Opzoek naar een snelle/ sportieve stadsfiets

Dag allen,

Op het forum heb ik al het een en ander afgezocht maar sloot toch niet helemaal aan bij wat ik zocht. Ik ben op zoek naar een snelle, sportieve stads fiets. Ik heb de volgende fietsen op het oog:

De reden dat ik vooral naar cube aan het kijken ben is omdat ik het idee heb dat je daar het meeste waar voor je geld krijg. Eerlijk is eerlijk, mijn fiets kennis is zeer beperkt en is voornamelijk gebaseerd op het feit dat ik weinig fietsen zie die een Shimano alfine naaf bieden voor deze prijs. Nu mijn vraag, is het prijsverschil het waard? Ga ik bijvoorbeeld het verschil echt merken tussen een nexus 8 en een alfine 8, of alfine 11. En zijn dit kwalitatief goede fietsen, zijn ze het prijskaartje waard? Eventueel andere fietsen tips zijn welkom. Daarbij geld wel dat ik graag een riemaandrijving wil, dat het een sportieve/ snelle fiets is en het liefst zonder (naaf)dynamo i.v.m. zwaarder trappen/ weerstand. Ik fiets door weer en wind, regen, sneeuw (als dat nog ooit gaat vallen), door elke weersomstandigheid dus eigenlijk. Ik fiets vanuit Utrecht naar Nieuwegein (geen heuvels, wel bruggen), 10km heen en 10km terug, op dit moment 3 dagen in de week. Hopelijk heb ik genoeg informatie verschaft, zo niet laat het weten en alvast sorry. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groet, Arvid

Cube Hyde pro koppeling: https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/urban-mobility/commuting/hyde/cube-hyde-pro-deepbluensilver/

Geen sorry nodig.
De Nexus 8 achternaaf is zo goed als gelijk aan de Alfine 8. De Alfine 11 (Editor) heb je niet nodig. Het verschil zit hem in de 3 grootste versnellingen. De kleinste versnelling is gelijk aan die van Nexus en Alfine 8. Cube is een no nonsens merk en levert inderdaad veel waar voor het geld. Cube heeft vaak weinig kleur, maar deze zijn een uitzondering. Ik ken die bruggen en de tegenwind, met 8 versnellingen heb je daar genoeg. Houd rekening met levertijden.

2 likes

Welke fiets je ook koopt, ga met die fiets eerst een lange proefrit maken. Probeer er van hetzelfde merk en type verschillende uit.

1 like

Bedankt @Sjef en @teunisjan voor jullie antwoorden. Dat artikel dat je deelde heb ik inderdaad ook gezien, maar wat ik mij afvraag is in hoeverre dat nu nog relevant is. Het filmpje erbij is van 7 jaar geleden. Als de nexus net zo betrouwbaar is als de alfine (zoals ook aangegeven in het artikel trouwens) dan moet dat niet zo’n probleem zijn denk ik? Ik zou graag meerdere fietsen testen, maar gezien de lever problemen is dat niet zomaar gedaan. Dus zou ik echt slecht gaan met de nexus naaf zonder meerdere fietsen van hetzelfde merk/ type te vergelijken? Groetjes, en nogmaals bedankt! Arvid

@arvid-2, er zijn recente topics over versnellingsnaven, met name de nexus-7 versus de 8, dus ja, in mijn beleving is eea nog relevant.
Je zult het zelf natuurlijk al wel bedacht hebben, maar de proefrit met leuke tegenwind over de bruggen is aan te bevelen. Als de fiets van jouw keuze slaagt voor de proef, is het goed, toch?

1 like

Aahh oke, thanks voor de tips!! Ik zal er goed naar kijken:)

@teunisjan nog een vraag, zou jij in dat geval de Shimano Alfine lijn (alfine 8 of 11) aanraden i.p.v. de nexus 8? Alvast bedankt voor je antwoord!

De nexus 8 of de alfine 8 ontlopen elkaar volgens mij niet zo heel veel. De proefrit moet gaan uitmaken welke jij het lekkerst vindt rijden (maar blijf weg van de nexus 7!)
De alfine 11 ken ik niet, maar als ik het antwoord van @Sjef hierboven lees, zou je de 11 niet nodig zijn. Maar ook daarbij geldt: de proefrit :slight_smile:
Als jij heel blij wordt van de alfine 11, niets mis mee!

Voor als je het interessant vindt, ik heb de nexus-8, maar ben nog niet hoger geweest dan de 5. Als ik zoveel wind mee heb, of zo’n sterke afdaling dat die 3 hoogste versnellingen nodig zijn, dan vrees ik heel erg voor de terugreis :wink:
Maar dat is mij als senior ook wel gegund, denk ik.

1 like

Aah ja, ik geloof ook wel dat ik de alfine 11 niet nodig heb:) De reden dat ik wel daarover twijfel is omdat de kwaliteit misschien beter/ betrouwbaarder is. Hoogstwaarschijnlijk moet ik de fiets online bestellen waardoor een proefrit niet echt een optie zal zijn en in dit geval ga ik voor better safe than sorry :grinning: In ieder geval heel erg bedankt voor de tips, hulp en ervaringen!

De Alfine 8 is jaren lang betrouwbaar en heeft in de 5 een direct drive: de tandwielen draaien niet mee: minste weerstand. Alfine 11 heeft geen direct drive.

1 like

Die vrijloop heeft ook de nexus-8. :slight_smile:

Ook het overwegen waard: de alfine 11 zal duurder zijn dan de 8 en als je de hoogste versnellingen niet echt gebruikt, en de kwaliteit niet significant beter is, dan kan je het geld wel beter besteden, toch?

@arvid-2
Ik heb het vermoeden dat je voorkeur uitgaat naar Cube.
Op de site van Cube kan je dealers zoeken. In Leersum zit zelfs een “cube-store”.
Het moet toch heel gek gaan als je daar geen proefrit kunt regelen.
Het kopen bij de vakhandel heeft daarnaast de voordelen van vakkundig advies, het passend op jouw lijf afstellen, garantie en directe service.
Bovendien ondersteun je onze “eerste hulp bij noodgevallen”.

Ik zou er moeite mee hebben om een ding wat ik dagelijks voor de komende 10 jaar gebruik, vanaf een plaatje en wat reviews te kopen.

2 likes

Over twee weken ga ik een proefrit maken op een cube editor uit 2021, deze is afgeprijsd en heeft als extra voordeel dat hij een CDX achterkrans heeft. Is dat direct drive nog iets waar ik veel rekening mee moet houden bij de alfine 11, ga ik dat merken dat het ontbreekt? Zolang de fiets goed en licht trapt, ben ik tevreden denk ik:) P.s. het is niet dat ik jullie adviezen niet meeneem, alleen zijn de optie beperkt door levertijden (cube Hyde race kan ik nergens vinden helaas)

De alfine 11 heb ik geen ervaring mee. Of je de vrijloop gaat missen… als je niet weet wat je mist, mis je het toch ook niet?
Het is precies wat jij al zegt, als je tevreden bent met dat voor jou gevoel goed en licht trappend fietsje na een lange proefrit, dan is het goed.
Mijn adviezen zijn niet méér dan dat; adviezen. Het staat niet in steen gebeiteld :smile:

1 like

Ik had de wensen:

  • Sportieve(re) zit
  • Alfine naaf
  • Schijfremmen
  • Iets om tassen op te monteren
  • Spatborden

En ben uiteindelijk uitgekomen op de Bulls Urban 8s.
Een kennis van mij heeft de Bulls Urban 11s, maar die woont in de regio Nijmegen, waar het wat meer op en neer gaat.

Beide modellen zijn niet exact meer zo te koop, maar je hebt nu nog wel de Bulls Urban Copenhagen en Bulls Urban Amsterdam die gelijkenissen vertonen.

Vroeger heb ik wel eens een Cube MTB gehad en was behoorlijk tevreden over de fiets en de afwerking van de fietsen van dit merk en de prijs-kwaliteitverhouding.

1 like

Bedankt voor de feedback. Dat zouden meer mensen moeten doen!

