Wij zijn drie derdejaars studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Bij ons op school staat dit semester ondernemerschap centraal. We moeten vanuit concept/idee een innovatief product naar de markt brengen. We hebben een maand geleden een product bedacht en zijn momenteel bezig met het onderzoek.
Wij hebben inmiddels onderzoek gedaan en bij experts langs geweest om adviezen te vragen. Dit bracht ons verder in het traject alleen missen wij nog de visie van jullie. Daarom zouden wij het ontzettend waarderen als u deze survey in wilt vullen. Het betreft 8 vragen en kost ongeveer 3 minuten van u tijd.
Ik vul deze survey altijd in maar stel het wel op prijs als er ook iets van een eindresultaat hier geplaatst wordt. Zie het als een beloning voor de moeite. Alvast bedankt en succes met jullie project.
Ik sluit me bij @Lomito aan.
Hoewel ik me wel afvraag waarom ik ooit een een bijdrage (zie link hieronder) heb gewijd aan duurzame fietstassen, terwijl de survey hierboven inmiddels gaat over koeltassen.
Dankzij de correctiefunctie kon ik de tekst waarop ik indertijd heb gereageerd weer boven tafel halen. Wij zijn drie derdejaars studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Bij ons op school staat dit semester ondernemerschap centraal. We moeten vanuit concept/idee een innovatief product naar de markt brengen. We hebben een maand geleden een product bedacht en zijn momenteel bezig met het onderzoek. Bent u iemand of kent u iemand die kijk heeft op duurzaamheid en fietstassen zouden wij het erg waarderen als u een reactie hieronder zet of uw contact gegevens mailt naar tijn.van.den.eijnde@hva.nl dan nemen wij contact met u op!
Ik werk toevallig zelf voor HvA/UvA en zou wel eens onderzocht willen hebben of er voor (elektrische) fietsen een product te bedenken is waarmee de fiets een stuk aërodynamischer kan worden gemaakt zonder dat het ten koste gaat van bijvoorbeeld zijwind gevoeligheid of gemak van stallen in een fietsenstalling. Als dat dan ook nog een opbergplek biedt voor wat lichte spulletjes die je voor de lange afstand wilt meenemen is dat natuurlijk wel een idee.
Doel moet denk ik zijn om lange afstandsfietsen met een (e-)fiets gemakkelijker en sneller te maken zodat meer mensen de auto laten staan.
Wellicht kunnen wel elkaar eens in de fietsenstalling van Leeuwenburg kunnen afspreken.
Snelheid is geen probleem met een E-fiets. Zelfs de 25 km/u van de pedelec is al goed voor redelijke reistijden tot zo’n 20 km. Daarboven wordt het interessant om voor de snellere speed pedelec te kiezen. Meer aerodynamica kan wel bijdragen aan een grotere actieradius.
Voor fietsforensen zijn de volgende zaken van essentieel belang:
veilige stalling (toezicht en/of goed afgesloten ruimte)
overdekte en vorstvrije stalling
oplaadgelegenheid met beveiligde ruimte voor oplader
kluisjes voor het opbergen van fietsattributen (helm, handschoenen, regenkleding)
Eigenlijk bestaat zo’n product al: de fietskluis zoals die op kleinere stations te vinden is maar dan geïsoleerd, voorzien van minimale verwarming en wandcontactdoos 230V voor de oplader. En een legplankje boven het voorwiel voor de helm e.d.
Nog mooier zou het zijn wanneer er een universele oplader/plug komt zodat je geen oplader hoeft mee te nemen of een tweede oplader moet aanschaffen. Een verloopplug van universele oplader naar eigen accuplug is daarbij een mooie overgangsoplossing.
electrische stond tussen ()'s omdat het product zich kan richten op alle fietsen.
Ik ben het met je eens wat betreft de behoeften van fietsforensen maar ik denk dat deze studenten zich liever op een enkel specifiek product willen richten om hun project een beetje begrensd te houden.
Vandaar mijn voorstel dat voor alle forensen zou kunnen werken, een aerodynamische stuurtas of mand die ook de stroomlijn rondom de fietser zelf kan verbeteren bijvoorbeeld met een uitschuifbaar transparantpaneel naar boven, snel inklapbaar en afneembaar is en naast de bekende laptop ook de fietsattributen kan opbergen. Wellicht nog met een zonnepaneel voorop om een los accupack te kunnen opladen tijdens het fietsen.
Beetje als de fietsmand van ortlieb maar dan wat gestroomlijnder en met een doorzichtig scherm aan de bovenkant.
En aangezien aerobars de stroomlijn ook erg helpen zou het mooi zijn als die geintegreerd zijn in het geheel. Clip-on aero-bar-bag combinatie!!
Bedankt voor het invullen Lomito. Maar natuurlijk, dit semester zal ongeveeer tot juni duren, tegen die tijd zal ik jullie graag het eindproduct laten zien!
Dank voor je input!
Ja, heel graag, elke feedback en input die we van experts krijgen helpt ons enorm! Wat komt het best uit voor jou of heb je een email of telefoonnummer voor mij?
We hebben het niet over het aerodynamischer maken van de fietser…maar van het geheel.
Er van uitgaande dat de meeste mensen een gewone fiets hebben, lijkt het me logisch om daar een product voor te bedenken. Een ligfiets hoeft niet bedacht te worden want die bestaan al.
En niet iedereen wil/kan naast z’n huidige fiets een snelle racefiets aanschaffen voor het forensen… en racefietsen bestaan al, dus voor dit project ook niet interessant lijkt me.
Op zich is een aerobar op een forensenfiets een goed idee, ik heb ze er dan ook al op zitten. Al kan ik misschien minder vermogen leveren, er is ook minder vermogen nodig. Resultaat is dat ik sneller ga.
Op een gewone fiets is het dan wel prettig als het zadel dan wat naar voren staat of kan, Redshift heeft daar al een mooie oplossing voor https://youtu.be/islESx7r4Ag?t=36
Ik ben het niet eens met je samenvatting, ook bij een gewone zithouding op een normale fiets zou je al veel kunnen doen aan het beperken van de luchtweerstand door voor of achter het lichaam van de fietser de stroomlijn te verbeteren.
Als jij je wilt beperken tot dingen die al zijn geprobeerd of binnen de regels van de UCI mag, prima…
Een uurrecord is iets heel anders dan woon-werk verkeer of een dagje naar het strand.
Ik verwacht dat deze studenten wat meer out-of-the-box of juist in hun box kunnen denken Ook al is dat binnen de FB gewaagd.