Oud omafiets herkennen

Groeten,

Herkent iemand dit oud merklogo aub?

Heeft de fiets echt geen fietsplaatje op de balhoofdsbuis?

Als de eerste letter een P of een R is, hebben we verschillende merken met te veel letters.
Phoenix
Popal
Panther
Peugeot
Phillips
Phatfour
Pegasus
Prophete
Pallas
Packard
Paris
Pashler
Paul Kruger
Prego
Primarius
Peerless

Renold
Rover
Rudge
Raleigh
Rocket
Redemption
Rabur
Residentie
Royal Prince
Rovala
Renko
Rivertown
Ribo
Rogu
Rivel

Het aantal letters van Burco, Bixby, Beixo zou passen qua aantal letters.
Maar die logos waren recht toe recht aan.

Een lange, maar nog steeds niet uitputtende, lijst op eerste letter van de merknaam staat hier

https://www.transportfiets.net/2008/04/21/amsterdamse-rijwielfabrieken/

http://www.rijwiel.net/indust_n.htm

https://forum.oudefiets.nl/

≈===========
De lengte van de balhoofdsbuis zegt iets over de herkomst en het jaartal.
Iemand heeft eens 550 fietsen opgemeten, en schrijft:
De 18 Engelse fietsen (Raleigh, Hercules, New Hudson, BSA, Humber, Rudge) in dit onderzoek dateren van de jaren '30 tot begin jaren '60 en hebben allemaal een balhoofdbuis van 240 tot 260 mm, en begin jaren '60 zelfs nog maar 185 mm. Dit terwijl de meeste Nederlandse omafietsen vroeger een 270 tot 280 mm lang balhoofd hadden, zoals we hieronder nog zullen zien. De enige uitzondering onder de opgemeten Engelse fietsen is een 610 mm hoge vooroorlogse fiets met een balhoofdbuis van maar liefst 297 mm. Zulke uitschieters zijn ook onder de Nederlandse merken te vinden.

Gezien de vorm en de kleur van de velg betwijfel ik of dit een oude oma-fiets is. Die velgen waren niet gelakt (schothorst), of zwart met een bies. Dit lijken alu velgen. Wat is de bandenmaat? 40-635 of 47-622?

Bedankt…nee er stat niets daarop…alleen dit aan de andere kant


.

Inderdaad, maar ik vraag me af of de velgen origineel zijn. (40-635)

Dat denk ik dus niet. Van het merk kan ik niets herkennen. Er moet toch een framenummer zijn, Onder het bracket, op de zadellug? “Moderne” omafietsen willen nog wel eens anoniem zijn, maar echte oude oma/opa fietsen hebben een framenummer en die zijn op te zoeken. Zonder framenummer is het een moderne omafiets, niets bijzonders dus.

Nog eens naar de foto kijkend, valt op dat de dunnere buis gelast is op het balhoofd. Oude oma-fietsen hadden alleen verbindingen met gesoldeerde lugs. Geen laswerk. Dit is een moderne fiets.

In deze marktplaatsadvertentie zie je een oude omafiets: advertentienummer m1902705683 .

De verbinding tussen boven- en onderbuis is gelast/gesoldeerd/…

Wat wil je hiermee zeggen? Die verbinding, geen lug en gesoldeerd, ontbreekt vaak bij moderne omafietsen.

Bovenstaande foto is een uitsnede van de foto uit de advertentie op MP (m1902705683) die jij bestempelt als een echte Omafiets.
Maar twee dagen geleden schreef je

Misverstand, denk ik. Mijn opmerking betreft de foto van de fiets van nicofiets2. Voordat je zo’n corrigerende opmerking maakt, kijk je toch eerst naar het tijdstip van de berichten? Op zijn minst heel slordig, maar vooral dommig irritant! ik verwacht een reactie!

Toen ik nog moderator was, zou jouw misplaatse reactie voldoende reden zijn geweest om je berichten te verwijderen. Wat bezielt je eigenlijk?

Ik heb dit aan de onderkant gevonden, maar “page” lijkt mij niet als wat er staat op het logo.

Nee, daar word je niet wijzer van. Getal is ook te kort voor een framenummer.

In de bicycle list van Ontel worden merknamen en rijwielfabrieken genoemd.
Het woord rijwielfabriek komt 60 keer voor.
Vervolgens kan je googlen op de zoekuitdrukking framenummer rijwielfabriek XXX
De resultaten van die zoekopdracht brengen je naar een uitleg van de door rijwielfabriek XXX gehanteerde systematiek in de framenummers.

Het is even wat werk.
Ik heb er nu tien gedaan, zonder resultaat.
Maar 60 is te overzien.

hartstikke bedankt