1 like

Bedankt voor je feedback en tips @12fiets! Ik heb een kijk afspraak voor de editor uit 2021 op vrijdag 4 maart!:grinning: Als ik hem haal zal ik mijn ervaring delen:)

Als je door alle weersomstandigheden fietst dan fiets je denk ik ook wel eens in het donker en dan is een naafdynamo zeker aan te bevelen. De extra weerstand die de dynamo geeft als de verlichting uit is is te verwaarlozen en ook de bij verlichting aan zal je het niet merken en zijn er andere dingen die meer effect opleveren.

Hallo allen, aller eerst, ontzettend bedankt voor jullie adviezen, erg fijn! Uiteindelijk heb ik de Cube Editor (2021) aangeschaft, framemaat H58, mijn lengt is 181cm. De fiets heb ik nu twee weken in bezit en ongeveer 140 kilometer op gefietst. Dit is mijn ervaring met de fiets:

Hij fietst erg fijn en ligt. Het brede stuur was voor mij even wennen (ik kom van een singlespeed racefiets), maar uiteindelijk vind ik het erg fijn en stabiel fietsen. Een klein nadeel van het brede stuur is dat hij niet in de fietsenstalling past op het station naast andere fietsen. Dat valt wel op te lossen door te zoeken naar een plek waar geen fietsen staan, of de fiets helemaal aan het uiteinde te zetten. Het zadel was voor mij te dun en ik kreeg snel last van zadelpijn, ik heb deze vervangen voor een Brooks b17 (zadel is natuurlijk heel erg persoonlijk). Het remmen met de schijfremmen is echt subliem, het reageert onwijs goed en is heel erg goed te doseren. Met regen heb ik het nog niet kunnen testen, maar van wat ik heb begrepen remmen ze ook erg goed in de regen. Over regen gesproken, er is ruimte voor het plaatsen van spatborden, dat heb ik (nog) niet gedaan (i.v.m. de esthetica van de fiets), maar ben het wel aan het overwegen. Het is in ieder geval heel fijn dat de optie er is! Dan, de versnellingsnaaf en de riemaandrijving. Het fietst erg soepel en het maakt geen geluid, heerlijk! Ik moet zeggen wel heel erg blij te zijn met de keuze voor de alfine 11 (de hyde pro en race hebben 8 versnellingen). Ik merk dat ik in veel gevallen in de zevende versnelling fiets (i.p.v. de gebruikelijke vijfde versnelling) en heb hem ook in de achtste, negende en een keer in de tiende versnelling gehad. Met lichte wint mee zet ik hem al heel snel in de zevende versnelling of achtste en met wint tegen fiets ik in de vijfde of zesde versnelling. Daarbij moet ik wel vertellen dat ik (volgens mij) aardig doortrap. De meeste mensen haal ik in en het gebeurt me met regelmaat dat ik een e-bike voorbij fiets. Dat is overigens niet om stoer te doen, maar voor de vergelijking of een alfine 11 meer geschikt voor jou is, of dat je voldoende hebt aan acht versnellingen (voor mij was dat laatste dus niet genoeg geweest vermoed ik). De kleur van de fiets is overigens niet zo zilver/ chrome als op de afbeeldingen. Hij is veel grijzer wat ik persoonlijk veel mooier vind.

Al met al, ik ben erg blij met de fiets, hij fietst erg soepel en snel, door het bredere stuur erg stabiel en hij is goed aan te passen naar je eigen voorkeuren. Let wel, de 2021 editie kwam nog met een CDX achterkrans, de 2022 editie komt helaas met een CDN achterkrans, en de fiets komt met een ander zadel. Voor de rest is de fiets (zo ver ik weet) nagenoeg hetzelfde.

Foto met origineel zadel:

Foto’s met Brooks b17 honing bruin zadel:


Op de foto hieronder lijkt de fiets wat klein en lijkt de buis tussen het stuur en het zadel misschien wat korter. Dat is niet zo, dat lijkt zo omdat de foto’s gemaakt zijn met een groothoeklens)

1 like