Opzoek naar een snelle/ sportieve stadsfiets

Heel mooi. Sturen kun je inkorten. In verband met garantie moet de leverancier dat (willen) doen.
Aanvulling: ik zie nergens de naam of merkteken van Cube…?

Ik denk dat het niet voor niets is dat op MTB’s altijd rechte sturen zitten maar wat mij betreft is het niet comfortabel en ik ben MTB niet met de fiets dus heb ik het stuur vervangen door eentje met meer backsweep, zie ook Gezocht: stuur met ca 15 graden back sweep.

Zou een leverancier moeilijk gaan doen over garantie van bijv. de naaf als het stuur ingekort (of vervangen) is? Een stuur vervangen is niet moeilijk, alleen de boutje met de juiste hoeveelheid kracht en gelijkmatig aandraaien.

Hier nog een liefhebber van een stille fiets en riem. Zo gek is het inhalen van e-bikes niet, met een sportieve tourfiets zoals dit en iets meer inspanning:

Volgens Gazelle fiets je op een elektrische fiets gemiddeld zo’n 8 km/h sneller dan op een reguliere fiets (bron), maar ik vermoed dat Gazelle liever e-bikes verkoopt dan gewone fietsen:

Screenshot_20220320_160539
Bron: Fietsfeiten - Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

Wel fietsen bezitters van een e-bike gemiddeld verder/meer dan gewone fietsers.

1 like

De leverancier had wel al vermeld dat het inkorten niet moeilijk is en dat ik het zo kon doen (of zelf of laten doen). Ik ga er niet vanuit dat het garantie problemen geeft, maar als ik hem wel ga inkorten zal ik het voor de zekerheid vragen!:wink: Ik overweeg het nog wel, ik vermoed ook nog iets minder weerstand te hebben met een smaller stuur, maar ik denk dat dat te verwaarlozen is haha.

Wel heel interessant die verschillende snelheden per fiets soort, leuk artikel!

Het gaat niet direct over de luchtweerstand van een smaller stuur, maar vooral over je houding (hand en pols) en hoe lang dat vol te houden is. Mijn ervaring: tussen de 50 en 55cm stuurlengte. En dat bij een achterwaartse buiging (sweepback) van 12º. Meer mag ook.
Ik schat dit stuur in op max 9º sweepback. Ik kan het mis hebben.

Mijn mening: staar je niet blind op luchtweerstand of snelheid.
Pas de fiets binnen de mogelijkheden aan naar wat jij prettig vind.
Die “beleving” is volgens mij belangrijker dan de absoluut te meten snelheid.
Ook de mindset doet veel; je kunt in jezelf in totale onmacht schelden op die auto die jou net bijna van de fiets reed en dat totaal niet in de gaten heeft, of jezelf weer focussen op de vogeltjes in de stadsbomen, de lammetjes in de wei of de geur van brood bij de lokale bakker.
Wat maakt een paar (of meerdere) minuten sneller of langzamer dan nog uit?
Toegegeven, ruim op tijd vertrekken om die minuten te kunnen verspelen zodat je hoe dan ook op tijd op het werk aankomt is ook wel belangrijk (en in feite een onderdeel van de mindset!).

Er is een reden waarom uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de fietsers een leuke route belangrijker vindt dan de snelste.

Natuurlijk zijn goede, op de juiste druk, banden ‘noodzakelijk’, evenals goed gesmeerde onderdelen. Wapperende kleding of onnodige windvangers zoals niet gebruikte fietstassen zijn ook beter te vermijden. We kennen alle tips van o.a. testkees.

Haha, ik ben gemaakt voor snelheid! Het is niet dat ik krap qua tijd zit, maar hard fietsen vind ik lekker :slight_smile: Maar is goed om te weten allemaal, bedankt voor alle tips!:slight_smile:

Dan nog een tip, pomp je banden hard op (dat gaat makkelijker bij dunne banden), dan lijk je harder te rijden :wink:

Ik hou het bij brede banden

1 like

Dunne banden, 25-30mm, kunnen wel 6-7 bar aan. Bij dikke banden, 45-50mm, vind ik 3,5 bar al hard. Eigenlijk gaat het om de luchtmassa in de band. Die “draagt” je over de weg.

Op mijn band staat aan de zijkant dat het van 4 tot 8 bar opgepompt mag worden.
Het betreft een schwalbe spicer, 40 mm breed.
Dat geeft de fabrikant niet voor niets op.

Schwalbe zegt dus: dat je gerantie hebt tot 8 bar. Maar of je dat wel wilt, bepaal je zelf. Probeer het maar, dan weet je het. In mijn racefiets pompte ik de 25mm racebanden op tot 8 bar. En dat is heel hard. Bij 40mm stuiter je dan van de weg af.

Aanvulling. Dan is er ook nog de vraag of je velgen die 8 bar bij 40mm aan kunnen. In genoemde racefiets was het maximum voor de velgen 9 bar.

Dat is overigens niet juist: 6 bar is het maximum voor de maat 40-622.

1 like

@Sjef, je hebt helemaal gelijk!

Net even met een lampje gekeken, en wat blijkt: de 6 en de 8 zijn niet goed te onderscheiden van elkaar, ze zien er hetzelfde uit.
Nu vind ik 4 bar hard zat, maar voor iedereen die harder wil oppompen, ga niet boven de 6 (zes) bar bij 40-622.

Citaat

1 like

Ik had die van mij opgepompt tot 5,5 bar, kan ik er ook weer wat langer mee doen haha. Helaas staat die nu alweer bij de fietsenmaker omdat de achterbaaf terug gestuurd moet worden (hij trapt door in zijn 6), ik kan niet wachten tot ik er weer op mag fietsen!:slight_smile: