Petitie voor pakketjes per fietskoerier

Origineel: http://www.localhost.com/nieuws/petitie-pakketjes-per-fietskoerier/

Vrijwel alle webwinkels laten pakketjes met busjes bezorgen. Dat moet anders. De Fietsersbond roept webwinkels op om voor fietskoeriers te kiezen. Die zijn even snel, maar veel schoner. Help mee en teken de petitie voor bezorging per fietskoerier. In januari gaat de Fietsersbond de petitie aanbieden aan de grote webwinkels. Zo willen we ze stimuleren…

Ik vraag me af of normale fietsers zitten te wachten op een enorme groei van het aantal fietskoeriers. Fietskoeriers zijn immers bekend om hun bijzondere rijgedrag. In de grote steden rijden inmiddels koeriers rond op illegale e-bikes met gashendel en zonder kentekenplaat. Ik zou voorstellen dat in ruil voor dit soort promotie de koerierbedrijven een gedragsconvenant sluiten met de Fietsersbond.

Ik denk dat je wel het onderscheid moet maken tussen fietskoeriers en maaltijdbezorgers. Die laatsten (baas en bezorger) zien de elektrische fiets vooral als goedkope vervanger voor de brommer terwijl ze tevens jongere bezorgers aan kunnen trekken en op plekken kunnen komen waar een scooter niet mag komen. Fietskoeriers die pakjes bezorgen zijn toch meestal een ander slag mensen die in de binnenstad soms misschien ‘bijzonder’ gedrag vertonen maar dat in mijn ervaring wel met wat meer kennis en ervaring doen.

Als je dit echt wilt doen moet je het bezorgen van pakketjes anders organiseren. Dus inrichten van depots per woonplaats of stadsdeel waar vrachtwagen of busjes pakketten afleveren, vanwaar uit ze per fiets worden bezorgd. Dan hou je de afstanden die moeten worden afgelegd binnen de perken. Ook zou dit een dienst moeten zijn waar verschillende pakketbezorgers gebruik van kunnen maken, zodat je niet allerlei parallelle structuren krijgt. Ik zelf laat mijn spullen meestal direct bij de supermarkt (Postnl pakketpunt) bezorgen of bij een DHL parcel shop. Bij de supermarkt kom ik toch vrijwel elke dag en ik kan het vaak al vanaf 10.00 uur afhalen. Eerder dan wanneer ik op de pakketpost moet wachten.

Ik kwam deze tegen van Wehkamp die fietsen gebruikt. Je gaat je dan wel een beetje zorgen maken over de belasting van de koeriers en de veiligheid:

Wat ik niet snap van al die bezorgers is dat ze elke keer weer braaf het proberen terwijl ik toch in meer dan de helft van de gevallen niet thuis ben. Ik zou dolgraag al bij de bestelling willen kunnen aangeven dat ze het pakket afleveren bij een pakketshop of pakketautomaat, dat scheelt hun kosten en is voor mij effectiever qua tijd.

En ja, ik ga dan per fiets het pakketje ophalen bij de pakketshop of het pakketautomaat.

De petitie dateert van 2017.
Daarna heeft de FB zich in het Klimaataccoord nog aan de vrachtfiets gecommitteerd.
Maar die fietskoeriers blijven een zielige bedoening.
Er staat nu al meer dan een week een afzichtelijke vrachtfiets van een of andere pakketdienst voor mijn deur. Met een lekke band.
Alleen Coolblue en UPS hebben hun zaakjes vwb de pakketfiets voor elkaar.
Waarom blijft men proberen om pakketjes aan huis te bezorgen?

Volgens Google zijn er in Rotterdam drie fietskoeriers actief.
Desalniettemin heeft Rotterdam met een aantal andere steden besloten om de electrificatie van de stedelijke logistiek per auto te verplichten.
Ik lees in de plannen niets over de fietskoeriers.
ZES-Zone en toegangseisen

Fietskoeriers binden strijd met pakketbusjes aan

De groenste pakketdienst van Nederland

De slimme cargokar van Jort

Moet een vrachtfiets ook op het fietspad. Wie wordt daar beter van?