Problemen Nuvinci 360 Harmony

Begin dit jaar hebben mijn vrouw en ik beide een eerste fiets met elektrische ondersteunig aangeschaft; Merida Espresso Tour 400. Onze ervaringen van het Nuvinci 360 Harmony schakelsysteem, m.n. over de betrouwbaar daarvan, zijn niet erg positef. Aangezien ik geen soortgelijke ervaringen vind (hier en elders op het internet) wil ik vragen of iemand iets dergelijks heeft ervaren of, nog beter, een oplossing weet:

Beide fietsen vertonen geen consistent ondersteuningsgedrag; het systeem schakelt in de stand "auto" met tussenposen van een paar seconden tussen twee standen. Dus ene keer "goed" ander keer zwaarder, en terug. Er zijn echter ook tijden dat het goed gaat. Ook met uitgeschakelde (Bosch) moter gebeurt dit. Daarnaast is in de stand "handmatig" slechts een klein bereik van de schaal bruikbaar: In ca. 2/3 van de schaal is de trapfrequentie (veel) te hoog (meer dan 90 o/m)! Maximale trapfrequentie, mbv Harmony software ingesteld, is 80 o/m.

Ik stel het erg op prijs als iemand een bijdrage kan leveren die tot oplossing van ons probleem kan leiden!

Ā 

Heb sinds mei 2014 een merida ebike met nuvinci harmony. Enorm veel problemen gehad. Vooral bijna wekelijks calibreren ivm te hoge cadans. Fietsenzaak heeft dit keurig opgelost door contact op te nemen met nuvinci zelf. Hebben er een nieuwe naaf ingezet. Ipv de 360 nu de de 380.
De fiets heeft nog nooit zo fijn gereden. Lijkt ook beter aan te grijpen, eerst voelde het wat sponsachtig. Nu een krachtige aanzet.
Hoop dat het goed blijft, wordt vervolgd.

Ik heb sinds enkele weken net hetzelfde probleem met mijn Sparta - E-speed Nuvinci hsync. (aangekocht mei 2015).
Ik heb altijd al gevonden dat er een klein bereik beschikbaar is. Mijn versnelling staat praktisch altijd op de hoogste stand (gemiddelde snelheid over 300 km : 30,2 km/h). Ik heb al navraag gedaan om een groter tandwiel vooraan te plaatsen zodat ik meer gebruik kan maken van de ā€œmiddenā€ versnellingen maar dit gaat niet wegens de gesloten kettingkast v/d Sparta. Deze vervangen door een open, halve kettingkast zou een oplossing kunnen zijn.
Maar nu heb ik ook het probleem dat ik rond de 90 omwentelingen / minuut zit (bij een constante snelheid van +/- 30 km /h. De ondersteunende snelheid van 45 km/h is dus praktisch niet meer haalbaar. Alles is begonnen door een fout na het schakelen bij een kruispunt. Eerst leek het alsof mijn ketting was afgelopen, ik had totaal geen aandrijving meer. Maar waarschijnlijk door de nog hoge snelheid & het terugvallen v/d nuvinci naar de laagste versnelling leek dit maar zo. Ik heb dadelijk een hersync gedaan & alles werkte terug. Sindsdien moet ik praktisch dagelijks een synchronisatie uitvoeren om de hoogste versnellingen terug te kunnen bereiken.
Alle hulp is welkom. Voor het overige niets dan goeds over de versnelling, zeker de auto stand , & dat voor woon-werk verkeer in alle weersomstandigheden.

Onze fiets komt niet van een lokale fietsenmaker en nu blijkt het nog knap lastig om voor de nuvinci een goeie reparateur te vinden in de regio Delft-DenHaag-Zoetermeer. De fietsenmakers die we hebben benaderd blijken onwennig en niet erg van zins om zich erin te verdiepen. Iemand tips of goeie ervaringen? Zou ERG welkom zijn!

