen versnellingen te hebben).

Dacht verder ook dat roller brakes ook maar zorgen voor een marginale extra weerstand.

De Nexus 3 speed heeft in de 2 inderdaad een directe overbrenging. Rollerbrakes remmen in feite altijd licht. V-brakes doen dat niet. De remkracht wanneer er echt geremd moet worden houdt niet over.

Ik heb nooit getallen gezien voor de weerstand van de Nexus 3 maar ja, je mag verwachten dat de tweede versnelling (directe overbrenging) een prima rendement heeft.

Het probleem is ook niet direct het rendement, maar zoals hier kan lezen en je al zelf schrijft:

Wat betreft roller-brakes heb je gelijk, heb je gelijk, niet veel extra weerstand, toch niet echt mijn favoriet, ik vindt ze minder remmen als velgremmen.

Voor gebruik in Amsterdam waarbij je hem buiten stalt zou ik ook nog een tweedehands kijken, bijv:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-herenfietsen/m1360733775-sparta-herenfiets-28inch-60cm-single-speed-met-handrem-top.html

@MikeRZ: thx. Jammer. Is dus echt een probleem van die naaf en niet alleen bij mijn vriendin. Dat wist ik niet.

Met betrekking tot Azor-Fietsen. In de enige test van fietsersbond waar een Azor is getest, is de opmerking dat de weerstand juist hoog is. Nu is dat een vrij zware fiets, maar van “TestKees” begrijp ik dat gewicht er relatief weinig toe doet.

Ik stal hem niet in Amsterdam buiten. Woon in Amstelveen. Heb nu een Gazelle (denk ik Impala), maar wil juist wat “nieuwerwetse” toevoegingen als een naaidynamo voor voor- en achterlicht. Dat zie je bij tweedehands weinig.

Je hebt inderdaad een punt met Azor fietsen dat ze zwaar zijn, wat betreft optrekken zal je daar weinig van merken want het extra gewicht is zeer klein t.o.v het totale gewicht. Toch snap ik ik je voorkeur wel.

Op marktplaats zie ik voldoende fietsen met een naafdynamo en een Nexus-8 voor zo rond de € 325. Jammer genoeg wel allemaal met (goedkope) vering. Even een tijdje in de gaten houden (je kan er een zoekopdracht op zetten) Niet allemaal direct in de buurt maar daarvoor is de trein.

Beste Oscar,

Als tevreden Azor bezitter geef ik je ook even mijn ervaringen. Ik heb de azor highschool met terugtraprem en 3v. De 3v heb ik speciaal gekozen omdat die het lichtste zou trappen. Dat klopt maar alleen in 1 en 2. 3 trapt heel erg zwaar en is ook vergelijkbaar met de 6e versnelling uit een 7v. De 3 naaf vind ik wel een meerwaarde hebben omdat je ongeacht de storm of heuvel altijd wel vooruit kunt komen in de 1. Mijn zoon fietst veel in Amsterdam en daar kan het behoorlijk hard waaien. Hij had een BSP zonder versnellingen maar dan heb je met hele harde wind toch wel een probleem. Het was een opa fiets van 65 cm gekocht voor 280 euro. Daar heeft hij 3 jaar zorgeloos op gefietst maar nu zijn de wielen toch helemaal op. Te dunne spaken. Zo’n fiets kun je wel makkelijk buiten laten staan. Ik heb een wetenschappelijk artikel waarin staat dat de sturmey archer 3v het meest licht loopt. Zelfs lichter dan een rohloff of een derailleur. Die is met olie gevuld en de shimano met vet. Het verschil is echter niet groot. De weesrtand in 2 bij de 3 v van shimano is nog altijd minder dan van de rohloff. Alleen moet je je erzelf aan wennen om met 1 versnelling te rijden. Ik doe dat nu dagelijks 24 km heen en 24 km terug en haal dan inderdaad alle 8v naven en 7 naven in. Een prettige maximale snelheid voor mij is dan 24 km per uur. Als je harder wilt kun je altijd het achtertandwiel veranderen dat is niet zo duur. In Amsterdam zou ik dikkere banden willen hebben maar niet extreem. De 47 mm marathon van schwalbe vindt ik 1 van de beste banden. Die hoef je niet in plus uitvoering te nemen. Echter…een fiets zo uitgerust heef zijn waarde en zou ik snel onbeheerd in weer en wind willen laten staan dan gaat het er op den duur toch allemaal aan of wordt gestolen.

