Onwettige handhaving Corona-maatregelen

Tijdens mijn vele fietstochten afgelopen Corona-weken is mij opgevallen dat onze handhavers (Politie en BOA’s) uitzonderlijk actief zijn. Ik kom ze tegen op fietspaden/wegen waar ik voor de Corona-crisis nog nooit een handhaver gezien heb…

Nu ben ik geen jurist maar volgens mij is er geen wettelijke basis voor de Corona-maatregelen en kunnen de boetes voor het niet afstand houden of samenscholing vrij eenvoudig aangevochten worden. Vanmorgen las ik dat men bezig is om de maatregelen alsnog een wettelijke basis te geven met het vaststellen van noodwetten die van tijdelijke aard zijn. Tijdelijk is hierbij erg flexibel want het Corona-virus zal nog vele jaren actief zijn, willen we dan ook nog vele jaren boetes ontvangen voor discutabele maatregelen?

Zo bezien is de vrijheidsdemonstratie van gisteren in Den Haag niet geheel onverwacht… Ik zou het niet vreemd vinden als de Corona-maatregelen en handhaving daarvan op groeiend verzet kunnen rekenen.

En wat wil je hier bereiken?

Als je dat juridisch wil aanpakken, neem dan een advokaat.
Ik ken de wet in NL niet 100%, (en in België ook niet, maar net iets beter), maar ik heb een politieman in de familie.
Je wil echt niet weten wat die allemaal meemaken…

Het grootste deel van de bevolking volgt de regels wel, en als er dan eens iemand op een plaats is waar die niet moet zijn en daarop gewezen wordt, dan zegt 95%: oh sorry, ik weet dat ik fout ben, ik zal het niet meer doen.
Maar de 5% doet alsof ze van niks weten, of worden agressief of spuwen zelfs naar de politie.
Dat die dan een boete krijgen vind ik logisch.
Onze politie wordt echt niet betaald per bon die ze uitschrijven.

Misschien heb je wel een bon gekregen en wil je die aan vechten… be my guest en betaal een veelvoud aan je advokaat en ga naar die rechtbank.

Afgelopen weken heb ik anders verhalen gelezen van mensen die werden overvallen door overijverige handhavers.

Zoals deze: https://www.pzc.nl/walcheren/vlissingse-kickbokstrainer-krijgt-500-euro-boete-voor-sporten-op-strand-ik-hield-me-gewoon-aan-de-regels~af398cc2/?referrer=https://www.google.com/

Afgezien van het idiote boetebedrag van € 390 (vergelijkbaar met meer dan 30km/u te snel rijden, door rood rijden of bumperkleven) krijg je als volwassene gelijk ook een strafblad die mogelijk van invloed kan zijn op je mogelijkheden om werk te vinden.

Alle reden dus om een Corona-boete aan te vechten, zeker nu duidelijk is dat de wettelijke gronden voor de boetes ontbreken. Op 1 mei 2020 zijn er al 8.000 Corona-boetes uitgedeeld, dat gaat dus om een bedrag van € 3.120.000 en 8000 mensen die mogelijk problemen gaan ondervinden bij sollicitaties.

Ik zou dan ook zeker een advocaat nemen om een Corona-boete aan te vechten. De overheid hoopt dat mensen de boete betalen om er maar van af te zijn… niet doen dus!

Zie ook: https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/kabinet-komt-met-spoedwet-noodmaatregelen.13063953.lynkx

Nu is het formeel bekend en worden boetes ingetrokken: https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/fouten-bij-uitschrijven-coronaboetes-deel-kan-niet-geind-worden~a4c222d2/

Edit 27-05-2020:
Ook een hoogleraar rechtswetenschap (RUG) roept nu mensen op de corona-boetes niet te betalen en in verzet te gaan: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/25/om-niet-blij-met-oproep-om-boetes-niet-te-betalen-a4000780
En vandaag werd ook bekend dat de eerste corona-boete door justitie is ingetrokken. Er zullen ongetwijfeld meer volgen want afgezien van de absurde geldboete van €390 krijgt de ontvanger ook een strafblad waardoor de kans groter wordt dat je geweigerd wordt voor een nieuwe baan. Alle reden dus om in verzet te gaan: https://www.parool.nl/nederland/eerste-coronaboete-ingetrokken-door-om-betaal-niet-en-maak-bezwaar~b2906221/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

De boete-teller stond 3 weken geleden nog op 8000, inmiddels is dat opgelopen naar 18.200… en dit is nog van tijdens de lock down.

