Onderhoudsvrije snelle speedpedelec

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/onderhoudsvrije-snelle-speedpedelec/

Op een speedpedelec moet je binnen de kom meestal op de 50-kilometerwegen. Dan is het handig als je makkelijk 45 kilometer kunt fietsen zodat je het andere verkeer bij kunt houden. Daarvoor heb je een krachtige achterwielmotor nodig, maar het nadeel daarvan is dat die niet samen gaat met een onderhoudsvrije versnelling in de naaf en je aangewezen bent op een kwetsbare derailleur. Klever heeft daar een oplossing voor. De fabrikant monteert een versnellingssysteem in de trapas: een Pinion met twaalf versnellingen.

De ontwikkelingen gaan nu razendsnel en waar eerder een naafversnelling en achterwielmotor niet te combineren waren komt Stromer dit najaar met een nieuwe ST2-2020 met riemaandrijving EN naafversnelling in de achterwielmotor… Helaas heb ik die nagelnieuwe fiets slechts enkele minuten in handen gehad om een goed oordeel te kunnen vellen maar de eerste indruk was zeer goed. Versnelling met 5 verzetten werkte prima en de ondersteuning was als vanouds. Belangrijkste verschil is de prijs… de ST2-2020 wordt gelanceerd op 5,5K en dat is voor een eveneens onderhoudsarme speed pedelec zeer concurrerend ten opzichte van de veel duurdere Pinion.

Enorm prijsverschil inderdaad, maar of een Sturmey Archer vergelijkbaar is met een Pinion…

Nadeel van de Pinion is wel dat je bij kleine verzetten heel veel kracht op de riem zet.

Een Pinion-12 versnellingsbak is inderdaad een technisch hoogstandje in vergelijking met een Sturmy Archer-5 naafversnelling maar daar betaal je dan ook flink voor. En ik moet nog gaan zien hoe het energieverbruik van de Pinion zich verhoudt tot de naafversnelling. Ik heb al eens gereden met Pinion-18 op een gewone fiets en vond dat eerlijk gezegd tegenvallen. Een E-motor kan dat extra energieverlies gemakkelijk compenseren maar dit zal zich ongetwijfeld wreken in een kleinere actieradius en juist dat blijft de achilleshiel van speed pedelecs zolang er geen accu’s zijn die onder alle omstandigheden minimaal 80-100 km actieradius bieden bij maximale ondersteuning en maximale kruissnelheid.

Zowel Klever als Stromer zeggen te werken aan een grotere accu van ca. 1200 Wh maar de grootste winst kan volgens mij gevonden worden in het verlagen van het energieverbruik per km ofwel een aandrijflijn met een zo klein mogelijk energieverlies. Pas als er accu’s komen van ca. 2 kWh zal het energieverlies van de aandrijflijn minder van belang worden.