Wij hebben twee Kogaā€™s gekocht met dit schakelsysteem. Na enkele maanden ging het al mis met de ene fiets. Alleen nog mogelijk met heel traag trappen. In de ā€œhandstandā€ ging het wel. Bij de andere fiets net andersom, alleen nog heel snel trappen. Na resetten ging het eerst wel weer even goed, later ook niet meer. Diverse keren bij de dealer een software update gehad. Helpt totaal niets. Mijn zwager had dezelfde problemen. Die heeft de fietsen ingeruild voor andere. De fietsenmaker van mijn broer raad koop van het Nuvinci Harmony systeem af. Onze fietsen zijn nu net voorzien van geheel nieuwe nuvinci 380 naven. We hebben het vandaag uitgeprobeerd. Het lijkt weer goed. Maar voor hoe lang? Het systeem is in principe geweldig, maar laat het in de praktijk dus afweten. Geen aanrader.

De naaf is een integraal onderdeel van de fiets en de fiets is je verkocht door de dealer. Hij heeft je niet een naaf verkocht. Een oplossing zou inderdaad een gelijkwaardige fiets kunnen zijn, met een andere naaf. Echter, dat zal niet zonder slag of stoot gaan, vandaar mijn suggestie van de rechtsbijstandverzekering. Een brief met ingebrekestelling kan de meest koppige handelaar tot actie doen overgaan.
Eigen ervaring met een conflict over een veel kleiner bedrag, overigens ook over een naaf, maar dan een losse.

Bloempie: We zijn nu enige mnd verder; voldoet de Merida met de 380 Nuvinci nog steeds?
Wij hebben uiteindelijk ook nieuwe 380-naven gekregen. Het probleem nu is echter dat de trapfrequentie bij oplopende snelheden omlaag gaat. Mijn vrouw moet om die reden bij snelheden boven zoā€™n 22km/uur extra ondersteuning bijschakelen!! Dit alles bij hoogst ingestelde trapfrquentie!
Klinkt dit bekend of werkt uw systeem nu goed? Dank!

Bedankt voor de snelle reactie. Hier dan mijn reactie. Morgen is de fietsenwinkel gesloten. Morgen bel ik wel op naar de fietsersbond en naar het hoofd kantoor nuvinci. Al twee keer gedaan, zou terug gebeld worden. Niks gehoord. Rechtsbijstand heb ik totaal niet nodig, gewoon een andere nieuwe fiets, zelfde merk zelfde motor, zelfde accu, kortom alles hetzelfde. Het probleem ligt niet aan de fiets maar totaal en alleen aan de nuvinvi harmony 360 naaf. Nieuwe fiets en meteen uit de winkel totaal maar dan ook totaal niks waard. Het minste wat de winkelier kan doen mij zo spoedig mogelijk mij een zelfde fiets geven maar dan zonder nuvinci naaf. Of misschien koop een toch maar een solex

Het is heel triest dat fietsenmakers/handelaars nog altijd proberen je het bos in te sturen, want niet de fabrikant maar de handelaar/verkoper heeft de wettelijke aansprakelijkheid voor de garantie voor de volle 100%. Dat is Europees recht, ook door Nederland overgenomen, sinds 01-01-2009. Dit lijkt me een zaak voor je rechtsbijstandsverzekering.

