Podcast De Spaak gaat op zoek naar de echte fietshelden

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/podcast-de-spaak-gaat-op-zoek-naar-de-echte-fietshelden/

Deze zomer startte NPO Radio 1 met een nieuwe podcast: De Spaak, een podcast over ‘gewoon fietsen’. Inmiddels zijn er tien afleveringen van twintig minuten verschenen, maar maker Jeroen Dirks is nog lang niet door zijn onderwerpen heen. “Een stuur en twee wielen kunnen een mens echt gelukkig maken.” Dirks maakt al vele jaren radio,…

Ik heb eigenlijk nooit veel belangstelling gehad voor het gesproken woord op de radio, en kende DeSpaak dus niet.
Zojuist geluisterd naar #10 over de fiets als statussymbool.

Ik heb het verhaal van de sociologe niet begrepen.
Ik zou graag op een mooie degelijke goed functionerende fiets rijden waarmee ik mijn zijn kan uiten binnen de community van fietsers. Maar ik kies voor een barrel vanwege het risico op fietsdiefstal.

Ik kan mij pas vrij kiezen voor de fiets met mijn statusvoorkeur als er betere stallingen komen.
Zo lang die er niet zijn, moet ik mijn status uiten met een bijzondere fietsbroek.
Helaas heb ik nog geen mensen ontmoet die mijn zorgvuldig gekozen fietsbroek als een statussymbool herkenden.

Ik heb inmiddels meer afleveringen beluisterd.
De Spaak geeft een goed beeld van wat mij als fietser bezig houdt.
Maar ik zou er niet voor thuis blijven om de nieuwste aflevering zo snel mogelijk tot mij te nemen.
Fijn dat ze als podcast beschikbaar zijn.

Het fietspad naar Schiphol, en de stichting Rustpunt.nu waren nieuw voor mij.
De aflevering over het appverbod vond ik goed.

De Spaak blijft nog te veel hangen in een braaf intervieuw met bestuurders die zeggen dat ze goede voornemens hebben.
Ik wacht nog op een aflevering met een bestuurder die met de billen bloot uitlegt waarom er nog elke dag autoparkeerplaatsen bijkomen, en fietsparkeerplekken verdwijnen (een trend van jaren in mijn woonomgeving)

Maar dat soort spannende onderzoekssjournalistiek hoef ik denk ik niet in De Spaak te verwachten.
Ik ervaar De Spaak niet als spannende radio.
Ik zie het als entertainment.