Patrick van Hees: "Forenzen geeft stress. Maar niet als je fietst!"


#1

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/patrick-hees-forenzen-geeft-stress-als-fietst/

“We moeten er voor waken dat de e-bike het niet helemaal van ons overneemt” Patrick van Hees, ook wel de geluksprofessor genoemd, is gespecialiseerd in wat mensen gelukkig maakt. Hij schreef er verschillende boeken over. De fiets is wat hem betreft het ideale geluksvervoermiddel. Patrick van Hees is spreker, schrijver en coach met als specialisatie…


#2

[quote=“system, post:1, topic:1891”]
“Met de e-bike wordt je actieradius vergroot… …Straks hoef je helemaal niet meer te trappen. Een hoop voordelen blijven dan weliswaar bestaan, maar de lichaamsbeweging ben je dan kwijt…”
[/quote]Als ik terugkom van een avondritje met de speed pedelec waarbij ik een 1-1½ uur lekker doorgetrapt heb dan zweef ik ook heerlijk van de serotonine, dopamine en adrenaline. Met de trapondersteuning op maximaal, een gemiddelde snelheid van 39 km/uur (normaal 32) is het echt wel werken geblazen.

Deze denkfout wordt door meer mensen gemaakt die denken dat de trapondersteuning resulteert in minder lichaamsbeweging of lagere fysieke inspanning. Deze is volledig vergelijkbaar met een gewone OEK-fiets met als belangrijkste verschil dat de gemiddelde snelheid een stuk hoger ligt.

Overigens kun je op een OEK-fiets ook eindeloos rijden zonder noemenswaardige fysieke inspanning, zeg maar zoals scholieren naar huis rijden.

De keuze voor een pedelec is logisch als het werk verderweg ligt dan 10+ km (20+ km voor de speed pedelec) en je niet bezweet op het werk wilt aankomen en toch wat lichaamsbeweging te hebben. Op de terugweg maakt het niet uit of je helemaal bezweet raakt want thuis wacht de douche. Een prima moment dus om even helemaal los te trappen en te genieten van de welverdiende serotonine.


#3

Wat voor jou geldt, geldt denk ik niet voor de gemiddelde Nederlander, wie eerst een traject op een normale fiets deed en daarna het met een elektrische fiets doet gaat echt wat lichaamsbeweging betreft achteruit.

Een echt effect heeft het fietsen overigens pas als je een half uur per dag aan het trappen bent.

Alleen een elektrische fiets vanaf 10 km? :wink:


#4

[quote=“MikeRZ, post:3, topic:1891”]
Wat voor jou geldt, geldt denk ik niet voor de gemiddelde Nederlander, wie eerst een traject op een normale fiets deed en daarna het met een elektrische fiets doet gaat echt wat lichaamsbeweging betreft achteruit.
[/quote]Dat is mogelijk, bijvoorbeeld als je eerst op je OEK-fiets tegen de 25 km/uur gefietst hebt en daarna op een DOEK25 eveneens 25 km/uur gaat rijden dan is de inspanning inderdaad minder. Ga je op een DOEK45 rijden dan gaat de inspanning toch echt die op een OEK evenaren, zeker met een 350 Watt middenmotor.

Maar we hebben het hier over forensen, d.w.z. automobilisten die de files zat zijn en eindelijk eens werk willen maken van lichaamsbeweging. Voor deze categorie forensen is de fiets een zeer geschikt alternatief, ongeacht de mate van ondersteuning. De keuze voor een OEK-DOEK25-DOEK45 (fiets, pedelec, speed pedelec) wordt vooral bepaald door de afstand woon-werk. Bij een maximale reistijd van 45 minuten kiest men tot 10 km dan de fiets, tot 20 km de pedelec en daarboven de speed pedelec.


#5

OEK is onzin, bij een fiets is het logisch dat je zelf de benodigde energie levert. DOEK25 kan ik me nog iets bij voorstellen, een extra duwtje in de rug. DOEK45 kunnen we beter GOM45 noemen, GrotendeelsOpMotor45.
Dan de keuze, tot 20 km de DOEK25 en daarboven de mee-trap brommer. Waarom heb je dan voor de mee-trap brommer gekozen?


#6

Nogmaals, forensen kiezen voor de speed pedelec om files op auto(snel)wegen te vermijden EN hun woon-werkrit in ongeveer 45 minuten te kunnen bereiken zonder bezweet aan te komen EN om die reistijd te benutten voor de dagelijkse portie lichaamsbeweging (2x per dag). De afweging tussen fiets-pedelec-speed pedelec hangt voornamelijk af van de afstand woon-werk.

Van andere speed pedelec-gebruikers hoor ik dat zij woon-werkafstanden rijden van 30, 35, 40 tot wel 60 km enkele rit… Die laatste rijdt echt 5 dagen in de week 2x 60 km en doet over een enkele rit bijna 2 uur… ofwel 4 uur per dag op de pedalen! Met een gewone fiets zou hij dagelijks 2x zo lang op de fiets zitten.

