Rare frats: driewieler uit de bocht

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/driewielfiets-past-niet-op-het-fietspad/

Twee krappe bochten om een fietspad op te rijden. De gemeente De Wolden denkt dat dat allemaal geen probleem is, maar een driewielfietser vloog hier de bocht uit. Op de grens van de bebouwde kom van De Wijk, een dorp vlakbij Meppel, ligt deze constructie: haakse bochten en een groot druppelvormig eiland. Iris Boersbroek kwam…

Hoewel de gemeente Utrecht best aardig bezig is qua fiets zijn krappe bochten ook in Utrecht te vinden, 400 meter vanaf het kantoor van de Fietsersbond, de kruising Hartingstraat-Henriëtte Roland Holststraat:

De rode pijl is waar je als fietser vandaan komt en wat geel omrand is is een verzonken put waar je niet met je voorwiel of achterwiel in wil komen, je gaat verder in de richting van de groene pijl

De boogstraal is iets van 3 meter en de straatstenen liggen ook nog los. Ik ben wel eens de gemeente Utrecht op de hoogte gebracht maar daar is nooit iets mee gebeurd.

Ik ken mensen die zichzelf als gediplomeerd verkeerskundige aanprijzen, en de konstruktie op de foto als goed beoordelen.
Hun argumentatie: het is belangrijk dat de rodepijl fietsers afremmen voordat zij mengen met de groene pijl.

In mijn woonomgeving vind je dan ook uitsluitend vierkante bochten (bochtstraal exakt nul meter).
Dat heeft tot gevolg dat de rodepijlfietser al moet gaan afremmen terwijl hij nog aan het oversteken is.

Verkeerskundigen lijken het als hun opdracht te zien om fietsers in een kooi te stoppen.
In plaats van hun veiligheid te dienen.

@MikeRZ Gemeente Utrecht hanteert in principe boogstralen van 5 meter bij aanleg van nieuwe situaties. Ik heb me er de blaren voor op de tong gepraat.
wil je het nogmaals melden en als het niet wordt opgelost de klacht + afwijzing doorsturen naar voorzitter@fietsersbondutrecht.nl?
@tweewlr “Afrembochtjes” wegens veiligheid is sowieso een dom idee. Door die bochtjes gaat de aandacht éérst uit naar de bocht en de betonnen randen. Pas daarna let je op verkeer. Veel te laat dus. Beneden de 12 km/uur wordt een fiets instabiel, dan kun je bijvoorbeeld je hand niet meer uitsteken. Met ruimere bochten kom je ook niet op de weghelft voor tegemoetkomende fietsers uit. Een krappere bocht dan 5 m is domweg niet te fietsen. Haakse bochten is vrágen om fietsongevallen. Ofwel door botsingen, ofwel door vallen omdat je in de laatste fractie van een seconde het ongeval wil vermijden en van je fiets lazert.

1 like

Een paar observaties:
De fiets uit de foto is een delta-model driewieler, dat wil zeggen een enkel voorwiel en twee achterwielen. Het alternatieve model driewieler heeft twee voorwielen en een achterwiel, in het Engels heet dat model tadpole (dikkopje). Het deltamodel zit technisch eenvoudiger in elkaar, het tadpole-model gaat langer stabiel de bocht door.

De bocht is niet alleen smal en met een kleine boogstraal aangelegd maar ook nog deels in asfalt, deels in betonklinkers en deels in gebakken klinkers, die ook nog eens in wisselende verbanden liggen. Daarnaast ligt er een steile stoeprand aan de linkerkant, staat er een verkeersbord vlak langs het pad aan de rechterkant en is de berm rechts uitgereden. Dit alles draagt extra bij aan de gevaarlijke situatie.

Daarnaast zie ik aan de andere kant van het eiland een haakse fietsoversteek. Waarom kiezen wegbeheerders er vrijwel altijd voor om het verkeer dat nauwelijks een gevaar is voor een ander af te remmen en het verkeer dat door zijn massa en snelheid wel gevaarlijk is rechtdoor te laten rijden. Het autoverkeer hier laten slingeren en het fietsverkeer (meer) rechtdoor te laten rijden maakt mijns inziens al snel een veiliger situatie.

Ook ik heb een trike (met twee voorwielen en een achter). Inmiddels heeft onze gemeente alle paatjes op de fietspaden verwijderd. Er zijn er meer dan 60 weg gemikt! Daar ben ik natuurlijk blij mee.
Waar ik nog steeds mee zit zijn drempels naar zijwegen. Voor het kunnen nemen van de bocht moet ik daar haaks op aanrijden, anders kieper ik om. Om die haakse bocht te kunnen halen, moet ik bij het afslaan naar rechts, eerst naar het midden van de weg gaan om daar de hoek te nemen … Wat mij betreft zitten die drempels daarmee dus veel te dicht op de bochten.

Tussen Arnhem en Hoenderloo bij de wildwissel zit ook een vergelijkbaar onbegrijpelijke versmalling in het fietspad, ik rij hier vooral met mijn driewieler en meestal blijf ik maar op de rijbaan:
https://goo.gl/maps/5AKTHMKGnjqJ7sQo9
Ze zijn wel consequent geweest, probleem is identiek komend uit noorden of zuiden.