Het kan nog erger dan al het hierboven omschreven reacties. Nieuwe iets gekocht met Nuvinci naaf, 3500 Euro. Uit de winkel naar huis gefietst, meteen totaal fout. Versnelling sloeg op hol. Via de telefoon contact gehad met de chef werkplaats, tijdens rustig fietsen resetten. Niks goed. Terug winkel, aan de computer, buiten fietsen, niks waard. Daags erna nuvinci gebeld, verkeerd achter tandwiel. In de winkel van een andere fiets tandwiel gedemonteerd, op mijn fiets van twee dagen oud gemonteerd, computer afgesteld, buiten fietsen, niks waard. Daags erna nuvinci gebeld voor misschien een beter advies. Jazeker; interface vervangen. Opgestuurd gekregen, vervangen, aan de computer, buiten fietsen, niks waard. Slaat nog steeds op hol. Ongeveer 50 keer op de fiets gereset, niks waard.
Dan een andere interface proberen. Toeleverancier van nuvinci is niet goed bij door eerst een verkeerde interface te sturen en nu niet mee werkt om wel het juiste product snel te leveren. Nieuwe fiets met nucinci harmoy 360, 10 dagen aan gewerkt en niet op kunnen fietsen. Wel afgerekend 3500 Euro. Ik heb de fiets opgehaald en thuis defect gestald. Er wordt niet meer aan mijn fiets gesleuteld. Achterwiel is ongeveer tien keer gewisseld, verschillende onderdelen vervangen, tien keer aan de computer, 50 keer gereset, totaal niks waard. Ook totaal geen vertrouwen meer in de deskundigheid achterban/ondersteuning nuvinci. Ook mijn fiets plezier is behoorlijk verknald. Dit is mijn tweede e-bike. Eerste was met nexif 8 naaf. Meer dan 5000 Km probleemloos mee gefietst. Aan mijn dochter cadeau gegeven en ik zelf een nieuwe gekocht met een veel beter fiets plezier. En toen kregen wij dit niet op te lossen probleem door de leverancier, nuvinci ondersteuning/advies en de toe te leveren onderdelen. Klant is de dupe, veel geld betaald en totaal geen respect, garantie en nazorg van nuvinci. Totaal slecht product en technische ondersteuning. Ik ben al meer dan 40 jaar erkend en gediplomeerd installateur, bankwerker en plaatbankwerker. Heb ontzettend veel ervaring in technische werkzaamheden en installaties. Ik denk dat ik een solex koop.

Het kan nog erger dan al het hierboven omschreven reacties. Nieuwe iets gekocht met Nuvinci naaf, 3500 Euro. Uit de winkel naar huis gefietst, meteen totaal fout. Versnelling sloeg op hol. Via de telefoon contact gehad met de chef werkplaats, tijdens rustig fietsen resetten. Niks goed. Terug winkel, aan de computer, buiten fietsen, niks waard. Daags erna nuvinci gebeld, verkeerd achter tandwiel. In de winkel van een andere fiets tandwiel gedemonteerd, op mijn fiets van twee dagen oud gemonteerd, computer afgesteld, buiten fietsen, niks waard. Daags erna nuvinci gebeld voor misschien een beter advies. Jazeker; interface vervangen. Opgestuurd gekregen, vervangen, aan de computer, buiten fietsen, niks waard. Slaat nog steeds op hol. Ongeveer 50 keer op de fiets gereset, niks waard.
Dan een andere interface proberen. Toeleverancier van nuvinci is niet goed bij door eerst een verkeerde interface te sturen en nu niet mee werkt om wel het juiste product snel te leveren. Nieuwe fiets met nucinci harmoy 360, 10 dagen aan gewerkt en niet op kunnen fietsen. Wel afgerekend 3500 Euro. Ik heb de fiets opgehaald en thuis defect gestald. Er wordt niet meer aan mijn fiets gesleuteld. Achterwiel is ongeveer tien keer gewisseld, verschillende onderdelen vervangen, tien keer aan de computer, 50 keer gereset, totaal niks waard. Ook totaal geen vertrouwen meer in de deskundigheid achterban/ondersteuning nuvinci. Ook mijn fiets plezier is behoorlijk verknald. Dit is mijn tweede e-bike. Eerste was met nexif 8 naaf. Meer dan 5000 Km probleemloos mee gefietst. Aan mijn dochter cadeau gegeven en ik zelf een nieuwe gekocht met een veel beter fiets plezier. En toen kregen wij dit niet op te lossen probleem door de leverancier, nuvinci ondersteuning/advies en de toe te leveren onderdelen. Klant is de dupe, veel geld betaald en totaal geen respect, garantie en nazorg van nuvinci. Totaal slecht product en technische ondersteuning. Ik ben al meer dan 40 jaar erkend en gediplomeerd installateur, bankwerker en plaatbankwerker. Heb ontzettend veel ervaring in technische werkzaamheden en installaties. Ik denk dat ik een solex koop.

