Pedelec downgraden

Nu rijd ik 40 km v.v. woon-, werkverkeer per dag. Binnenkort valt dat af en ga ik vooral recereatief fietsen, vaak met m'n partner. 

Met alle regels over waar ik straks nog (met helm) mag rijden met mijn R&S Cruiser HS onderzoek ik de mogelijkheden om m'n fiets te 'downgraden'. Een helm draag ik nu ook al voor m'n woon-, werkverkeer maar vooral het verbod om op fietspaden te mogen rijden en het gebod om op de rijbaan tussen de auto's te moeten rijden maken dat ik zoek naar een alternatief om aan deze onzinnige regels te kunnen ontkomen. Wie heeft ook al over zo'n downgrade nagedacht of intussen ervaring mee?

1 like

Zit met eenzelfde dilemma. Mijn partner heeft een ‘gewone’ e-bike. Ik zou graag een pedelec aanschaffen, maar in mijn vrije tijd wel naast haar op het fietspad willen rijden.

Ik ken een aantal mensen die om deze redenen zijn overgestapt van speed pedelec (45 km/u) naar pedelec (25 k/m). Eén van hen werd door een auto van achteren aangereden op de rijbaan en heeft daarna zijn geweldige Stromer ST2s ingeruild voor een Klever X Commuter. Maar ook iemand die zijn kind naar school wil brengen op de fiets en dan samen op het (on)verplichte fietspad wil kunnen rijden.

Downgraden van een speed pedelec lijkt mij niet haalbaar/toelaatbaar vanwege de mogelijkheid om de downgrade ongedaan te maken. Ik kan me niet voorstellen dat de overheid hier aan zal meewerken.

En dus lijkt mij het beste om de speed pedelec te verkopen en een pedelec daarcoor terug te kopen. Ik zou overigens geen zware R&M pedelec kiezen maar een merk dat veel soepeler rijdt (Flyer, Kalkhoff, Specialized, Klever).