Racefiets verlichting voor in het donker

Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum dus wellicht hoor ik dit bericht eigenlijk op een andere wijze te posten. Als dat zo is, laat me dit dan gerust weten! Ik hou me graag aan de regels en de cultuur op dit forum.

Mijn topic/vraag: sinds korte tijd ben ik begonnen met wielrennen (op een mooi Puch retroframe). Nu de dagen korter worden en de avonden vroeger vallen, ben ik eigenlijk op zoek naar fatsoenlijke verlichting voor in het donker. Het liefst iets waarmee behoorlijk ver kan schijnen zodat ik ook op onverlichte wegen genoeg zicht heb. Zelf zat ik te kijken naar een LED lamp van rond de 1000 Lumen met een beetje fatsoenlijke accuduur. Alleen deze zijn best wel prijzig. Heeft een van jullie tips/ervaring met een goede lamp die niet al te duur is maar wel genoeg vermogen heeft? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of tips!

Groeten, Willem

Zelf heb ik op mijn normale fiets een Axendo 60 dynamo versie en ben daar heel tevreden over, en mooie bundel licht die tegenliggers niet verblindt en niet bijzonder duur is

Die Axendo 60 is er ook in een USB versie die volgens schrijven 5u (boost) / 9u (on) / 16u (eco) mee gaat.

Wat achterlicht lijkt me de “O” wel wat:

1000 lumen is ontzettend veel licht. Ik heb een BBB BLS Strike van 500 lumen en dat is al indrukwekkend. Heb zelden de maximale, maar meestal de minimale stand aan (ook fijn voor accuduur). Maximaal alleen op smalle onverlichte wegen.

Zelfs op niet maximale stand merk je dat tegenliggers (auto’s) flink snelheid verminderen in de verwachting dat een motorfiets nadert. Je wordt dus wel goed gezien :wink:

De accu is vrij eenvoudig te vervangen, met een tweede accu maak ik me geen zorgen over uitvallen, maar met de lage stand hoef je je ook geen zorgen te maken dat je zonder licht thuis komt (tenzij je van plan bent een hele nacht door te rijden, voor Parijs-Brest-Parijs zijn meerdere accu’s wel aan te raden :wink: )

BBB heeft ook een 1000 lumen versie, maar ik vraag me af of je die nodig hebt. Tja, misschien als je s’nachts gaat mountainbiken in het bos.

De BBB BLS Strike lijkt me z’n lamp die je tegenliggers verblindt, niet gek dat auto’s opkijken maar ik kom je op de fiets liever niet tegen.

Screenshot_20200830_201338

Bij auto’s wordt bij de APK tenminste nog de afstelling van de lampen bekeken maar de keren dat ik door medefietsers verblindt wordt ik niet vrolijk van.

De Axedo heeft 60 Lux en de BBB BLS Strike 500/1000 lumen, zomaar om te reken is dat niet maar het zou goed kunnen dat de Axendo beter verlicht waar het nodig is (een goede bundel) terwijl de BBB BLS Strike te brede en te hoge bundel heeft waardoor minder licht komt waar je het nodig hebt.

Die bundel kun je eenvoudig richten. Op de weg, precies waar je m hebben wilt.

Ik heb goede ervaringen met de TIGR lampjes. Zijn oplaadbaar met een USB-kabeltje. Opbrengst max 300 lumen maar zoals wolfman al aangaf is 1000 lumen behoorlijk overkill in mijn ervaring. Bevestiging met rubberen straps gaat m.i. verrassend goed. Voorlamp gaat ca. 5 uur mee op volle accu, achterlampje iets langer. Kosten circa Eur 30,-.

Je kan al redelijk geprijst een goed led lampje vinden voor je racefiets. Ik heb voor 26euro bij decathlon een fietslampje gekocht. lees anders dit artikel even over fiets verlichting. Het heeft mij in ieder geval op weg geholpen! Beetje late reactie, maar voor de mensen die het nu nog lezen en ook niet echt weten welke fietslamp ze moeten kopen

Fietsers verschillen heel erg van mening over de vraag hoeveel licht je nodig hebt om veilig te kunnen fietsen.
De een fietst bij voorkeur onverlicht om zijn ogen aan het donker te kunnen laten wennen.
De ander fietst met de kracht en reikwijdte van een autolamp die in een te kleine behuizing is gepropt.

Allemaal willen we zo ver mogelijk vooruit kunnen zien.
Maar alle fietsers houden vast aan een hoogte van een meter.
Ik heb nog nooit een fietser ontmoet met een lamp op twee meter hoogte.
Terwijl je dan anderhalf keer zo ver kan zien met dezelfde lamp.
Zonder te verblinden.

Ik zou zo’n lamppaal niet aan het stuur willen bevestigen.
Maar een prototype konstruktie aan de zadelpen, of de achteras, moet door een beetje handige Harry gemaakt kunnen worden. Lijkt mij.
NB. We hebben het hier over sportfietsen. Niet over stadsfietsen die in een rijwielstalling moeten passen.