Overwegbewakers gezocht

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/overwegbewakers-gezocht/

ProRail en de Fietsersbond slaan de handen ineen om de veiligheid rondom onbewaakte overwegen in Nederland te verbeteren. Met een nieuwe vacature voor overwegbewakers moeten de Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) vanaf volgende maand een stuk veiliger worden. Nederland kent momenteel nog zo’n 155 Niet Actief Beveiligde Overwegen. Om de veiligheid te vergroten wil ProRail…

Ik vind het heel fijn dat er mensen zijn die deze taak op zich willen nemen.

Maar de gedachte achter de nieuwe menselijke spoorwegboom begrijp ik niet.
Ik herinner me nog goed hoe de eerste AHOB bij mij in de buurt werd geplaatst.
Een wonder van techniek. Een teken van vooruitgang. Een financiele besparing van betekenis. Toen al.

Ik weet ook dat in 2002 de eerste mini-Ahob in gebruik is geplaatst al dan niet in het kader van het AKI-AHOB-ombouwprogramma.
Volgens de Wikipedia werd de ombouw in 2007 afgerond.

Alles kost geld.
Maar volgens Wikipedia waren er in 2009, 2035 met een boom beveiligde spoorwegovergangen (Ahob+mini-Ahob).
Wat mij doet afvragen waarom het zo moeilijk is om die 155 resterende Niet Actief Beveiligde Overwegen van een slagboom te voorzien.

Ik zou geen probleem hebben met een Anrufschranke zoals in Duitsland wel wordt gebruikt.

Is dit niet een wat vreemde actie ? Zo zou je ook vrijwilligers kunnen oproepen om bij gevaarlijke kruisingen te gaan staan. Misschien nog effectiever ook. Nee, het is beter daadkrachtig oplossingen te zoeken en deze dan zo snel mogelijk realiseren. Hoogstens kan je op heel korte termijn bij NABO’s iets met slingerhekjes doen…

Is dit wel een grappige 1 april actie. Het gaat over mensenlevens…