1 like

Dat wetenschappelijk artikel zou ik wel eens willen zien.

Wat @jebo1 schrijft wordt ondersteund door het artikel The mechanical efficiency of bicycle derailleur and hub-gear transmissions van Chester Kyle and Frank Berto uit het tijdschrift Human Power.

Screenshot_20190112_123115

Rohloff zit volgens hetzelfde artikel tussen de 88,5% en de 92%, Rohloff heeft zelf betere nummers maar het lijkt me eerlijker resultaten met dezelfde meetmethode te vergelijken.

Maar dit is alleen de efficiëntie van de naaf, lijkt me sterk dat iemand de verschillen merkt bij een blinde test, er is ook nog de efficiëntie van het menselijk lichaam die ook een relatie heeft met de trapfrequentie/kadans.

@oscarmopperkont: Er is wel een oplossing anders dan tandwielen vervangen voor “de 3 juist weer te zwaar”:

Sneller fietsen ofwel meer vermogen leveren.

Behalve dat je dan weer de voor jou juiste kadans hebt laten alle metingen ook zien dat bij hogere vermogens een naaf efficiënter (in %) is :wink:

Klopt Mike dat is het artikel. Ik vond het interessant omdat je als fietser vaak op zoek bent naar allerlei verbeteringen en dan blijkt het meest eenvoudige en goedkoopste (soms) toch het beste. Ik zie dat ook dagelijks bewezen omdat ik zoveel mensen voorbij fiets met dure fietsen met veel versnellingen maar me soms toch ook weer verbaas over de snelheid van een jonger iemand die dan ook weer op eenvoudig fietsje met 3 v rijdt. Let wel ik heb het hier niet over vakantietrips maar woon-werkverkeer over vlakke fietspaden. Met een eenvoudig fietsje moet je wel leren om sneller te trappen en dan kom je eigenlijk dicht bij lopen, om harder te lopen moet je sneller lopen. Op de gewonere fiets is 21-24 km uur de beste snelheid gegeven de lucht weerstand en dan kom je best uit met een 3v. Heb je de wind in de rug dan mis je natuurlijk wel eens een 4 of 5 want de 3 is een 6.

Ik ben blij dat je dat er bij hebt geschreven.
Als een naaf je dwingt om in een cadans te fietsen die niet de jouwe is, is het zwaar trappen.
Derhalve zal de Rohloff altijd mijn voorkeur hebben omdat de stapjes tussen de versnellingen kleiner (13.5%) zijn, en het gemakkelijker is om in de buurt van je ideale cadans te fietsen.

De Shimano Alfine 11 heeft een bereik van 409% (handig als je in Harlech mocht wonen) met stappen van 13%.
Op het horizontale wordt je geacht in versnelling 5 te rijden, waardoor eigenlijk maar 7 van de 11 versnellingen nuttig zijn.
De prijs is vriendelijker dan van een Rohloff.

Bedankt voor jullie speurzin, mannen! Maar uit deze grafiek lees ik dat Sachs efficienter werkt dan Sturmey&Archer en niet andersom. SA is slechts een tikkeltje beter in de direct drive, maar flink minder in zowel de eerste en de derde versnelling. En dat zijn juist versnellingen waarbij de tandwielen in de naaf meedraaien. In de tweede versnelling staan die stil. De vraag is welke naaf hier met Sachs wordt aangeduid. Sachs is onderdeel van SRAM. De SRAM naven zijn, althans in mijn blikveld, vrijwel onzichtbaar. Ik kan me niet voorstellen dat hier de (uitgestorven) Torpedo Dreigang mee wordt bedoeld.
Aanvulling: het artikel is uit 2001. Dan is dus de vraag of de gemeten naven nog courant zijn.

