Onderzoek: elektrische deelstep 

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/onderzoek-elektrische-deelstep/

Wat goed is voor de e-step is ook goed voor de fiets Afgelopen half jaar deden studenten Max de Heus en Lasse Lánsky voor de Fietsersbond onderzoek naar (deel)LEV’s (Light Electric Vehicles) en LEVV’s (Light Electric Vracht Vehicles). Moeten we blij zijn met de komst van elektrische steps op de openbare weg? LEV’s zijn populair.…

Een hype dus. Van voorbijgaande aard.
Niet aan beginnen, als de hype voorbij is liggen die stepjes overal als afval.

[quote=“system, post:1, topic:5279”]
Laat de VrachtLev’s op de rijbaan rijden.[/quote]

In welke wereld hebben deze “onderzoekers” de afgelopen twee jaar geleefd?
De Stint die door de BSO’s als onmisbaar wordt beschouwd, is ook een VrachtLev.
Die krijg je na het ongeluk in Oss nooit meer op de rijbaan.

Ik weet het nog niet.
Als de yuppen in de randstad die stepjes ontdekken, dan worden ze uiteindelijk toegelaten.
Als ze vervolgens hard roepen dat ze op het fietspad willen mits dat breed genoeg is, wel, wie weet krijgen zij meer of sneller iets voor elkaar.
En als over x jaar die stepjes op de vuilnisbelt gaan, hebben wij mooie fietspaden.
Of het wordt een nog grotere ellende. Dat kan ook.

Nederlanders hebben de naam meteen alle hypes te omarmen. Maar ditmaal gaat het nogal schoorvoetend. Echter als ik in Aachen ben, zie ik meer e-steps dan fietsen en toch wonen daar meer dan 40000 studenten. Via alle mogelijke sites worden ze aangeboden voor aantrekkelijke condities. Ze staan dan ook bij bosjes op de stoepen geparkeerd.

@Sjef, als er in aachen geen plannen zijn om de fietspaden aan te passen, dan vrees ik bij ons in Nederland dus de ellende. En dan schieten de fietsers er niets mee op.

In Aachen fietspaden? Die zijn er niet… :grin:
Er zijn wel enkele stoepen waar je samen met voetgangers gebruik van mag maken, zoals eigenlijk overal in grotere duitse steden.

Waarom zou de overheid de fietspaden moeten verbreden tbv de step?
Ik lees in het onderzoeksverslag geen enkel hard argument.

De mensen die ik op een step zie rijden, zijn jongelui die anders op een fiets zouden rijden.
Verder heeft de overheid zich tot nu toe stellig op het standpunt geplaatst dat die dingen onveilig zijn.Ik heb nog geen enkele verkeersbeleidsnota gelezen waarin wordt gepleit om het gebruik van die dingen te bevorderen. Als er al iets over wordt gezegd, gaat het over beperking van de overlast.

Ik zie zelf ook geen enkele reden om het gebruik van die dingen te bevorderen. Je kan ze mee naar binnen nemen . Dat is een voordeel. Maar ik ben vooral bang om over de kop te gaan.

En je bent onverzekerd; eigenlijk onverantwoord ten opzichte van de tegenpartij.

Ik kan vertellen, hoe de ervaringen met de electrische deelstepjes in Hamburg zijn. Gebruikt worden ze vooral door relatief jeugdige mensen, die ermee overal rijden, waar het mogelijk is, en zich daarbij aan geen enkele regel houden maar wel iedereen van de sokken rijden. Als ze worden geparkeerd, wordt er nooit op gelet, dat ze netjes staan. In plaats daarvan staat 50% (ik heb echt geteld) maximaal vervelend en gevaarlijk. Dat betekent, dat te dwars op de stoep staan, dwars op het fietspad, direct na een hoek, direct voor de ingang van een station of ergens in de natuur, onbereikbaar voor de bus van de dienst, die de stepjes aanbiedt. Zelfs de medewerkers van de stepjesaanbieder zetten de stepjes zo neer, dat je erover struikelt en vaak daar, waar de meeste mensen graag lopen, die moeten dus om de stepjes heen lopen. Een groot aantal stepjes valt ook om is dan al helemaal gevaarlijk. Laatst heeft de gemeente door duikers 40 stepjes uit de rivier gehaald. De berging kost 800€ per step. De kosten zijn bij de gemeente blijven hangen, omdat de aanbieders ze voor dat geld niet kwamen afhalen. Voor het milieu zijn die stepjes een verschrikking.

