Onderhoudsarme stadsfiets met weinig weerstand gezocht

Zo verdwaald/eenzaam is die niet:

https://www.peterterlouw.nl/batavus_fonk_3_2019_heren

Was ook te koop in Moordrecht.

Alle gekheid op een stokkie, maar die Batavus Vonk is een gewone stadsfiets en geen single speed, al heeft hij maar 1 versnelling.

Ik ben toch ook op zoek naar een stadsfiets?

Ik nam alleen even de hippe term single speed over voor een fiets zonder versnelling.

Singlespeed is voor mij een fietssoort (vandaar mijn advies), voor jou een hippe term.

Maar goed. Ik kan dus het beste voor een versnellingsloze fiets gaan of eentje met een nexus 8. Die laatste is nieuw behoorlijk duur voor een stadsdiensten en dan moet je er dus net een tweedehands op de kop tikken.

Blijft over een verdwaalde Fonk zonder versnellingen (of bestaat de Dinsdag stiekem ook zonder?) of een Azor. Alleen zie je bij Azor dat de enige fiets die ooit is getest door Fietsersbond juist veel weerstand heeft en lees ik hierboven dat ie eigenlijk heel kort mee gaat. Binnen 3 jaar al issues met wielen (terwijl ik al jaren mij oude Gazelle buiten heb staan zonder dat wielen kapot gaan).

Dan word het denk ik die Fonk. Wil sowieso damesmodel, dus dat komt mooi uit.

Geen idee of Oscar een man of een vrouw is maar waarom sowieso damesmodel?

Bij Terlouw is het damensmodel alleen in 57 cm beschikbaar (de 1.70 - 1.90 klinkt aan de ruime kant), de herenversie is in alle maten beschikbaar en fundamenteel sterker.

Omdat ik damesmodel fijner vind met op en afstappen. Rij nu ook op een dames. Zeker als er ook een kinderzitje achterop komt.

Ben 173. Dan is 57 te ruim? Ging af op de aanbeveling daar op de site dat dit goed is voor mijn lengte.

Waarom geen BSP Brave. Heb je in ieder geval goede banden. Vanaf 450 euro:
https://www.bsp-fietsen.nl/fietsen/leisure-utility/brave/

Ik vind dat ook best een fiets om buiten te zetten. Ik vind het verhaal over de shimano 7 trouwens wel wat overdreven. Behalve dat hij goedkoop is, heeft hij nog een groot voordeel, de versnellingen liggen mooi bij elkaar. De shimano 8 heeft een hele zware en een hele lichte helft maar mist het midden gat.

In de stad zou ik vreemd genoeg liever met rollerbrakes rijden dan met terugtrap rem. Je kunt dan immers achteruit trappen en beter op en af stappen. Je moet veel stoppen in de stad en dan is het wegrijden met terugtraprem lastig. Zeker als je met een kind wilt gaan rijden is dit soort comfort en veiligheid erg belangrijk!

heeft batterijlampjes. Heb ik altijd k-ervaringen mee gehad. Heb nu zo’n magnetensysteem en zicht is slecht, maar 100% betrouwbaar. Nooit last van lege of lekkende batterijen.

Ja, opstappen/afstappen is zondemeer handiger bij een damesmodel.

Framematen als “57 cm” zeggen niet zoveel, zie:

Zou meer dan goed zijn hem ter plekke nog even te gaan proefrijden en als de zit niet bevalt dan misschien toch over gaat op het herenmodel of een andere fiets dit wel “past”.