Finn42 (e.a.);
Onze problemen (zie boven) zijn opgelost! E.e.a. heeft ongeveer 1 jaar geduurd. In de hele keten, dealer, importeur en fabrikant (!), is het moeilijk de problemen uit te leggen. Tenslotte heeft het wel tot resultaat geleid: We hebben 380 naven i.p.v 360 gekregen en de (fabrieks-)afregeling is opnieuw gedaan. We rijden nu op super fietsen! Bij de diverse reparaties is me gebleken dat heel veel ā€œtrial and errorā€ wordt toegepast waarschijnlijk mede door de onbekendheid van de NuVinci-naven en bijbehorende elektronica. De 360 naaf wordt bij mijn weten niet meer i.c.m. de continu variabele versnelling gebruikt. Hier is het email-adres van de betreffende afdeling bij NuVinci man waarmee uiteindelijk het probleem is opgelost:
eu-service@nuvincicycling.com
Leg het probleem voor en sta op vervanging door 380-naven.
Daarnaast is het natuurlijk van de zotte dat de dealer dit niet oplost!

Mijn vrouw rijdt met een Gazelle Nuvinci 360n, ik met een Gazelle Nuvinci 380n, wij hebben alle twee dezelfde problemen: zeer onstabiel systeem. Wij rijden soms 20 km zonder problemen en dat moeten we elke km resetten wegens doortrappen, te zware of te lichte trapfrequentie. De fietsherstellers zijn te weinig geschoold om deze problemen op te lossen. Bij Nuvinci en Gazelle zijn ze zeer gedienstig, maar het probleem is voorlopig niet opgelost. Mijn vrouw heeft een jaar probleemloos gereden. Ik koop dus ook zoā€™n systeem en dan zijn de problemen van onstabiliteit bij alle twee begonnen. Naast de Da Vinci code is er nu het Nuvinci mysterie. Wie kan ons helpen?

Hoi,

ik heb een Pegasus, met Bosch ondersteuning i.c.m. NuVinci Harmony sinds mei 2013. Binnen het jaar de bediening aan het stuur kapot (bij indrukken ā€˜-ā€™ voor minder ondersteuning kreeg ik juist meerā€¦knopje bleef haken). Daarnaast moest ik steeds vaker kalibreren. Dit ging ook steeds vaker fout, waardoor de indicatie dat het systeem aan het kalibreren is bleef ā€˜kalibrerenā€™(er gebeurde niets verder bij de naaf).
Naar herhaaldelijk naar de fietsenmaker te zijn geweest (altijd weggestuurd met niewe softsware updateā€¦), was ik het zat. Ik heb aangedrongen op dat ze het probleem oplossen, en ik heb ze verteld dat het probleem in die naaf zit, niet in de computer van de fiets. Ze hebben toen (juni 2014) de aansturing van die naaf vervangen.
Er was ook een software update, sindsdien ging het beterā€¦
Na half jaar, gaat het systeem toch geleidelijk aan minder werkenā€¦het valt mij op dat ik niet meer het bereik heb aan versnellingen dat ik eerder nog wel had. Kalibratie helpt nietā€¦of maar tijdelijk. Bij hogere snelheden moet ik zeer snel trappen. (Dat was al eens beter geweest!)
Ik weer terug, gevraagd ofdat ze dat achterste tandwiel wilden vervangen door een kleinere. Na wat argumenteren (want jaā€¦blijkbaar was het moeilijk voor te stellen voor de fietsenmaker dat als het tandwiel kleiner wordt, ik minder snel hoef te trappen, en dat het systeem ook minder moment krijgt, vanwege het kleinere tandwiel achter. (Ze waren bang dat door het kleinere achter-tandwiel de kracht op achteras te groot zou worden, terwijl dit dus juist niet het geval is. De term ā€˜moment = kracht x armā€™ begreep hij niet. Kleiner tandwiel = kleinere arm en dus kleiner moment/koppel). Het kleinere tandwiel bleef om mij onbekende reden niet goed zitten waardoor ik terug moest na oude tandwiel (voor 38, achter 18). Weer nieuwe software update. Doet het halfjaar goed. Nu is het weer erg slecht. Bij helling omhoog laat het systeem mij langzamer trappen! Omlaag en ik mag nog sneller trappen!?! Ik ben erg handig, heb zelf de firmware opnieuw ingesteld. Het systeem werkt weer beter, echter ik blij veel te snel trappen (cadans van rond de 75).
Ik lees nu voor het eerst dit forum, mijn conclusie staat vast: ik moet die 380 naaf hebben! Die 360 deugt niet.
Ik vind het wel jammer dat ikzelf bij de fietsenmaker moet aangeven en ook nog moet aandringen wat er moet gebeurenā€¦anders gaat het niet goed.
Nu snel naar fietsenmaker, want ik zit nog binnen mijn 2 jaar van die laatste vervangingsoperatie.
Daarnaast heeft het aantoonbaar nooit goed (permanent goed) gefunctioneerd, dus ik maak gebruik van mijn recht hier (toch duur fietsje hoor!)

