Pontveer Eemdijk vaart niet in winter

Pontveer Eemdijk vaart niet van november t/m februari. Routeplanner geeft alleen aan dat pontveer niet op zondag vaart. Dit is een killer met slecht weer !

Veerpont…?

@Sjef, leuk dat je aandacht vraagt voor het woordgebruik.
Maar de DikkeVanDale is tegenwoordig volgend.
En elke beroepsgroep heeft zo zijn eigen woordenboek.

Een veerboot gaat over de zee.
Bij veerpont denk ik aan een grote pont voor autos met een dienstregeling over een kanaal of rivier.
Bij een pontje denk ik aan een voetveer dat vaart op afroep over een smal vaarwater.

Als de onderhavige pont een fiets- en voetveer is, is het niet vreemd om het begrip veer ook in de tweede lettergreep te gebruiken. Zoals in pontveer.
Maar als de Eem een rivier is, is het woord veerpont meer op zijn plaats.

In de binnenvaart wordt de term pontveer gebruikt voor een drijvend ponton (ter grootte van een voetveer) waarmee de schipper de huid van zijn schip kan inspecteren.
Zonder dat hij de bedoeling heeft om de vaarweg over te steken.
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?woord=pk#pontveer

Mijn ervaring met de Eem ligt haaks op die van het pontveer… in de jaren '70 was de Eem enkele winters bevroren en schaatsten we vanuit Soest via Baarn de Eempolder in waarbij we wel enkele bruggen van de A1 opnieuw haaks moesten nemen, klunen, omdat onder de brug geen ijs lag. Op het ijs stonden op diverse plaatsen koek-en-zopie tenten waar je altijd even wat kon eten en drinken onderweg.

Dat het pontje in de winter niet vaart is (was) dan ook niet meer dan logisch.

Tsja, de Eem is een door beroeps- en pleziervaart bevaren gekanaliseerde rivier en op de plek van de pont best smal. De eerstvolgende keer dat ik hem neem zal ik het aan de pontbaas/baaspont vragen. Is een pontbaas eigenlijk een schipper?

En verder kan deze draad uiteraard niet zonder de tekst van drs P:
"Heen en weer
Heen en weer
Heen en weer
Heen en weer

Ik breng de mensen heen, ik breng weer anderen terug
Mijn pont is als het ware ongeveer een soort van brug
En als de pont zo lang was als de breedte van de stroom
Dan kon hij blijven liggen, zei me laatste een econoom
Maar dat zou dan weer lastig zijn voor het rivierverkeer
Zodoende is de pont dus kort en gaat hij heen en weer
Dan vaart hij uit, dan legt hij aan, dan steekt hij weer van wal
En ondertussen klinkt langs berg en dan mijn hoorngeschal"

1 like

Aangezien onze jeugd niet alom bekend zal zijn met de overpeinzingen van Drs. P en ik haar zijn opmerkelijke maar altijd logische levensbeschouwing niet wil onthouden heb ik de moeite genomen een link naar de waarachtige videoclip uit 1973 bij het pontje van Eemdijk hier te plaatsen:

2 likes

Hahaha, het is ook Ă©cht in Eemdijk opgenomen. Ik snap niet dat MTV* dit niet dagelijks uitzendt.

*) of TikTak of Intergrams of hoe dat tegenwoordig ook allemaal heet.

Dat is niet nieuw. Dat was altijd al zo, en terecht. Niet alle onzin termen tot taal verklaren.