Nog een anekdote van een zorgmedewerker die dagelijks met 6 cliënten van een instelling voor verstandelijk gehandicapten een rondje maakt door het dorp. In verband met de corona-maatregelen heeft de instelling overleg gehad met de burgemeester om zeker te weten dat zij hun dagelijkse rondje nog kunnen maken en dat kon… enkele dagen later wordt de medewerker aangehouden door BOA’s en krijgt meteen een boete. Medewerker heeft nog uitgelegd dat dit met de burgemeester is besproken maar de BOA’s houden voet bij stuk. Medewerker overstuur terug naar huis met haar groep. Na een telefoontje met de burgemeester zijn de BOA’s tot de orde geroepen en is de boete ingetrokken. De BOA’s wilden nog net toegeven dat de boete niet terecht was maar excuses konden er al niet af.

Ik vind een verwijzing naar de demonstratie in Den Haag en wat jij aan Boa’s tegenkomt tijdens je fietstochten heel wonderlijk. Dat onwettige dat om je bericht heen hangt, getuigt van niet verder nadenken dan je eigen voordeur. Die noodmaatregelen zijn nodig om te voorkomen dat straks ik weet niet hoeveel mensen moeten knokken voor hun leven. Noodmaatregel wil zeggen, dat gebaseerd op ervaringen tot nu toe, er geen andere mogelijkheden bestaan ter verkoming van erger.
Het is voor handhavers bijna niet te doen om te handhaven als 70% van de bevolking schijt aan de maatregelen heeft. Dit is weer typisch zo iets Hollands, daar hou ik overigens normaal gesproken heel erg van, om maar de doen wat jouzelf goeddunkt. Als het om mensenlevens gaat, vind ik alles geoorloofd om zaken in goede banen te leiden. Helemaal als een flinke groep niet echt ontwikkelde mensen er indirect alleen maar op uit is om chaos te creëren.
Je bent toch van God los, als je gaat demonstreren die Europees breed gezien, tot de lichtste gekwalificeerd mogen worden. Vraag me dan ook stellig af, of wettelijk maatregelen door jou ook niet gebagatelliseerd worden.

Dat er maatregelen genomen moeten worden om te voorkomen dat mensen ziek worden van het virus en daar aan overlijden ben ik met je eens. De vraag is alleen of het aantal C19-zieken en -doden werkelijk is afgenomen als resultaat van de genomen maatregelen.

Uiteraard zou je kunnen stellen dat de maatregelen hebben geholpen want de ziekte is op z’n retour gegaan. Of er ook werkelijk een causaal verband is kan echter niet gezegd worden. De kans is vrij groot dat er andere factoren een rol spelen bij de afname van het aantal zieken/doden.

Zo is nu duidelijk dat besmettingen vooral plaatsvinden in binnenruimtes (gebouwen, voertuigen) en verbleven we ook werkelijk vooral binnen tijdens de grote uitbraak. Eind april werd het weer beter, gingen we vaker en langer naar buiten en zakte het aantal besmettingen in.

Die corona-boetes zijn vooral uitgedeeld aan mensen die elkaar buiten ontmoetten, dus relatief veilig voor het virus maar niet voor de daar rondlopende BOA’s. Met de kennis van nu kunnen we stellen dat de genomen maatregelen eerder tot meer besmetting hebben geleid omdat mensen werden gestimuleerd om binnen te blijven waar ze een groter risico op besmetting liepen. En dat het virus ondanks de genomen maatregelen is afgenomen.

Met de constatering dat niet de juiste maatregelen zijn genomen kunnen we er van uitgaan dat het virus in het komende najaar flink zal terugkomen wanneer mensen weer massaal binnen blijven en daar alsnog besmet raken.

Mijn betoog over de onwettigheid van de corona-boetes was echter niet gebaseerd op het feit dat de maatregelen besmetting juist stimuleerden, maar enkel dat er geen juridische basis is voor de boetes.

We zijn inmiddels weer enkele maanden verder om te constateren dat er nauwelijks nog corona-boetes worden uitgedeeld. En dat komt voor een groot deel omdat bekeurde mensen massaal in verzet zijn gekomen door hun boete niet te betalen en deze te laten intrekken door de rechter.

Voor meer informatie: DPG Media Privacy Gate