Overgewicht en aanschaf snelle fiets

Voor mijn woon-werkverkeer wil ik een fiets aanschaffen. Het gaat om drie keer per week 20 kilometer enkele reis ( dus 40 retour). Tweederde van die afstand door de polder, eenderde door de drukke binnenstad. Een e-bike valt af omdat ik wil afvallen ( pun intended). Weeg 90 kilo bij 175 meter. Dat moet 70 kilo zijn.
Ik ben op zoek naar een stijlvolle snelle fiets die geschikt is voor dit doel maar ook een fiets die bestand is tegen dit gewicht. Ik vind een Cube nuroad bijvoorbeeld prachtig maar vraag me af of dit een optie is. Dito voor de Specialized Sirrius. Wat is een geschikte fiets om aan mijn conditie te werken zonder bezweet aan te komen, die bestand is tegen een hoog gewicht? En is een heren in plaats van een damesframe een betere optie in dit geval?
Natuurlijk hoop ik dat het een tijdelijke probleem is en het gewicht afneemt maar voor de zekerheid ga ik er maar even vanuit dat het een fiets voor langere tijd is:-)

Negentig kilo is geen hoog gewicht voor een fiets, ook niet voor een fiets met lage instap. Een ā€œherenfietsā€ is wel steviger en vooral stijver dan een met lage instap. Na 20 kilometer fietsen zul je wel bezweet aankomen. Daar is niets aan te doen. Naarmate je conditie verbetert wordt dat wel minder, maar ook in topconditie zul je zweten. Dus daar moet je wat op vinden. Kledingwissel o.i.d. Beide genoemde fietsen zijn geschikt voor het doel. Spatborden zijn wel een aanrader. Zijn ook los te koop.Voor een stad met tramrails adviseer ik fiets met dikke banden. Lopen heel licht, al denkt menigeen van niet.

1 like

Als je onbezweet op het werk wilt aankomen is een E-bike juist een heel goede keuze. Op de heenweg gebruik je de ondersteuning op hogere stand om ā€œdroogā€ op het werk aan te komen en op de terugweg kies je een lagere stand (desnoods zonder ondersteuning) voor de gewenste work-out.

Mijn ervaring is dat je met een E-bike vaker de fiets kiest, ook als het wat harder waait. Met een gewone fiets is het geen feest om 's morgens met flinke tegenwind naar je werk te rijdenā€¦ langere reistijd en alsnog bezweet op het werk aankomen.

Maar er zijn ook dagen dat je je wat minder sterk voelt, ook dan is het prettig om 's middags zonder al te veel inspanning maar nog steeds met de nodige lichaamsbeweging thuis te komen.

Met een gewone fiets gaat de keuze als snel tussen auto/OV en fiets. Met een E-bike is die keuze vooral de gewenste ondersteuning.

3 likes

Hoe je het ook aanpakt: besef wel dat je in de eerste weken/maanden weinig zult merken van gewichtverlies. Dat komt doordat minder vetmassa samengaat met toename spiermassa. Laat je niet ontmoedigen. 20 kg minder is heel veel, kost dus veel tijd.

1 like

Ik fiets dagelijks 9 km van en naar mijn werk en ik fiets flink door en zweet is geen probleem behalve in de zomer. De truc is je zo te kleden dat je het bij het vertrek koud hebt maar de ā€œbedrijfstemperatuurā€ na wat minuten aangenaam is. Bij hogere temperaturen fiets ik rustiger.

De Cube nuroad en Specialized Sirrius zijn wat ik noem gravelracers, sportieve fietsen voor het lichtere/middelmatige off-road werk. Wil je het het hele jaar volhouden dan zou ik gaan voor een fiets met spatborden en een naafdynamo. Voor minder onderhoud kies je een fiets met een riem.

Ja, wat @Lomito schrijft over e-bikes is zeker deels waar, zie ook:

1 like

Bovenstaande berichten en mijn eigen ervaring nog eens overdenkend, denk ik dat al dan niet (veel of weinig) zweten persoonlijk verschillend kan/zal zijn.

1 like

En nu zijn we benieuwd wat @nina79 zal doen?

Het is een ( tweedehands) ebike geworden. En eerlijk gezegd heb ik spijt. Ik fiets net zo snel op een gewone fiets als een ebike die maar 25 kan. Maarā€¦ik heb nog geen noemenswaardige tegenwind gehad en ook geen slecht weer, denk dat ik er dan anders over zou denken. Maar met mooi weer en amper wind heb ik de voordelen van een ebike nog niet ontdekt. Vind het ook erg vervelend dat je er niet harder op kan, al trap je nog zo hard. Kwestie van wennen denk ik. Dank voor het meedenken allemaal

1 like

Natuurlijk kan je harder probeer maar eens brug af maar het waar je bij een gewone fiets wat harder moet gaan trappen moet je bij een elektrische fietsen ineens veel harder gaan trappen. Afhankelijk van de motor kan het ook nog zijn dat de motor extra weerstand geeft.

Als ik had geweten dat je zelf al rond de 25 km/h trapt dan was mijn advies niet voor een e-bike geweest maar er zijn niet zoveel mensen die op eigen kracht redelijk doorfietsen.

Het is relatief. Met wind tegen doe ik er natuurlijk wel veel langer over. En in de polder kan het flink spoken. Maar ik denk wel dat ik op een lichte hybride net zo snel zou zijn als op een logge elektrische fiets van 24 kilo. Ik merk ook dat ik graag harder wil trappen en steeds tegen de weerstand van de motor op loop

Alles heeft voor en tegens. Niets is uitsluitend ideaal.
Ying/Yang, these/antithese, karma geeft het maar een naam.

