Onderzoek: Wie is de speedpedelecrijder?

Kwam vandaag op Factsheet Infrastructuur voor voetgangers en fietsers van het SWOV.

Daar kan je een sectie “Is een vrijliggend fietspad veiliger dan een fietsstrook” vinden en dat geeft duidelijk aan dat in recente studies fietspaden in combinatie met moderne kruispunten veiliger zijn bevonden dan fietsstroken.

Naar Rotterdam verhuizen zou ik zeggen:

Of het een goed idee is? Ik heb mijn bedenkingen:

  1. 25 km/h en 30 km/h verschilt niet veel dus als je niet op de rijbaan wil rijden kies dan voor een normale e-bike.
  2. 30 km/h is sneller dan de gemiddelde gewone fiets (15 km/uur) of elektrische fiets (17 km/uur) en een speed pedelec is stil. Scooters/snorfietsers hebben wat dat betreft een onterecht voordeel dat je ze hoort aankomen
  3. Ik geloof niet in handhaving, snorfietsen rijden op fietspaden gemiddeld 32 km/uur dat is harder dan de snelheidslimiet 30 km/uur binnen de bebouwde kom en voor de snorfiets geldt hij maximaal 25 km/uur mag rijden (en daar technisch op begrensd moet zijn). Als snorfietsen al niet gehandhaafd worden, waarom dan speed pedelec wel?

Voor de bronnen zie het eerder genoemde Factsheet Infrastructuur voor voetgangers en fietsers van het SWOV met name:

Dat is het verschil tussen Nederland en België: slechte regelgeving zonder handhaving versus goede regelgeving met handhaving. Het is overigens niet alleen op deze punten dat België een stuk verder ontwikkeld is dan Nederland. Met name de fiscale/financiële voorzieningen voor werkgever en werknemer maakt het veel aantrekkelijker om woon-werkverkeer per speed pedelec te maken. De verkoop van speed pedelecs ligt daardoor veel hoger dan in Nederland.

Ik ben overigens wel benieuwd of in België ook onderzoek gedaan wordt naar de kenmerken en motivaties van speeders. De veronderstellingen hier zijn nogal gebaseerd op het gedrag van agressieve jongeren (op scooters) terwijl bekend is dat speeders gemiddeld 55 jaar oud zijn en heel anders in het leven staan.

Ik vroeg me af waar dat beeld op gestoeld is? “Maud van der Salm deed voor haar master Human Geography onderzoek naar de speedpedelecgebruiker. ‘Het beeld dat mensen hebben, is een man van in de 50 die inhaalt waar het eigenlijk niet kan.’” “Mensen, wie?” SWOV heeft er een tijdje gelegen ook, of wel naar gekeken.
En ik zou die masterstudie wel eens willen inkijken, omdat de de Fietsersbond er kennelijk van onder de indruk is.

De link is hier te vinden: https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/De-speed-pedelec-wie-zijn-de-gebruikers

1 like

Ik heb geen cijfers bij de hand, maar heel veel speed pedelecs in België zijn bedrijfsfietsen.
Je krijgt deze fiets, je krijgt nog eens 20-30ct per km die je naar je werk fietst, en na 3 jaar kan je als je wil de fiets voor een beperkte waarde overnemen voor puur privé gebruik. En meestal kan je dan de volgende leasefiets uitkiezen.
Dat is niet beperkt tot speed pedelecs, maar als je bv 20-25km van je werk woont is een speed pedelec wel aangewezen.
De baas van mijn dochter (chirurg) doet elke dag 100km op zijn speed pedelec, maar dat is een uitzondering.

Je maakt me jaloers… hadden we in Nederland maar zo’n riante regeling voor E-fietsers, de infra hebben we al maar nu nog een overheid die van het fietsforensen een prioriteit maakt.