Preventieakkoord: ‘dagelijks fietsen is het beste medicijn’

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/preventieakkoord-dagelijks-fietsen-is-het-beste-medicijn/

Schoolkinderen fietsen in Rotterdam De gezondheid van alle Nederlanders vergroten, dat is het doel van het Preventieakkoord. De Fietsersbond is een van de partijen die het akkoord heeft ondertekend. ‘Fietsen is een krachtig geneesmiddel voor de samenleving’, zegt Ernest van den Bemd, expert van de Fietsersbond op het gebied van fiets en gezondheid. Wat is…

Heel eenvoudig: fietsen met een gewone fiets is praktisch in de stad, bijvoorbeeld van station naar universiteit maar dan heb je het over ritjes van 5-15 minuten. Om obesitas tegen te gaan moet je mensen uit de auto krijgen en op de fiets. Voor langere afstanden is de E-fiets een uitkomst, tot zo’n 25 km is de pedelec (Vmax=25 km/u) een uitkomst, tot zo’n 45 km (enkel) is de speed pedelec (Vmax=45km/u) een zinvol alternatief voor de auto.

Maar dan moet de E-fiets, d.w.z. zowel de pedelec als de speed pedelec, door iedereen ruimhartig gestimuleerd worden maar daar is helaas geen sprake van.

Ah, Lomito met z’n mooie Strömer is een fervent fietsliefhebber :wink:
Ah, jimh307 met z’n mooie Qwic premium MN330 is ook een fervent fietsliefhebber

Dat fietsen gezond is kan ik voor mezelf sterk beamen. Ten eerste heb ik vanuit familiaire aandoeningen medicijnen zoals pravastatine welke de cholesterol en hypertriglyceridemia remmen. Dit zijn dure woorden, maar het komt er op neer dat mijn bloedvetten ernstig zijn verhoogt. Door te fietsen kon de dosis van de pravastatine gehalveerd worden en kan ik zelfs zo af en toe chocolade eten. Daarnaast zit diabetes ook in de familie. Mijn ouders hebben beide suiker en mijn suikerwaardes zijn prachtig en dit zonder medicijnen. Ik weeg ook 95 kilo dus ik moet ook erg opletten met eten en vooral blijven fietsen. En dan nog familiaire artritis. Hartklachten enzovoorts. In onze familie gaan ze allemaal veel te vroeg heen door de vele klachten. Heel de familie fietst nauwelijks en ik fiets zeker 100 kilometer per week. Hier vorm ik een uitzondering.

Ja, maar, een Qwic is een elektrische fiets, dus hoezo gezond?!! Let wel dat ik de meerderheid van de kilometers die ik afleg wegtrap op lage ondersteuning. Als ik mijn ronde heb gemaakt wil ik wel kunnen voelen dat ik gefietst heb en niet dat de fiets voor mij gefietst heeft. De discipline om op eco stand door te trappen staat boven. Ik moet wel wil ik leuk oud worden.
Het voordeel van mijn elektrische fiets komt anders te pas. Op de lage stand fiets ik de rechte stukken en pas als ik echt moe ben of de dijk op moet zet ik hem op de middenstand en nooit op hoog, echt nooit al ga ik met 13 km/h tegen de wind in. Zodra ik boven ben dan gaat ie meteen terug naar eco.
Daarbij heb ik een Brose middenmotor en een NuVinci achternaaf en ook op lage stand fietst de fiets heerlijk. In het begin vond ik de eco stand echt te zwaar en reed ik altijd op de middenstand en soms zelfs vol uit. Na wat gesprekken met mijn huisarts (ook een fervent fietser) heb ik de discipline gekregen om meer zelf werk op de fiets te verzetten. Helaas ben ik wel gebonden aan de elektrische fiets. Ik heb artrose in mijn linkerknie en als ik te hard zelf meewerk gaat deze pijn doen dus toch flink meewerken en als het echt niet meer gaat dan op middenstand verder. In plaats van de fietsronde te verkorten voor mijn knie kan ik ook met pijn nog heel ver komen. Ik doe ruim 100 kilometer met 1 enkele acculading.

Ik ben blij dat ik die discipline heb en als enigste familielid ben ik ronduit het gezondste en ik denk serieus dat fietsen daar een hele grote bijdrage aan heeft geleverd. Ik ben pro fietsen en ik moedig het iedereen aan. Lekker de wind door je haren of wat nat worden door miezerregen; het hoort er allemaal bij en daar krijg je niets van dan lekkere koude wangetjes en warme handen en voeten door het inspannen.

Mijn 2 centjes