Oude aluminium fietsendrager nog veilig?

Onze fietsendrager, de Twinny Load, is 12,5 jaar oud en functioneert prima. Maar je wil hem natuurlijk vervangen voor het te laat is.
Waaraan kun je zien dat het misschien onveilig gaat worden? (Aluminium roest niet, dus…).
Wat voor levensduur zou dit “onverwoestbare” monster hebben? (Er is nu voor het eerst een lampje stuk.)
NB: wij zijn niet van plan zware elektrische fietsen erop te plaatsen.

Nee, aluminium roest niet, maar kan wel (ooit) breken. Door pekel kan er wel corrosie ontstaan. Goed nakijken op kleine (haar)scheurtjes e.d. Met gewone fietsen als last kan het heel lang goed gaan.
Ik heb geen ervaring met dat merk, wel met twee andere lichtgewicht dragers. Die buizen zijn echter gewoon van staal.

Na wat research mijnerzijds is de vraag of niet alle fietsdragers gewoon van staal zijn? Magneetje gebruikt?

Wat een goed punt! Geprobeerd en magneetje blijft idd hangen. Eye opener. Gek dat-ie dan precies in alu-kleur gespoten is. (Achteraf gezien is-ie ook wel een tikje zwaar voor alu.)
Maar om op de oorspronkelijk vraag terug te komen. Nu kan ik qua levensduur dus gewoon letten op gebruikelijke dingen als slijtage verflaag, roest… Meer? Tips?

Inderdaad en bedankt voor de test. Hij is in elk geval goed gespoten. Dat helpt.

Ook bedankt uiteraard!

Ik heb een oude Spinder Falcon 3 die merendeels van aluminium is. Dat voel je wel, want hij weegt ‘maar’ 15KG (tegenwoordig is dat nog veel). Ik had daarvoor bijna de stalen variant gekocht (ik dacht de Hawk, die is volgens Google 19,5KG) maar die heb ik laten staan want die was nauwelijks te tillen!

Citaat
Materiaal
aluminium/gecoat staal

Bron