Oude fiets ombouwen naar electrische fiets

Hallo,

Ik was aan het kijken naar een budget e-bike en kwam toen ombouwsetjes tegen.
Nu heb ik een puch excellent van 13 jaar oud welke eigenlijk maar 2 zo’n jaar gebruikt is. Ik heb hier en daar wat roest doordat de fiets 2 maanden buiten heeft moeten staan
En plastic steunen van het spatbord van het voorwiel en de kettingkast zijn kapot doordat het plastic verdroogd is maar dit is makelijk te vervangen.
Zou deze fiets het waard zijn om voor 700 euro om te bouwen?

Ombouwsetjes kan je eindeloos blijven hergebruiken.
Mocht je Puch in elkaar storten, koop je weer een nieuwe oude Puch.

De belangrijkste vraag is evenwel of je blij wordt van een ombouwsetje.
Omdat de techniek van de ombouwsetjes nog dateert uit de begintijd van de ebike.
De gangbare ombouwsetjes reageren bijvoorbeeld alleen op pedaalactie, en niet op cadans en pedaalkracht.

Zolang het kwalitatief maar in orde is vind ik een rotatiesensor niet zo erg. Het word geen fiets voor lange stukken rijden, ik hoef er alleen mee naar mijn werk en terug (circa 7km heen en 7km terug).
Ik wil op mijn huidige fiets dan wel een v-brake plaatsen op het voorwiel ivm extra remkracht. Nu heb ik een voorvork waar ook een v-brake op geplaatst kan worden, maar meestal zitten deze nokken tegenwoordig niet meer op een stadsfiets. Is het ook mogelijk om deze voorvork over te zetten naar een andere fiets mocht ik idd het setje ooit weer op een andere fiets willen zetten of zijn deze niet universeel uitwisselbaar?

Fietstechniek is niet ingewikkeld.
Maar de maatvoering van fietsonderdelen is een grote mengelmoes.
Derhalve is er een kans dat dat niet gaat lukken.
En is de kans dat het wel gaat lukken, net zo groot.

Zoals @pjottr al stelt zijn fietsonderdelen vaak niet universeel uitwisselbaar. Je kunt de hoogte van een vork opmeten en dan weet je waar je aan toe bent. Maar dan is er nog de wijze van lagering. Al zijn die (wel passende) lager onderdelen nog wel los te koop. Fietsen uit hetzelfde tijdperk en van hetzelfde type zijn wel uitwisselbaar.

@puchexcellent, waarom moet het een Vbrake zijn.
Er zijn ook caliper velgremmen.
Bijv Tektro 556 met long reach.

In elke huis tuin en keuken vork zit wel een gat in de kroon voor een spatbord.
Dus ook voor een caliper rem

Er zijn ook adapters op de markt om V-brakes te monteren op frames zonder cantilever nokken.
Maar ik zag zo gauw geen universele adapter voor een schappelijke prijs.
https://www.google.nl/search?q=adapter+voor+cantilever+v+brake&client=ms-opera-mobile&channel=new&espv=1&prmd=sivxn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiDxe-EhZP1AhUig_0HHchbAmgQ_AUoAnoECAEQAg&biw=610&bih=976&dpr=2.63#imgrc=2e61xMUEisIi7M

Hierbij een illustratie:

De eerste vraag die bij mij opkomt is: waarom?
Uiteraard ken ik je omstandigheden niet.
Voor een ritje van 7 km heen (een kleine 30 minuten fietsen, of zelfs minder) en 7 terug, zou ik de fiets niet voor 700 euro ombouwen naar electrisch.
Natuurlijk is electrisch handig bij tegenwind met windkracht 4 of hoger, en er is geen alternatief vervoer voorhanden. Voor andere weersinvloeden is er mijns inziens geen overwegend voordeel voor electrisch.
Het niet (licht) bezweet op het werk komen kan dat wel zijn :wink:

Als het dan toch een electrische moet worden:

Dit merk komt steevast als goede goedkope fiets uit testen naar voren.
Levenslange garantie op frameonderdelen.
Uiteraard zijn er ook “nadelen”:
Derailleur (regelmatig schoonmaken+smeren)
Achterwielmotor (hoewel meningen daarover verdeeld zijn).

Jouw voordeel: voor 100 euro méér een kant en klare fiets.

Oke dankjulliewel voor de info. Ik dacht eigenlijk dat iedere velg rem de zelfde bevestiging had op de voorvork een caliper rem zou dus idd kunnen.
Verder word het een fiets voor elke dag en ook elk weer/wind, vandaar dat electrisch een uitkomst zou zijn.