Voortbordurend op mijn eerdere commentaar.
Er zijn in de omgeving Arnhem aardig wat voor fietsers onbegrijpelijke of ronduit gevaarlijke punten:
Google Maps Schelmseweg richting Rozendaal, je hebt geen voorrang als fietser, ondanks dat je rechtdoor gaat en er zit een nare bocht in het pad.
https://goo.gl/maps/WYvG75E87xgrvgVD7 deze rotonde scoort goed als meest fietsonvriendelijke rotonde van NL. Komend uit Velp moet je veel bochten maken en overal auto’s voorrang verlenen en komend uit Rheden richting Velp heb je wel de meest uitzinnig nutteloze scherp bocht te maken voordat je de hele stille zijstraat over kan steken (en wederom voorrang moet verlenen). Zou graag horen welke overwegingen de ontwerper had bij deze rotonde.

In Rotterdam zijn op veel plaatsen de middeneilanden al weggehaald. Het levert meer ruimte voor fietsers op. Af en toe wil een automobilist wel eens het fietspad oprijden, zoals op de Coolsingel, maar meestal gaat het goed. Zie bij voorbeeld deze Google foto van de Boszoom.

1 like

Behalve dat er hier geen sprake is van mengen, er is alleen fietsverkeer van de rode pijl naar de groene pijl. Behalve de goede redenen die @Glas noemt is het ook de eerste bocht waar je merkt dat het glad is…

Prima observaties! Voor wie nog eens beter wil kijken, ook te vinden op Google Street View.

Scherpe bochten zijn ook hinderlijk voor tandems. Langzaam een scherpe bocht met een tandem is behoorlijk tricky. Reden waarom ik in De Bilt een bepaalde route mijd.

Helemaal mee eens @nouja. Ook rijd ik zelf op tweewielers, dan nog vind ik de drempels precies bij aanvang van bocht erg onpraktisch.
Eén meter opschuiven zou al een groot verschil maken in het gevoel van veiligheid en comfort. Of er daardoor ook daadwerkelijk minder ongelukken zouden gebeuren weet ik overigens niet, maar een relaxter gevoel bij het fietsen is natuurlijk ook al heel wat waard.

@ 71752291
Die situatie bij Rheden ( https://goo.gl/maps/WYvG75E87xgrvgVD7 ) vind ik ook altijd erg fietsonvriendelijk. Ook al zijn de meeste van de bochten daar nog enigszins vloeiend en ruim, het fietspad is er smal en je moet er meestal meerdere oversteken achter elkaar maken, met telkens uitkijken, richting aangeven, snelheid opvoeren en weer verminderen. Ik kan me voorstellen dat dat op een driewieler extra lastig is.
En vergelijk dat in satelliet view eens met hoe soepel en logisch aanvoelend de autobochten daar zijn…

Prima Eran, een meter meer doet wonderen!

PS Je mag van mij gem. Voorst en de link naar het filmpje toevoegen.
het lukt me niet …

Dat filmpje hier toevoegen lukt me ook niet maar een link naar het artikel met het filmpje wel:

Goede observatie betreffende het type, inderdaad een delta-trike en het vermelden van het ander basistype, de tadpole, veel dank daarvoor!

Als ik het goed zie dan is het een Sinner Comfort en die heeft een bochtenprobleem in vergelijking met bijv. de Lepus of Kettwiesel van Hasebikes. Zo te zien is de wielvlucht van de Sinner is 0 graden.

Wielvlucht in graden geeft de hoek aan die de wielen maken t.o.v de denkbeeldige verticale as op het wegdek. Met een dergelijke wielvlucht én een wat hogere zit, de Sinner lijkt mij een zitfiets en geen ligfiets, kiep je in de bocht wat makkelijker om dan met een zit- of ligfiets met een negatieve wielvlucht. D.w.z. de bovenkant van de band wijkt naar binnen.

Denk ook maar even aan rolstoelbasketbal. De rolstoelen hebben een behoorlijke negatieve wielvlucht om dat omkiepen tegen te gaan. De Lepus (zitfiets) en de Kettwiesel (ligfiets) van Hasebikes hebben de meest geprononceerde wielvlucht. Met een Wiesel moet je wel heul stevig door de bocht gaan wil je in het (hopelijk) gras belanden.
PS
Overigens ben ik het me u oneens over de vermeende eenvoud van de delta in het algemeen. Kijk eens naar de laatste Kettwiesel die men nu kan kopen. Of zeker de Trigo van hetzelfde merk. Uitstekend “ ausgeklügelt”.

Toevallig kwam ik hier gisteren langs. Voetgangers met kinderen en huisdieren op het fietspad en stilstaande fietser vlak na die bocht. Dat was goed uitkijken Lelijke oplossing om fietsers te dwingen om te stoppen bij het oversteken. Geef fietsers toch voorrang als het fietspad zo nodig weer van kant moet wisselen. Een drempel voor auto’s om de snelheid er uit te halen ligt er al. Als je de fietser in de voorrang gooit, kan die gewoon doorrijden. Nu moet die stoppen en wachten op een langzaam rijdende auto, want drempel. Als de fietsers gewoon voorrang heeft vertraagt dat de auto niet of nauwelijks verder. Een stuk verder zijn er twee haakse bochten in dit fietspad om een huis heen, met heg uiteraard. Er staat een spiegel in de bocht omdat je tegenliggers niet ziet. Tegelijk lampen in de weg, een gevaarlijke hobbel vormend midden in de bocht. Fietsverkeer wordt steeds sneller door de elektrische fiets. Haakse bochten zijn gevaarlijk, zeker als je stuur uit je handen klapt door een hobbel. Leg meer vloeiende bochten aan.