2 likes

Een stad/gemeente kan met een aanbieder, vaak een bedrijf met een eigen app om data te verzamelen, afspraken maken. Een goed uitgangspunt is daarbij de Mobile Data Specification (MDS). Ooit uitgevonden in Los Angeles. Hiermee zijn dit soort ‘hypes’ beter te reguleren. https://www.openmobilityfoundation.org/

@robertj-2, ik lees vooral een hoop gebakken lucht op de website waar je naar verwijst.
Ik lees dat de informatie die nu naar de aanbieder van de service wordt gestuurd, ook naar de afd Verkeer gaat worden gestuurd .
Wat is daar het voordeel van ?

Hrt probleem is nu dat een dockless ebike halverwege de rit komt stil te staan, en als oud vuil aan de kant wordt gegooid, en daar blijft liggen.
Wat gaat er veranderen als de afd Verkeer dat ook weet?

@tweewlr concreter is wellicht een link naar de steden die er gebruik van maken https://www.openmobilityfoundation.org/mds-users/#cities-using-mds en op GitHub staat meer technische informatie.

Het is puur een open standaard data-protocol waarmee je (onder andere) weet waar een dockless ebike uithangt. Een gemeente moet er iets mee doen. Zeg, reguleren door op drukke plekken parkeervak aan te wijzen op de ebike-app. Of, als er ergens ebikes zijn gedumpt, melden bij de aanbieder. Zo voorkom je (hopelijk) dat een buurt of wijk in actie moet komen voordat het probleem bij de gemeente in beeld komt.

1 like

Zeker geen must. Men stept niet, mijn staat er met 2 voeten op. Levensgevaarlijk!!! Zeker met kinderen die met een noodgang om de hoek komen en men neemt ze mee de winkel in!?

Wij zijn benieuwd naar de uitslag van het onderzoek naar de LEV’s, LEVV’s en in het bijzonder de elektrische steps, uitgevoerd door Max de Heus en Lasse Lansky. Op uw website kunnen we daar niets over terugvinden.
Maakt de elektrische step ook deel uit van de “Fietsersbond familie”?

1 like

In een naburige gemeente is besloten om, in afwachting van landelijke regelgeving, de overlast van steps via de APV aan te pakken.
Maar dan gaat het alleen over het parkeren van de steps.
Over de plaats van de step op de weg, zwijgt men in alle talen.

Voor een vraag aan de Fietsersbond, richt je je het best direct tot de Fietsersbond, via de contactpagina. Dit is het Forum.
Zonder trappers is het geen fiets, maar dat is mijn mening

1 like

Vandaag is het nieuws, de politiek weet het nog niet:

Dank je Sjef voor je reactie.

Op de meeste forums zitten vaak wel personen uit de organisatie. Blijkbaar is dat bij de Fietsersbond niet het geval.

Dit is de zoveelste teleurstelling in de huidige Fietsersbond.

Mijn advies aan u is: zet duidelijk op het forum dat vragen van deze aard, niet beantwoord kunnen worden.

Martin Bloemendaal

Gsm: +31 (6) 40200495

Beheerder Facebookpagina: fietsen door Limburg
Beheerder Facebookaccount: fietsen in Midden-Limburg
Mede-initiatiefnemer: fietsen voor m’n eten Midden-Limburg

~WRD0000.jpg

Advies aan mij? Ik ben een forumlid, niet meer of minder. Gebruik de contactpagina: https://www.fietsersbond.nl/contact-en-ledenservice/