Optie "vermijd hindernissen voor brede fietsen" en "onverharde fietspaden"

Op de desktop versie van de fietsersbondplanner kun je extra opties gebruiken als je een buitenmodel fiets hebt, bijv. een trike of een velomobiel. Daarom gebruik ik liever de fietsersbondplanner dan het knooppuntensysteem.

Knooppuntenroutes sturen mij vaker dan lief is op mulle zandpaadjes, erg smal bovendien. Dat heeft mij deze zomer een aantal onprettige ervaringen bezorgd!
Daarom wil ik het knooppuntensysteem liever helemaal niet meer gebruiken.

Mijn vraag is nu: hoe smal mag een fietspad zijn om in de planner database gekenmerkt te worden als een hindernis voor brede fietsen?

Veel tadpole trikes hebben bij de voorwielen een breedte van 83 cm, een enkel model gaat zelfs tot 91 cm!

Mijn vraag is dus gericht aan de beheerder(s) van de planner: welke filters worden gebruikt om hindernissen voor brede fietsen en zandpaden te kenmerken?

Goedemorgen,

Bij een doorgang van minder dan een meter zou er een hindernis in de planner moeten staan. We zijn daarbij inderdaad uitgegaan van fietskarren en driewielers die ongeveer tot 90 cm kunnen gaan.

De hindernissen worden ingevoerd door vrijwilligers, dus het kan zijn dat die een andere inschatting hebben gemaakt, of dat er een hindernis is die nog niet is ingevoerd.

Mocht je een hindernis tegenkomen die er niet in staat, dan horen we dat graag. We kunnen deze dan alsnog invoeren. https://www.fietsersbond.nl/fout-melden-fietsersbond-routeplanner/ Dat geldt natuurlijk ook voor allerlei andere fouten.

Met vriendelijke groet,

Richard Valkering
Team Fietsrouteplanner

Op m’n eigen weblog, dat vooral gelezen wordt door ligfietsers en velomobilisten, heb ik zojuist een wat algemenere beschouwing over dit onderwerp gepost. Misschien ook reden voor Richard om daarop nader in te gaan?
Met dank voor je interesse!