Haha, mooie discussie zo. Geen woord over de fiets waar ik wat over vroeg :stuck_out_tongue_winking_eye:

Die Nexus 3-naaf is misschien wel efficiënt, maar als ie overal zo licht trapt als bij de Azor Ameland van mijn vriendin, dan heb je er niks aan. Dat is in zijn twee echt veel te licht en in zijn drie is ie juist weer te zwaar.

Heb nu een Gazelle zonder versnellingen en qua cadans is ie prima. Tussen de 2 en 3 in van de Nexus 3 van mijn vriendin. Dat werkt eigenlijk altijd wel goed. Ook met wind tegen in Amsterdam, kun je daarmee nog steeds prima uit de voeten. Wellicht dat 8 versnellingen fijner is, omdat je dan net een tandje zwaarder of lichter kan indien nodig (zonder alle 8 nodig te hebben. Dat kan ik mij haast niet voorstellen).

Ja soms dwalen discussies af :wink:

Inderdaad bij een Nexus-8 gebruik ik eigenlijk alleen de 4-8, de 4 om bij het stoplicht weg te komen, de 7 voor normaal, de 8 voor goede wind mee en 6 voor sterke wind tegen. De 1 was wel weer erg krap op voor een fietsreis terug uit Oostenrijk.

De overbrengingsverhoudingen van de Nexus-3/7/8:

Screenshot_20190113_102150

Als (d.m.v. de tandwielverhouding) de overbrenging goed ingesteld zou de Nexus-3 voor Nederland goed zijn, maar door het gat tussen de 2 en 3 blijft dat moeilijk. Zoals je hebt gemerkt klopt de basisverhouding voor de meeste fietsen/mensen niet waardoor je in het gat tussen de 2 en 3 zit.

Grappig dat je blijkbaar al een singlespeed hebt en daar eigenlijk ook wel tevreden over bent.

Schijnbaar toch niet helemaal want je lijkt op zoek te zijn naar een andere fiets, wat bevalt er niet meer aan de Gazelle?

Ben over algemeen best tevreden over mijn “single speed” (gewoon zo’n Gazelle Impala-achtige fiets van >20 jaar oud, zonder versnellingen), maar het is een oud beestje en het achterwiel loopt soms intern wat aan. Ik denk dat het de achterrem is (terugtraptrem), maar fietsenmaker heeft nooit wat kunnen vinden. Als ie niet aanloopt, rijdt ie behoorlijk soepel, maar dat moet nog soepeler kunnen.

Verder zit frame onder roest en heb ik enkel voor en achter zo’n lullig ledlampje die werkt op magneten in wiel. Dat is prima om boete te voorkomen en werkt beter dan lampen op batterijen, maar veel licht en zichtbaarheid geeft het niet.

Tijd voor een nieuwe fiets dus :slight_smile:

Bij Bike mailorder (Berlijn) hebben ze veel keuze van goedkoop tot redelijk prijzig:

https://www.bike-mailorder.de/singlespeed-fixie/?p=1&o=3

tot voor kort was er singlespeed.nl, maar die is al een tijdje onbereikbaar.

Wat me bij de haast alle Singlespeeds opvalt is dat ze geen bagagedrager hebben, de enige uitzondering daarop was Azor, vandaar die aanbeveling.

Duidelijk, de oude is duidelijk op.

Wat ik me af vraag is of je al een keuze hebt kunnen maken voor een (nieuwe) singlespeed, een Nexus-3 of een tweedehands Nexus-8.

Als je voor de Nexus-3 gaat is denk ik de Batavius Fonk 3, als, de versnellingsratio goed is een okay keuze hoewel er veel vergelijkbare fietsen zijn die dat ook zijn. De versnellingsratio zou aan te passen moeten zijn door een kleiner voor of achtertandwiel, vraag eens aan een fietsenmaker wat dat zou kosten.

Gek. Hier zie ik ineens een verdwaalde Fonk “met zonder” versnellingen en een terugtraprem:

https://www.peterterlouw.nl/batavus-fonk-2018-dames-1?channable=e18652.MzM5MzU&gclid=EAIaIQobChMIyKbLi-Tr3wIVhuJ3Ch3flgZXEAkYAiABEgKNqPD_BwE#140=1562

Dat staat niet eens op de site van Batavus…