Pech met Shimano onderdelen

Dank voor de tips!
Heb inderdaad besloten een second opinie te gaan doen, mogelijk is smeren toch nog de oplossing.

Ben helemaal happy, heb een eerlijke fietsemaker aan de lijn gehad uit Breda die alleen onderhoud doet, en op zijn website heeft staan dat ie voor kwaliteit gaat. Het gesprek ging ongeveer zo:

Ik: Moeten Nexus 8 naven ooit gesmeerd worden?
FM: Sterker nog, we raden dat aan!..Maar is er iets mis met de naaf?
Ik: Ja, hij loopt niet soepel meer, bij achteruit trappen merk je erge weerstand, vooral in de 2-3-4de versnelling.
FM: Dan vrees ik dat smeren niet gaat helpen, maar ik wil het graag voor je nakijken wat er mis is, kunnen de lagers zijn, of het complete binnenwerk,
Ik: Oh dan zal het wiel wel los moeten en maak ik kosten?
FM: Neehoor, deze dingen kom ik vaker tegen en door te voelen en luisteren en even te fietsen weet ik waarschijnlijk al wat er mis gaat zijn, dan heb jij je diagnose en kun je beslissen wat je ermee doet.
Ik: Nou, u moet weten, ik heb al hoop ellende gehad met deze fiets, 4 jaar oud, maximaal 5000km gefietst, en nu al voornaaf, trapas, en achternaaf gaar.
FM: Dat is zeer snel, maar we zien het helaas vaker. Komt u gerust langs, de koffie staat klaar.

Hee, zo kan het ook. To be continued, en uiteraard komen hier weer de updates!

2 likes

Vandaag ben ik bij de ‘nieuwe’ fietsemaker geweest. De man heeft geen fietsen in de verkoop (bedankt nog voor deze tip @MikeRZ ) , buiten een paar 2de kansjes. Je komt binnen, en alles draait om zijn werkplaats centraal in de winkel, je kunt hem dus zien werken. Nam wederom uitgebreid de tijd voor me, checkte de naaf. Zijn conclusie, dit is niet meer te repareren. Mogelijk te strak aangedraaid een keer, maar dat is niet meer te achterhalen.

Zijn advies was om niet alleen (zoals gangbaar) het binnenwerk te vervangen, maar meteen de hele naaf, omdat de afdichting ook slijt. Alle werk bij elkaar, dus losmaken, vervangen naaf en spaken wiel kost bij hem €220. Hij had ook nog uitgezocht wat een nieuw compleet achterwiel koste met zo’n naaf, dan zit je op €270. Mijn huidige Andra achterwiel is eigenlijk nog prima, dus die optie lijkt me af te vallen, tenzij het een flinke upgrade zou betekenen.

Graag jullie kijk hierop, of eventuele tips. Zoals bijvoorbeeld een andere naaf, al kom ik dan natuurlijk ook aan nieuwe shifter etc etc

Goede deal. Die naaf is heel duur als los onderdeel (ca. €170).
Nu zijn we wel benieuwd wie die fietsenmaker is?

Stiekem denk ik, zonder bijbedoelingen, geef mij maar een derailleur…:grinning:

De beste man is van http://rijwielservicebreda.nl

Haha een derailleur kan natuurlijk, maar dan moet ik echt alles omgooien. Zit meer te denken om naar Alfine te gaan. Of wellicht helemaal weg bij Shimano. Maar dan komen natuurlijk ook de kosten van een shifter, nieuwe spaken etc erbij.

Denk dat het enige ‘plug en play’ onderdeel dezelfde naaf is?

Ik zei ook: geen bijbedoelingen! Het is jouw fiets!

1 like

Zat zelf te denken aan bijvoorbeeld een ander tandwiel achter aangezien ik versnellingen 6 - 7 - 8 nooit gebruik, en welke zou dan handig zijn? Of is zoiets niet mogelijk?

Zeker is dat mogelijk. Er is hele reeks tandwielen voor de versnellingsnaaf beschikbaar. Welke heb je nu en voor precies welk naaf? Is dat Nexus 8? Wil je zwaarder of lichter trappen?
Kijk hier eens: https://hollandbikeshop.com/fietsonderdelen-stadsfiets/fiets-tandwielen/achtertandwiel-shimano-nexus/

Nexus 8 naaf SG-C6010 R.

Lastig te zien met de kettingkast erop welk tandwiel erop zit, maar ik zou graag willen dat de 1ste versnellingen lichter worden, zodat ik makkelijker bergjes op kan. Zal dan wat inboeten aan topsnelheid maar ik rij toch nooit harder dan een km of 22 per uur in versnelling 5.

Hoeveel tandjes groter ga je meestal om lichter te trappen?

In een cassette is de lichtste versnelling meestal 3 tanden groter, dan de een na lichste. Maar in dit geval worden dus alle versnellingen 3 tanden lichter. Dit kan betekenen dat je voor je kruissnelheid in 6 komt te rijden in plaats van in 5. Veelal zit er een 18 tands tandwiel op. Dus probeer het eens met 20t, dan wel een tandwiel 2 tanden groter dan nu.

Dankje, dat bedoel ik inderdaad, kruissnelheid zal dan in de 6 komen. 5 is wel de meest efficiente versnelling met 1 op 1 overbrenging, daar verlies je dus wat efficiency. Maar ach, dat verlies heb ik nu ook, nu de naaf kapot is.
Ketting meteen laten controleren, misschien laat ik die dan ook nieuw erop zetten om de tandwielen zo goed mogelijk te houden.