Succes aan allen die problemen hebben met de 360!

Hallo,

Ik heb een Gazelle Orange met Bosch midden motor (Active Line) i.c.m. Nuvinci Harmony N360 nu 6 weken in bezit en heb het Nuvinci systeem nu al 3 x moeten resetenā€¦? (oranje lampjes gaan heen en weer op het display alsof hij aan het ā€œzoeken of nadenkenā€ is) een en soort rattel geluid vanuit be naafā€¦? eerst e-mails gestuurd naar Gazelle en Nuvinci binnen 2 dagen netjes terug gemaild met het verzoek om terug naar de dealer te gaan om de problemen te onderzoeken, krijg nog te horen wat er aan de hand isā€¦ Zijn er ook andere mensen die deze problemen gehad hebben?.. en zijn ze opgelost? ik lees bij 3 andere mensen dat ze nieuwe N380 naven hebben gekregen, is dit de oplossing? voor de rest werkt het systeem zoals het hoort. Wie kan mij advies gegeven/helpen!

Beste mede fietsers,
Nu bijna drie een Giant prime e+0 elektrische fiets met een Harmony Nuvinci 369 naaf.
Ook ik heb best veel problemen gehad met de naaf, die regelmatig ontregeld raakte en op het laatst niet meer was te resetten. Uiteindelijk is twee keer de interface vervangen, de laatste keer op december 2016 met de belofte dat de problemen nu opgelost zouden zijn. Eerst zien en dan geloven!
Nu juni 2017 moet ik concluderen dat het systeem iedere dag feilloos zijn werk blijft doen. Super! Daarbij complimenten aan de leverancier van de naaf en mijn fietsenmaker, die als de nood echt aan de man was, in goed overleg, snel en gratis de fiets repareerden. Ook toen de officiƫle garantie verlopen was.

Hallo Nuvinci genieters,
Gazelle nuvinci 360, gekocht eind 2015, super fijne fiets, tot de nuvinci regelaar onlangs stuk ging

  • fiets naar reparateur, nuvincy regelaar vervangen door nieuw type, gevolg: krakend schakel geluid en veel te hoog traptempo.
  • terug naar de reparateur, software was niet goed geladen, opnieuw ingesteld, maar kraakt en schakelt niet goed
  • weer terug, opnieuw schakelunit vervangen, geen gekraak meer, prachtig, maar weer supersnel trappen.
    systeem kan de juiste versnelling niet vinden, blijft jojojen, regelaar werkt alleen als je een beetje remt.

Dus: zelf aktie ondernemen.

  • software download, virus scanner klaagt, toch file downloaden en file checken, ok.
  • USB stekker in de nuvinci control unit, vergelijken met andere fiets, helaas, verkeerd ingesteld.
    de oorzaak van de hoge trapsnelheid was een te grote ingave van het voorste tandwiel, en de max trapsnelheid was te hoog (85)
  • even gespeeld met 10 versnellingen ipv unlimited, niet doen, de regelaar weet er geen raad mee en blijft soms op zeer trage trapsnelheid zitten.

Trapsnelheid is per person verschillend, 35 tot 75 is een vrij normale trapsnelheid voor het vlakke land.
Bergop wil je misschien sneller trappen.
Stel het min en max traptempo zodanig in dat je een zo goed mogelijk regelbereik hebt, dus niet extreem hoog en extreem laag, gewoon wat je normaal met de fiets doet. Maak je het bereik wel extreem groot, dan is de regeling lastiger te bedienen.

opmerkingen:

  • handig; bij opstarten van de software leest deze de huidige standen uit de nuvinci controller, wel even noteren !!!
  • altijd de nuvinci calibreren na het software aanpassen, en een paar keer uit en aanzetten om te testen of de software wel goed is geladen.

Succes ermee,

Hoi Wim,

Sowieso vragen om de N380 naaf ipv de N360 naaf. Dit schilt al veel problemen.

Heb je toevallig de software nog Nuvinci desktop software installatie bestand?
Ik kan nu alleen de nieuwe? versie vinden "Enviolo Automatic Desktop"
Dit is hetzelfde bedrijf Fallbrook die ook de Harmony en Harmony Hsync gemaakt hebben.
Ik heb zelf de Harmony/Hsync op een Pegasus van eind 2015.

Ik heb een Pegasus Nuvincy 360, net een nieuwe regelaar gehad en rijdt nu wel goed. Jarenlang verslechterende problemen gehad met hetcallibreren, in een verselling blijven hangen, in de hoogste blijven hangen. Tot nu toe maar in 2018 was het echt het ergste, dus een nieuwe Harmony regelaar en rijdt nu dus weer ok. Ik denk tevens dat het zetten op Unlimited het beste werkt, anders gaat het gehele systeem op hol. Een tweede is dat de Bosch niets meer kan onthouden dus reset als ik de accu uitzet, ik weet het is de batterij van de Bosch. Maar geen probleem met de defaults van Bosch rijdt i nog steeds prima nu. Vraag is wel of de problemen nu opgelost zijn of dat er na een tijdā€¦ Nou ja, niet negatief de Nuvincy Harmony is op garantie vervangen en das ok. Echter de Oudere typen Nuvincy Harmony regelaars (waar alles automatisch gaat) kan je beter laten vervangen als je een fiets hebt van 2017 of daarvoor met een Nuvincy Harmony uit bijvoorbeeld 2015 (de mijne). Overigens met de naaf 360 heb ik geen problemen gehad. En tja het Nuvincy Systeem als het werkt dan rijdt je fiets gewoon lekker goed en hoef je nooit te schakelen. Enige wat er nog is dat de Bosch een foutmelding geeft 770, gewoon doordrukken en is geheel geen probleem. Ik denk dat het aan de versnellingen ligt die Bosch telt (9 versnellingen) en als eerder gemeld de Nuvincy heeft eigenlijk geen versnellingen als bedoeld bij de Bosch. Geeft in het scherm wel aan welke versnelling Bosch zou willen en daar ontstaat denk ik de foutcode 770 door. Enorm lekker fietsen zo. Succes!

Hallo gebruikers van Nuvinci Harmony 360 naven.
Sinds 2 jaar rij ik rond op een mooie TDR Floxx fiets met N 360 naaf.
Sinds een paar weken zijn er problemen dat het systeem in de war is en niet goed schakeld.
Eerst was het nog op te lossen met een nieuwe calibratie, maar nu is het fietsen enkel nog mogelijk in de zwaarste overbrenging.
Ik heb een paar mailtjes gewisseld met Enviolo over servicemogelijkheden en het kwam er op neer dat ik voor ca. E 350 een nieuwe interface moet laten monteren door een servicepunt van Enviolo. (onbekend of er voor het plaatsen en instellen er dan ook nog kosten bij komenā€¦)
Dit vind ik een behoorlijk bedrag en m.i. een idioot overtrokken prijs voor een serviceonderdeel.
Ik heb niets te verliezen en heb besloten de interface uit elkaar te halen en zomogelijk zelf te repareren.
Hij is toch al stukā€¦ Een andere optie is ombouwen naar handbediening, kost ca. E50,00 aan materialen.
Mijn resultaten zal ik later delen.

1 like