Putdeksels in fietspaden

Ik fiets 4 x in de week van de Westerparkbuurt in Amsterdam naar Hoofddorp en terug.
Op de terugweg fiets ik door Osdorp, van de Ookmeerweg tot aan de Baden Powellweg.
Dit circa 1800 meter lange fietspad telt maar liefst 55 grote riolering putdeksels. Veel van deze putdeksels liggen niet meer op hetzelfde niveau als het fietspad en vormen dus obstakels.
Ik vraag me af waarom deze putdeksels in fietspaden worden gezet.
Onbegrijpelijk want zowel links als rechts van dit fietspad is er een brede onbestrate strook die makkelijk plaats zou kunnen geven aan deze putdeksels.
Nu worden er in Amsterdam veel straten heringericht en worden er veel nieuwe fietspaden aangelegd.
Wat mij hierbij opvalt is dat er overal weer putdeksels in het fietspad worden aangebracht ook al zijn daar goede alternatieven voor. Is dit soms een verdienmodel van de aannemers die fietspaden aanleggen? Naast wortelopdruk zijn die putdeksels vaak de reden dat een fietspad moet worden vernieuwd. Vooral nu fietspaden veelal worden geasfalteerd kan zo’n putdeksel toch veel beter in het trottoir worden gezet?
Kan iemand mij uitleggen waarom die putdeksels niet op andere plaatsen kunnen worden geïnstalleerd?

Ik weet niets van de situatie ter plaatse. Maar het woord zegt het al: put deksel: het is de afsluiting, maar ook ingang van een rioolput, een ondergronds bouwwerk van beton, onderdeel van het rioolstelsel, dat in dit geval onder het fietspad is gebouwd.
Voor de duidelijkheid: waar dat rioolstelsel wordt aangelegd wordt door de opdrachtgever, i.c. de gemeente dus, bepaald, zeker niet door de uitvoerder.

Helemaal eens met je betoog, het stuiteren over putdeskels die niet goed liggen zijn putdeksels ook gevaarlijk omdat ze gladder zijn dan asfalt/straatstenen bij nat weer.

Voor de vraag moet je inderdaad bij de wegbeheerder zijn en dat is heel waarschijnlijk de gemeente Amsterdam. Je zou ook eens het via de Amsterdamse afdeling van de Fietersbond te spelen.

Mocht je een antwoord hebben, dan zou het fijn zijn het antwoord ook in dit topic te posten.