Paard

Vorige week passeerde ik twee ruiters op een fietspad met mijn ligfiets. Ik belde niet maar het voorste paard schrok toch zodanig dat het mij van mijn fiets af trapte. Dat leverde een rit met de ambulance naar de eerste hulp op, waar gelukkig bleek dat ik niks gebroken heb. Wel had ik teveel pijn om van het pinksterweekend te genieten. De ruiter (een tiener denk ik) en haar vader vinden dat het mijn eigen schuld is. Ik heb melding gedaan bij de politie maar daar verwacht ik niks van. Is er iets te doen tegen levensgevaarlijke dieren op fietspaden?

Vervelend, ik hoop dat er geen blijvende schade is.

Is er iets te doen tegen levensgevaarlijke dieren op fietspaden?

Handhaven.

De regels zijn duidelijk, een paard mag niet op het fietspad tenzij expliciet aangegeven.

Als u op een paard rijdt en er is geen ruiterpad dan gebruikt u de berm of de rijbaan.

De praktijk is anders maar het betekend wel dat de rechtspositie van de eigenaar van het paard zwak ik.

Ik vraag me af of de politie hier iets mee kan doen, de eigenaar van het paard is aansprakelijk en of via je verzekering, of direct kan je jou schade bij hem claimen, zie hier voor een voorbeeld.

De politie kan alleen wat doen als ze erbij zijn geweest. De eigenaar van het paard aansprakelijk stellen, via de verzekering indien mogelijk. Ook al heb je niets gebroken, onderschat niet de gevolgen van restverschijnselen!

Het is een oud artikel. Maar misschien heb je er toch iets aan: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/er-staat-een-paard-op-het-fietspad/
Je zou kunnen overwegen een letselschadebureau in te schakelen. https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/wetten-en-regels/letselschade-waar-heb-je-als-fietser-recht-op/ Zoals Sjef terecht opmerkt, de gevolgen merk je niet altijd meteen. Ook op een later tijdstip kun je nog klachten krijgen.

Iets te kort door de bocht denk ik.

Bij een ongeval met gewonden moet de politie een PV maken ( in B, maar dat zal in Nl ook wel zo zijn).
En daarna gaat de zaak naar de verzekering, en de verzekeraar van de eigenaar van het paard moet jou vergoeden, anders spreek je je eigen verzekering en rechtsbijstand aan als die weigert.

Of het paard daar mag zijn of niet maakt niks uit, jij bent gewond door dat paard, en de bestuurder van het paard moet zijn dier ten allen tijde onder controle hebben. Er is geen enkele reden waarom dat paard jou mag schoppen, en waarvan je zelf de oorzaak kan zijn tenzij je opzettelijk het paar doet schrikken of steigeren.

Als de eigenaar zelfs geen aangifte wil doen, doe dan zelf maar snel aangifte bij de politie en geef dit door aan jouw verzekeraar.

Om letselschade vergoed te krijgen is de politie niet per se nodig, vertelde het letselschadebureau mij: ‘De politie komt er niet altijd meer bij. Het komt erop neer dat je zelf bewijsmateriaal moet verzamelen.’