Open ketting probleem bij slecht weer? (Vieze broekspijp...)

Ik ben aan het kijken naar de PowerFly Sport van Trek. Ze adverteren dit als een soort hybrid mountainbike die ook spatborden voor en achter heeft en een bagagedrager zodat het ook geschikt is voor woon-werk en in de stad.

Het lijkt er echter op dat de ketting zelf geen bescherming heeft. Mijn vraag was dus gaat dit een probleem worden? Spatborden voor en achter zijn erg mooi, maar krijg je van de ketting zelf ook niet allemaal viezigheid*, vooral als het regent? *op je kleding

Ik zie online wel wat korte reviews en daarin klaagt niemand er echter over. Ook lijkt het er op dat de ketting bij het trap-gedeelte vrij klein is. Is het misschien daarom minder of geen probleem?

Zou hierover graag advies/ervaringen willen :slight_smile:

Wanneer een fiets niet overdag/nacht de hele tijd buiten staat, valt het effect van een open ketting erg mee. Lange regenritten vragen wel van je dat je de ketting daarna droogt en na een uurtje smeert. De ketting wordt vies, maar doet verder zelf niets.

Bedankt voor je reactie! Sorry ik bedoelde viezigheid op je broek/kleding, niet zozeer op de ketting zelf.

De ketting (op het minimale kettingblad) zit wat verscholen achter de motoreenheid. Dat zal zeker een beschermend effect hebben. Ik heb overigens geen ervaring met dit soort fietsen.

Voor mijn broek heb ik broekklemmen om te zorgen dat mijn broek niet tussen de riem en het blad komen.

Vuil van de ketting zal broek je geen last van hebben, vuil wordt evt. opgepikt bij het onderste deel van de ketting en dat gaat nog door de derailleur en daar valt al het vuil dat niet vast zit er af.

Broekklemmen zijn prima, maar je rechter broekspijp in de sok werkt ook goed.
+
Gegeven het minimale formaat van het tandwiel is het de vraag of de broek wel in contact komt met de ketting. Wel zal de motorunit van het voorwiel smerig worden en een flapperende broek wordt daar niet schoner van.

Dat vroeg ik me dus ook af.

Sorry ik begrijp niet helemaal wat de motor unit van het voorwiel met je broek te maken heeft? Je broek komt toch helemaal niet in aanraking met het voorwiel? (En zo ja, een normale stadsfiets heeft in het voorwiel toch helemaal geen extra bescherming die deze fiets niet heeft…? Zie ik nou iets over het hoofd?)

Even voor de goed orde, we hebben het over dit deel:

Screenshot_20200322_084037

Ja voeten zitten op je trappers en een wapperende broek om je benen komt dus mogelijk in contact met de motorunit en een deel van de ketting. Bij een natte ondergrond wordt de voorkant van de motorunit vuil door opspatten water/vuil van het voorwiel. Dat kan je verminderen met spatlappen.

Nu ik nog eens naar het plaatje kijk, valt me wel het voortandwiel op, daar nog iets van gelezen in de reviews.

Dat is inderdaad wel heel erg klein (15t). Dat zal daardoor geen lang leven beschoren zijn, nog verergerd door het grote koppel van de middenmotor. Zeker een aandachtspunt om eens met de dealer over te praten.