Tegen de wind in ben ik inmiddels erg blij met de ondersteuning. Met de wind mee gaat de ondersteuning uit. Hoe hard ik dan ga weet ik niet, de snelheidsmeter gaat dan immers ook uit. :wink: bovendien is voor mijn categorie fietsers (oldtimer, senior, recreant) snelheid niet belangrijk meer.

@nina79, ik heb een heel donkerbruin vermoeden dat je met windkracht 4 of hoger tegen in de polder, best wel vriendjes wordt met je electrische fiets. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zonder electrische hulp tegen die wind in sneller dan 25 km gaan, maar dat zijn er niet veel. En of die dan nog in de categorie woon- werkverkeer vallen betwijfel ik.

1 like

Met tegenwind doe ik er ook langer over, dat scheelt ongeveer 1 versnelling op de Nexus-8 bij windkracht 4/5 en meer inspanning. ik ben dan wel blij met mijn autoluwe route en het ligstuur.

Wat veel wind betreft gaan we het verkeerde seizoen in maar aangezien je de elektrische fiets tweedehands gekocht hebt (prima idee) zou je hem zonder al te veel verlies weer kunnen verkopen en voor een lichtere hybride te gaan hoewel ik vooral zou gaan voor lichtlopend en niet erg op het gewicht zou letten.

Ben ik weer! Inmiddels lang genoeg op de elektrische gefietst om tot de conclusie te komen dat het toch een gewone fiets wordt. Wat ook helpt: mijn werkplek is veranderd: ik hoef nu nog maar 13 kilometer: 10 door de polder en 3 door de stad. Nu dus op zoek naar een fijne fiets voor die afstand. Willen jullie met me meedenken? Ik neig naar een ā€˜gewoneā€™ fiets met 3 versnellingen. Ik schakel eigenlijk nooit en fiets bij voorkeur in zijn 2. Overige eisen:
-Goede verlichting is een harde eis want ik moet in de winter door die niet verlichte polder. -Ik zoek een fiets die vooral lekker makkelijk doorfietst.

  • Ik heb rugklachten (2 keer geopereerd aan een hernia) en een rechte zit is belangrijk om dat te voorkomen
  • Ik hoor goede verhalen over Azor, en ik vind bijvoorbeeld het Azor mixte frame mooi maar ik weet niet of dit past. Ook de BSP Gaeve spreekt mij aan.
  • Budget: max 1000 (helaas dus geen Achielle fiets: die vind ik prachtig)
  • Er moet een bagagedrager op kunnen

Wat voor versnellingen heb je nu?

Voor een rechte zit is de afstand tussen het stuur en de het zadel van belang, de ā€œreachā€. Verder is de vorm van het stuur van belang.

De BSP Gaeve heeft zo te zien helemaal geen versnellingen, kan precies goed uitpakken maar dat is moeilijk van te voren te zeggen. Wel zou ik eerder voor de BSP Voyager kiezen, die heeft een dichte kettingkast.

1 like

Ik heb op de elektrische 8 versnellingen en fiets eigenlijk altijd in de 7e versnelling. Ik overweeg 8fd een fiets met 1 versnelling maar met tegenwind in de polder krijg ik daar misschien spijt van.

Ga eerst wat flinke proefritten maken dan weet je wat je in handen krijgt. Ik heb 200 km proefgereden voordat ik de Stromer ST2s ging kopen. Maar toen wist ik wel wat ik er aan had onder diverse omstandigheden. Sowieso je woon-werkroute enkele keren fietsen met de proefritten, met tassen achterop.

1 like

Kan je dat gewoon vragen aan de fietsenmaker? Ik voel me altijd bezwaard en na afloop heb ik het idee dat ik wel tot aanschaf moet overgaan vanwege de ā€œgunstā€ die de FM je heeft verleend. Misschien wel een red flag als een FM daar moeilijk over doet, maar toch

Is dat op de e-bike? Zo ja, dan is dat begrijpelijk maar bij ik ben blij met Nexus-8 fiets bij dat ik een versnelling terug kan bij tegenwind. Ook bij het wegrijden uit stop vindt ik een lagere versnelling bijzonder handig.

Wat betreft de aanschaf van een fiets, je schreef dat je e-bike een tweedehands exemplaar was, een goede Nexus-8 fiets is tegenwoordig duurder dan ā‚¬1000, dus waarom hier ook geen tweedehands kiezen?

Ik heb zelf een Cube Travel Pro en zo kwam ik op een Cube Travel Pro 50 Gates belt drive voor (vraagprijs) ā‚¬850 op marktplaats.

Screenshot_20230628_194537

1 like

Sta zeker open voor tweedehands. Dit is een mooi exemplaar inderdaad! Ik lees ook hele goede verhalen over de Gazelle Marco Polo maar die is nieuw boven budget en ik moet nog even geduld hebben voor een tweedehands variant. Veel dank voor het meedenken !

Je hebt fietsenmakers en fietswinkels. De eerste onderhoud/repareert fietsen en verkoopt ook nieuwe fietsen. De tweede verkoopt nieuwe fietsen en doet ook het onderhoud en reparaties voor je. De Ć©Ć©n is vooral met de fiets bezig terwijl de ander vooral met de klant bezig is. Een goede fietsenwinkel (en absuluut niet die online fietsenwinkel) geeft je goed advies en laat je diverse fietsen uitgebreid testen. Mijn fietsenwinkel in het dorp waar ik woonde geeft je een dure E-bike mee met oplader en fietstassen zodat je de nieuwe fiets kunt uitproberen op jouw woon-werkroute. Maar die verkoopt alleen E-fietsen, dus daar heb je weinig aan.

1 like