De winst van speed pedelecs is dan ook vooral de grotere actieradius (gegeven maximale reistijd ofwel snelheid). Ten opzichte van de auto is de gemiddelde ritsnelheid van de speed pedelec niet eens zo veel lager (32 vs 45 km/uur) en in geval van files wint de speed pedelec gemakkelijk van de auto.

Kortom, de speed pedelec wacht een mooie toekomst ondanks de bewuste tegenwerking van overheid en Fietsersbond. Denigrerende opmerkingen over de speed pedelec getuigen niet van realiteitszin en roepen bij mij vooral een gevoel van meewarigheid op.


#7

Die denigrerende opmerkingen over de speed pedelec worden door jou zelf opgeroepen, vanwege je star vasthouden aan een waanidee, nl dat het hier om een fiets gaat. Niemand maakt diezelfde opmerkingen over een snorfiets of een brommer, ook fietsen met hulpmotor, maar er is dan ook niemand die maar blijft drammen dat die in feite een fiets zijn.


#8

En in de mens een welbehagen. :grinning:


#9

Helemaal met je eens.

Dit draadje gaat over stress en dat fietsen dit voorkomt. Helemaal mee eens. Maar er is wel een belangrijke voorwaarde, je moet lekker kunnen zweten, dan trap je alles lekker van je af.
Ik heb hier wel ervaring mee. Woon-werk verkeer afstand van 25 km (Schagen-Den Helder) en die in een goed uur afleggen. Je komt herboren op je werk en na een dag werken ook weer fit thuis.
Nu had ik wel het geluk dat ik op het werk een kledingkast had en ook douchen was geen probleem.
Zolang zweten een taboe is bij het gebruik van de mee-trap brommer, zul je de stress dus ook niet wegtrappen.


#10

Volgens mij gaat het artikel erover dat forensen in de auto tot stress leidt als gevolg van de files en dat je die stress kunt vermijden door te gaan fietsen. Mijn ervaring is dat je inderdaad veel prettiger op je werk aankomt, je bent wakker en opgeladen om een dag te werken dan als je met de auto naar het werk rijdt en gelijk geconfronteerd wordt met horkerig rijgedrag, ochtendhumeurtjes en slapende automobilisten.

Daarnaast wordt je door het fietsen beloond met allerlei heerlijke drugs die je zelf aanmaakt door het fietsen, serotonine, dopamine en adrenaline geven je een Superman-gevoel waardoor je je vrijer voelt, tot meer in staat en dat ook uitstraalt. Zelfs met de speed pedelec ervaar je dat geluksgevoel na een uurtje fietsen en daarvoor hoef je je niet eens in het zweet te werken. Voor de meeste kantoormedewerkers is geen douche op het werk beschikbaar zodat het zeer prettig is om niet al te bezweet op het werk aan te komen.

En 's middags/'s avonds is het heerlijk om op de terugweg alle stress van het werk lekker weg te trappen op de fiets zodat je met een leeg hoofd thuiskomt. Aangezien thuis een heerlijke douche wacht en er geen bezwaar meer is om je helemaal in het zweet te trappen is dit de gelegenheid om aan je conditie te werken. Ook hier is de speed pedelec prima geschikt voor: de snelheid wordt wat verder opgevoerd, 's morgens 30-35 km/uur tegen 40-45 km/uur op de terugweg.

Ik spreek veel forensen die de auto hebben ingeruild voor een speed pedelec en allemaal zeggen ze hetzelfde: was die speed pedelec er maar 10 jaar eerder al geweest! De gewone fiets is voor de meeste autoforensen een te grote stap, te lange reistijd en bezweet op het werk aankomen. Met de veel snellere speed pedelec is de reistijd nauwelijks langer dan met de auto, bij file zelfs korter, komt men niet bezweet op het werk aan en het fietsen zorgt dat men fitter is en minder last heeft van stress.

Het is leuk om te zien dat steeds meer mensen de speed pedelec als alternatief voor de auto ontdekken en de voordelen daarvan dagelijks ervaren.


#11

Helaas nemen er een aantal het grote nadeel niet op de koop toe. Binnen de bebouwde kom mogen ze niet op het fietspad.
Als er nu veel de overstap maken, wordt het op de rijweg ook nog eens veiliger.

Misschien had ik 45 jaar geleden ook wel zo’n mee-trap brommer gehad, maar toen bestonden ze nog niet. Toen moest je nog gewoon fietsen. Dat was de tijd dat fietsen nog fietsen was en niet trappen met een "hulp"motor.

Wil de mee-trap brommer echt een succes worden dan moeten de werkgevers faciliteiten bieden, zodat er gedoucht en omgekleed kan worden.


