Probleem met Bosch middenmotor

Ik heb een Victoria ebike met Bosch middenmotor.
Hij heeft een cassette met 11 tandwielen.
De laatste tijd merk ik dat mijn ketting van het voortandwiel af springt.
Meestal bij slecht wegdek als ik naar het zwaarste verzet schakel.
De tandwielen zijn voor 2500 km vervangen.

Weet iemand misschien een oplossing.
Bij voorbaat dank.

Zonder foto is het moeilijk om HET antwoord te geven.
Maar het is niet onmogelijk dat de hoek tussen het kettingwiel op de motor en de ketting te groot is. De ketting wordt teveel naar buiten getrokken.
De oplossing moet dan worden gezocht in een andere cassette met het voorkeurskransje halverwege de cassette.

Dat klopt, maar het heeft wel 2500 km goed gegaan. En nu de laatste tijd steeds vaker als ik berg af ga en naar het zwaarste verzet schakel. Gr. Mario

Als het voortandwiel goed is zou ik denken aan:

• Zoals @tndmbkr vermeld de hoek waarmee de ketting op het voortandwiel binnen komt
  • Is de ketting niet versleten, dat is niet bijzonder makkelijk te zien zonder speciale hulpmiddelen
  • In verband hiermee: Is de kettingspanning niet te laag, als je berg af gaat, zit je achter op het kleinste tandwielen staat er de minste spanning op de ketting. Soms kan je die spanning aanpassen op de derailleur.

De eenvoudigste oplossing (zonder het aandrijfsysteem te wijzigen) is een kettingblad met hogere tanden en nog beter een N-W kettingblad. Narrow Wide kettingbladen (alleen met een even aantal tanden) houden de ketting vast door een speciaal profiel van de tanden: om en om smalle en dikkere tanden: narrow en wide dus. Maar of die verkrijgbaar zijn voor jouw crank is alleen te bepalen met alle gegevens van het huidige kettingblad.
Derailleurs van Shimano hebben een nogal slappe veer en daardoor een lage kettingspanning. SRAM derailleurs hebben een veel hogere veerspanning en daardoor een strakkere ketting. Maar waarschijnlijk werkt die niet samen met de gemonteerde shifter.
Derde suggestie is veel meer op souplesse fietsen: hogere cadans dus.

Uit de openingspost is op te maken dat @speedbike1960 frequent naar de 11t schakelt, kennelijk een verzet met een zekere voorkeur. De suggestie om een cassette te kiezen, waar de 11t (of 12t-14t voor mijn part) halverwege de cassette zit, is onzin. Die bestaan niet.
Veel grotere kettingbladen (ook een mogelijke oplossing) zullen vaak niet passen (of zelfs maar bestaan), maar daar weet ik het fijne niet van.