Populaire OV-fiets vraagt om meer variatie

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/populaire-ov-fiets-vraagt-om-meer-variatie/

Maar liefst 35 miljoen ritten werden er al mee gemaakt sinds de introductie in 2008; wat moet je nog meer weten over de OV-fiets? De OV-fiets is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Een handig verlengstuk van een treinreis of als je ergens bent waar geen openbaar vervoer komt. Natuurlijk kun je er…

Tja, dacht dat er nog wel iets te verbeteren valt aan de regeling rond diefstal van de OV-fiets.
Wanneer dat gebeurt moet de huurder nu in elk geval 'n toeslag van € 70,- dokken.
Dat zal toch wel voorkomen kunnen worden door de mogelijkheid in te voeren om voor 'n miniem extra huurbedrag 'n verzekering tegen dat risico af te sluiten.

Verder is er dan nog de ervaring dat 't voor iemand die gewend is aan 'n fiets met handremmen erg moeilijk kan zijn om plotseling op 'n OV-fiets met terugtraprem te moeten rijden.
Best mogelijk dat er voldoende belangstelling zou zijn voor de mogelijkheid om ook 'n fiets met handremmen (en eventueel versnelling) te kiezen, ondanks dat de huur daarvan iets duurder uit zou moeten vallen.

Dat diefstalrisico is voor mij ook wel een aandachtspunt.
Alhoewel ik niemand ken die dat wel eens is overkomen.
Dat is dan weer een voordeel van de deelfiets.
Die kan niet worden gestolen.

Ik draag de OVfiets een warm hart toe.
Itt de deelfiets.
Maar ik weet niet of beide systemen naast elkaar moeten blijven bestaan.

Het grote voordeel van de OVfiets is dat de gebruikers hun OVfiets netjes parkeren.
Itt de gebruikers van een deelfiets.
Dat zal ongetwijfeld hebben te maken met het diefstalrisico.

Geen van beide kan worden gereserveerd.
Een OVfiets is nog voor je beschikbaar als je weer naar huis gaat. Bij de deelfiets is dat niet vanzelfsprekend. Hoewel daar wel een workaround voor is te bedenken.

Voor het gebruik van de deelfiets betaal je per uur.
Per saldo is de heen- en terugreis op de deelfiets duurder dan de OVfiets een hele dag.

De OVfiets kan ook op kleine stations beschikbaar worden gesteld. In kleine aantallen.
Voor een succesvolle exploitatie van de deelfiets moeten er direkt tientallen worden gedropt.

De kwaliteit van de OVfiets is beter dan van de deelfiets.
Ik weet niet of dat inherent is aan het systeem.

De mogelijkheid tot reserveren vind ik een harde eis. Desnoods tegen een opslag. Je plant een reis en je gaat er van uit dat je de laatste 10 km of zo kunt fietsen. Dan wil je niet het risico lopen dat ze op zijn. Het OV is fiks uitgekleed, soms is er domweg geen andere (reële) mogelijkheid dan fietsen.
Zolang je niet kunt reserveren neem ik ofwel mijn eigen fiets mee in de trein (als er een lange rit wacht) of mijn vouwfiets.

1 like

al die andere deelfietsen zouden met dezelfde OV-chipkaart geopend moeten kunnen worden. Dat je niet wéér een app moet downloaden en een account moet maken.
Juist wegens het diefstalrisico zijn sommige providers (kangaroo bijvoorbeeld) enorm lastig met het aanmaken van een account. Je moet door -tig hoepels springen. Paspoort of rijbewijs uploaden, filmpje van jezelf maken waarin je reageert op opdrachten (kijk naar link, rechts, …) zodat je identiteit vast te stellen is. Cent overmaken om de bankrekening te verifiëren. en dan nog lukt het soms niet.
Het is dus niet zo dat je er van uit kunt gaan dat als er verderop een fiets van merk X staat, je die binnen een kwartier kunt huren.

Veel van mijn inmiddels fietsende cursisten zijn korter dan 165 cm en vinden de OV-fiets te groot. De Donkey Republic past beter en is ook robuust.

Dat zal best kloppen, maar hoe ziet die fiets eruit? Is een kleine moeite en gratis reclame…

Goed dat @beerpijpker nog even wijst op het onhandig grote formaat van de OVfiets.
Dat is inderdaad een probleem. En niet alleen voor mij.

Hieronder een foto van een Donkey bike.
Als hij echt kleiner is, zou ik hem graag uitproberen.
Maar de beschikbaarheid is ronduit slecht.
Center-slide-555x370