#12

Onderzoek van TNO heeft aangetoond dat mensen die overstappen van de auto op de elektrisch ondersteunde fiets fitter en gezonder worden dan de mensen die in de auto blijven forensen. Voor mensen die van een fiets overstappen op een (speed) pedelec is dat niet per definitie het geval. Als men dezelfde afstand blijft rijden met dezelfde gemiddelde snelheid dan zal men inderdaad minder langdurig en minder intensief bewegen. Wanneer echter voor een (speed) pedelec wordt gekozen om een langere afstand af te leggen met een hogere snelheid dan is er wel winst qua gezondheid.

En dat blijkt de belangrijkste reden om een elektrisch ondersteunde fiets te kopen: door verandering van werk wordt vaak de woon-werkafstand groter en duurt het te lang om die afstand met een gewone fiets af te leggen. Naarmate die afstand groter wordt kiest men voor de gewone elektrische fiets (pedelec) of de snellere variant (speed pedelec). Uit het onderzoek is ook naar voren gekomen dat mensen die een elektrische fiets hebben niet alleen langer en verder fietsen dan met een gewone fiets maar ook vaker de fiets pakken. Dit laatste kan ik bevestigen, ik gebruik de auto vrijwel niet meer, veel liever pak ik de speed pedelec en de tweede auto hebben we inmiddels verkocht wegens overbodig. Met al dat gefiets heb ik mijn vrouw aangestoken die nu ook op een speed pedelec naar haar werk (2x 17 km) rijdt, met dat verschil dat zij een mooi weer rijder is en ik door weer en wind ga. De auto gebruiken we alleen nog voor de maandboodschappen, vervoer van grotere en zware spullen en ritten over grotere afstand. In plaats van 24.000 autokilometers per jaar rijden we er nu nog zo’n 5.000!

Er zijn meer redenen waarom mensen op de (elektrische) fiets gezonder zijn dan autoforensen. Een fietser ervaart minder stress in het verkeer dan de automobilist die steeds vaker en langer in files vast komt te staan. Met de fiets vermijd je die files en daarmee ook de stress die daardoor wordt opgewekt. En eventuele stress vanwege toestanden thuis en/of op het werk kunnen door het fietsen lekker weggetrapt worden, na een uurtje fietsen is je hoofd weer lekker leeg en kun je beter omgaan met stress.

En verder rij je op een elektrisch ondersteunde fiets vaker routes met weinig/geen autoverkeer waardoor je als fietser ook minder uitlaatgassen van auto’s inademt. In de auto wordt regelmatig in file gereden en dan adem je gewoon de uitlaatgassen van je voorligger in. Zo ligt de fietssnelweg RijnWaalpad (Arnhem-Nijmegen) pal naast de snelweg A325 maar blijkt de luchtkwaliteit op het fietspad veel beter te zijn dan in de auto.

Een bijkomend voordeel is dat je al die auto’s ziet stil staan op de snelweg en jij er met 40 km/uur voorbij rijdt…


#13

Wie heeft de luchtkwaliteit gemeten? VW waarschijnlijk.

Uit ervaring weet ik dat er vlak naast een weg waar ook veel optrekkende diesels rijden de kwaliteit van de lucht slecht is. Er zit vreselijk veel roet in en dat adem je allemaal in.

Maar nu snap ik wel waar de mee-trap brommer voor dient, met zo min mogelijk inspanning zo snel mogelijk langs zo’n weg gaan.
Met minder inspanning hoef je niet zoveel te ademen en krijg je minder van die vuile lucht binnen.


#14

[quote=“jaap2wiel, post:13, topic:1891”]
Wie heeft de luchtkwaliteit gemeten? VW waarschijnlijk.
[/quote]Je zat er niet ver vandaan, het was de VGGM (Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland) die de nieuwe snelfietsroute langs de A325 heeft vergeleken met de oude route door Elst. Daaruit is gebleken dat de fietser langs de oude route meer luchtverontreiniging inademt. Inderdaad omdat er op de snelweg weinig optrekkende diesels rijden. Bovendien is de afstand tussen de fietsers en de rijbaan groter langs de snelweg (ca. 40 meter op de kortste afstand) dan door het dorp (4 meter). Bovendien blijft de luchtverontreiniging binnen de bebouwde kom veel langer hangen terwijl op het platteland de verontreiniging sneller verdund wordt door de wind.

Luchtkwaliteit Rijnwaalpad (rapport d.d. 7 maart 2016)

De nieuwe F325-route geeft ook nog om een andere reden minder stress, het is een heerlijk ruim fietspad waar diverse gebruikersgroepen kunnen rijden zonder overlast van elkaar, zelfs als de scholieren met z’n vieren naast elkaar rijden kun je er nog met gemak omheen. Verder wordt het pad gebruikt door wandelaars met honden, hardlopers, skaters, segways, speed pedelecs, brommers en snorfietsen… Dit is de toekomst!


#15

Het ging toch om de file waar je langs reed? Dan lijkt het me dat er ook optrekkende diesels zijn.


#16

Ik zie ze vooral stilstaan… :joy: