Purion display toont een andere snelheid dan GPS

Hoi, mijn Purion display geeft een hogere snelheid aan dan de GPS op m’n telefoon. Laatst had ik ook weer een rit van 13km, daar heb ik 39 minuten over gedaan, dus gemiddeld 21,3km/h. En dat terwijl ik constant 25 tot 26km/h ( volgens de Purion) heb gereden, ik heb 2 stoplichten tegen gehad waardoor ik maximaal 15 seconden moest wachten.

Hebben jullie hier ook last van?

Hoe groot is het verschil precies, bijv als je 25km/u op het display rijdt? Hoeveel geeft de GPS dan aan?

Je fiets berekent de snelheid anders dan je telefoon.

Je telefoon/GPS gebruikt satellieten die je positie met een nauwkeurigheid van z’n 20 meter kunnen geven. Met het verschil tussen twee posities en het verschil in tijd weet je de snelheid.

Je fiets doet dat niet zo, die telt op een of andere manier het aantal omwentelingen van je wiel, net zoals bij een auto. Als je die vermenigvuldigt met de omtrek van het wiel weet je de afstand en door te tellen over tijd kan je weer de snelheid berekenen.

Hoewel GPS niet heel erg nauwkeurig is (20 meter) zijn opeenvolgende metingen wel redelijk nauwkeurig dus ik denk dat de telefoon waarschijnlijk (meer) correct is.

De reden waarom dan toch de fiets een hogere snelheid aangeeft is dat de wielomtrek verkeerd is ingesteld. Of je die kan aanpassen weet ik niet.

De GPS geeft ongeveer 21km/h aan als er 25 op het display staat.

Het zou kunnen dat de e-bike “opgevoerd” is, normale e-bikes zijn begrenst op 25 km/h en die 25 km/h is heel moeilijk te wijzigen. Dus al men een e-bike wil opvoeren dan foppen ze meestal de besturing wat betreft de input van de snelheid en maken die lager.

Zou je dan niet juist verwachten dat de GPS een hogere snelheid aan geeft, als de fiets (display) 25km/u aan geeft?

Ja, inderdaad, verkeerd gelezen.

Behalve de wielomtrek (zie mijn eerdere antwoord) vraag ik me ook af welke GPS applicatie gebruikt wordt. Hoewel ik niet direct een probleem bij de App verwacht zou dat wel kunnen.