Op een driewieler leer je opnieuw fietsen

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/op-een-driewieler-leer-je-opnieuw-fietsen/

Als fietsen niet meer gaat, ben je niet altijd tot de scootmobiel veroordeeld. Ivo Smit geeft namens de Fietsersbond driewielfietsles. ‘Had ik het maar eerder gedaan.’ Journaliste Rianne van der Molen kreeg ook les. Loslaten. Dat is zo’n beetje het belangrijkste woord dat fietsdocent Ivo Smit tijdens de eerste driewielfietsles blijft herhalen. Als je je…

heb in revalidatie kennisgemaakt met driewieler, rijd nu op vakantieadres op een gehuurd exemplaar. Gaat best aardig, ben in Drenthe met mooie geasfalteerde fietspaden. Ben alleen heel angstig voor schuine kanten van ‘bolle’ weggetjes, en voor goten langs de stoeprand. Zie nergens tips over hoe je moet rijden op schuin wegdek. Ik ben erg bang om om te vallen: mankeer iets aan m’n botten en heb gebroken heup gehad. Ben daardoor ook bang om van fietspad af te sukkelen, wat jammer is, want (al zeg ik het zelf :wink: ik stuur behoorlijk stabiel. Dus praktisch: hoe rijd je ‘schuin’. En: hoe kom ik van die angst af!

Dat is een algemeen nadeel van een rechtop driewieler. Je zult toch moeten leren om je lichaam rechtop ontspannen te houden. Omvallen doe je niet zo snel dus gewoon proberen zo ontspannen mogelijk te rijden. Met een zit- of ligdriewieler heb je veel minder last van het schuin rijden omdat ook je rug ondersteunt wordt en je zwaartepunt lager zit. Dus probeer ook eens zo’n fiets. En je kunt eventueel les nemen.

Ik fietste van de week naast een oudere heer met een electrische Van Raam driewieler die dezelfde angst had om om te vallen op bollopende polderwegen. ‘Daarom rij ik maar gewoon een stukje van de kant,’ antwoordde hij enigszins verontschuldigend op mijn vraag hoe hij dat dan oploste. Later, toen ik met mijn eigen Flevotrike driewiel-ligfiets verder was gereden, realiseerde ik me dat dit ook het enige juiste antwoord was. Hoewel ik daar bij mijn fiets met knikbesturing geen last van heb, moest ik wel denken aan de woorden van mijn motorinstructeur decennia geleden. Die legde me uit dat ik niet als een fietser aan de kant moest rijden maar juist dezelfde ruimte te pakken als een auto. Bijna iedere motorrijder kent die les wel en ik denk dat je dezelfde regel moet toepassen op een driewieler. Dus vooral niet als een tweewieler zo ver mogelijk naar de kant maar de ruimte van de weg opeisen. Dat zal best wat gemopper en gezucht van automobilisten opleveren maar daar moet je je niets van aantrekken.

Beste markn.
U maakt een kleine vergelijkingsfout. Plaats op de weg is niet vergelijkbaar van die van de motorfiets. Die heeft de zelfde snelheid als het overige, gemotoriseerde, verkeer. Zijn plek is die waar de linker wielen van auto’s rijden.
De drielwieler hoeft niet uiterst rechts (moet wel van de wet, net zoals àl het overige verkeer) te rijden maar zo’n 50 cm. van de wegrand af. Met z’n breedte mee gerekend heeft hij dan wel een duidelijke plek op de weg. Hopelijk hebben de lage driewielers een signalerings teken op een hoog punt zodat dat bóven de auto’s ut steekt.
Helaas lopen de meeste wegen iets bol maar dat is dan maar zo.

Juridisch zal je ongetwijfeld gelijk hebben maar als je die 50 cm aanhoudt op het rechterdeel van een driewieler dan kom je op de meeste lokale polderwegen dus aardig op die plek uit. Dat de snelheid niet gelijk is, is in dit geval misschien ook niet zo relevant op dit soort wegen. Een deel van het overige verkeer zoals 45-km auto’s, tractors, kinderen en fietsers is op lokale 50- en 80-km wegen nu eenmaal gemengd.

De vraag is dus vooral of een oudere fietser met driewieler zich op een voor hem of haar veilige manier in het verkeer mag begeven. Overigens zie ik in deze gevallen veel vaker gevaarlijke situaties bij stellen die naast elkaar op een gewone of elektrische tweewieler zitten. Zij nemen qua breedte meer ruimte en lopen meer risico’s omdat de sturen in elkaar kunnen raken. Zelfs als ze bij het achterop komen van een auto achter elkaar gaan rijden, zal de auto moeten remmen.

Laatst mocht ik van een voorbijfietser even zijn 3-wieler testen maar schrok me al een ongeluk bij het opstappen. Het verschil in evenwicht met mijn 2-wieler had ik me niet zo gerealiseerd. Ik ben er maar gauw afgestapt. Ik heb ook een 3-wieler ligfiets met 2 wielen voor, ben niet gehandicapt, wel op leeftijd en fiets met veel plezier in een rustig tempo op mooie paadjes in de duinen.
Maakt het verschil in het aantal wielen voor of achter uit voor het evenwicht?

Zag op een beurs een driewieler met een kantelstysteem.Hetzelfde als bij een auto of een motorfiets met 3 wielen.Voordeel korte draaicirkel en prima wegligging.Kijk op www.veleon.de.Er is een dealer in Amersfoort.www.greenolution.nl