Problemen met gazelle E-bike

Ik heb al enkele jaren een heerlijke E-bike van Gazelle met voorwielmotor en center display. Sinds een week lijkt er kortsluiting in het display te zitten want E.e.a. Werkt niet meer naar behoren. Als ik op de aan/uit knop druk gebeurt er de eerste keer niets maar bij de 2e keer gaat 'ie aan, echter dan op no assist. Dan druk ik nog een keer en dan is 'ie aan. Echter, de verlichting is dan ook aan en die krijg ik niet meer uit. Op geen enkele wijze is de verlichting uit te zetten. Als ik op de lichtknop druk van het bedieningselement, dan gaat alles weer uit. Ik kan de instellingen en andere functies ook niet meer wijzigen omdat je wijzigingen moet opslaan via mode-toets en verlichtingstoets.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen.
Alvast bedankt, Erwin.

Hoi Erwin,

Ik heb geen ervaring met elektrische fietsen maar ik denk dat je meer succes kan hebben met je vraag als je aan geeft wat voor aandrijving (Bosch/Shimano/Brose/Panasonic/Bafang) en display je hebt.

Is het display afneembaar? Zou ja dan zou je eens kunnen kijken of de contactjes het nog goed lijken te doen.

Mike,
Dank voor je reactie.
Ik heb een Panasonic voorwielmotor met een afneembaar centerdisplay. Mijn vrouw heeft een zelfde systeem en als ik haar display op mijn fiets klik, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Als ik mijn display op haar fiets zet, dan geeft dit dezelfde problemen. Daarom denk ik dat het display het probleem is!

Ja, prima test, verwisselen, mee eens dat alles erop wijst dat het het display is.

Ik vermoed dat je er niet heel veel mee kan anders dan open (laten) maken en kijken of je intern verdachte dingen ziet. Niet heel veel kans op succes.

In dit filmpje vertelt Roel Peereboom dat kapotte display’s vaak oorzaak zijn van storingen bij een E-bike (en waarom dat een voordeel is van het systeem dat hij in dat filmpje laat zien - daar zit geen display bij)

Dit is duidelijk een storing vanuit de display.
Via de dealer een nieuwe bestellen, want je kunt ze niet repareren.
Je kunt er alleen een batterij van vervangen

Gewoon de bediening open halen. Hij is al stuk, dus… wat heb je te verliezen?
Waarschijnlijk ergens oxidatie door ingelopen vocht.
Alle contactvlakken even poetsen met contactreiniger en weer in elkaar.

Hallo Slak10,

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn e-bike.
Wat was voor jou de uiteindelijke oplossing?
Nieuw display bestellen, of heb je het kunnen repareren?

Hoor graag van je!

mvg Wil

Hier precies hetzelfde probleem. Had de pinnetjes al met contactspray ingespoten. Iemand een idee hoe de display open gaat? Een nieuwe kost alweer 125. Pas de accu vervangen… Bedankt:)

Helaas uiteindelijk heb ik toch mijn display moeten vervangen dit heeft het probleem voor mij opgelost.

Mag ik misschien een aanvullende vraag stellen ?
Moest het nieuwe display ingeleerd worden, of werkte alles gelijk zoals het hoort?

Mijn Gazelle Panasonic voorwielaandrijving heeft vaak problemen met vocht in het bedieningskastje op het stuur met als gevolg storing in verlichting en aandrijving. Oplossing is goed laten drogen en vervolgens afnemen of bij nat weer een plastic zakje erover. DROOG HOUDEN DUS