Rare Frats: Huis onbereikbaar per fiets

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/rare-frats-huis-onbereikbaar-per-fiets/

Sinds het waterschap Scheldestromen de maximumsnelheid op de Kanaalweg bij Vlake verhoogde naar 80 kilometer per uur en een fietsverbod instelde, kan het echtpaar Nelis niet meer op de fiets weg. En fietsende bezoekers kunnen hen niet meer bereiken. Tot vorig jaar mocht hier wel gefietst worden; toen was het een 60-kilometerweg. Maar het waterschap…

1 like

Wat moet je hierop zeggen?
Overal worden wegen opgewaardeerd, en onbefietsbaar.
Ik ken in mijn leefomgeving talloze vergelijkbare voorbeelden.

De parallelweg langs een 80km weg is tevens fietsroute.
De weg wordt systematisch gebruikt als sluiproute als het verkeer op de N59 weer eens vaststaat…
Op de parallelweg wordt niet op snelheid gecontroleerd.

Langs een 60 km weg wordt een autonoom fietspad aangelegd.
Zonder fietsers op de 60 km weg, gaat de snelheid op de 60km weg stilzwijgend naar 100km. Niet elke boerderij heeft een directe aansluiting op het fietspad.

Fietspaden worden verbreed tot 6 meter, en aangewezen als aanbevolen route voor vracht- en landbouwverkeer.
Om de provinciale weg te ontlasten.

In ZeeuwsVlaanderen wordt in meerdere dorpen gepleit voor een rondweg omdat het verkeer te snel door de smalle dorpskern raast.
Fietsen is levensgevaarlijk.
Maar die rondweg komt er steeds maar niet.

1 like

Kaart bestudeerd maar ik begrijp niet zo goed wat het probleem is.

In zuidelijke richting ligt er al zeker twee jaar een fietspad. Naar Yerseke, Kruiningen, het station Kruiningen-Yerseke en Kappelle zijn er goede fietsroutes. Alleen naar Welmeldinge is het 3 km omrijden (8.1 km ipv 5.2 km) voor een goede route zonder trappen. Ik geloof dat ik dat liever zou doen dan 2,8 km op een smal fietspad langs een 80 km weg.

Het gaat hem nu net om dat stuk tot de woning en het bedrijf. Men zou dat stuk weg gewoon terug kunnen halen naar 60km/u. Belijning en borden!! Dat moet toch niet veel kosten. Maar ja het is maar voor een paar burgers. In ZeeVla zijn tig wegen opgewaardeerd en kan je niet meer oversteken waar je dat wilt. Ik heb vele fietsroutes uitgezet voor VVV (Landelijke Fietsdag) en fietsdag van een bedrijf. Die kun je nu niet meer fietsen, omdat men zo nodig stukken van 100km/u moest invoegen. En dus de 2 oversteken op een stuk van 5 km verdwenen. Vrachtverkeer rijdt geen 100km/u dus gaat men toch regelmatig inhalen, wat niet mag groene lijn. Beide kanten ligt een parallelweg die weinig gebruikt worden en 1 fietspad in beide richtingen, soms rijdt men 120 op die parallelwegen!?
Dus waar ben je dan mee bezig, veiliger neen, want toen het nog een gewone 80 km weg was met landbouwverkeer gebeurde er ook bijna niets. Alleen op een N-weg met stilstaand verkeer dat de afslag naar links moest nemen. Maar dus moest er een 100km/u weg komen en zo ligt ZeeVla ineens vol met autowegen. :unamused:

Zover ik kan zien is het stuk Kanaalweg te hoogte van Vlake 60 km/h, Google Earth is niet echt up-to-date maar ik weet bijna zeker dat de borden er staan. Dat het daarmee veilig is hoor je mij niet zeggen maar graag wel juiste informatie.

De rest van je verhaal volgt dat van @tweewlr en ja, er lijken in Zeeuws Vlaanderen de nodig dingen te gebeuren die niet goed zijn voor de fietsers.

Geen idee of het zin heeft maar ik zou graag zien dat er een of meerdere gevallen uit worden uitgekozen en in detail worden beschreven.

hoi mikeRZ,
Google streetview is hier oud. het gaat inderdaad zoals Marina schrijft om het stuk naar de woning en naar het bedrijf Pekaar. Dat is geen 60km-weg, ook niet in theorie. Er wordt hard gereden.
Het is spijtig voor het Waterschap, maar hier moeten ze toch een oplossing vinden. Ook al gaat het om de belangen van alleen bewoners en bezoekers van een woning en een bedrijf.
groet,
Karin Broer, fratsencorrespondent

@fietsdocent, waarom alle focus op het probleem van deze familie?
Ik weet nog wel een paar mensen die hun huis niet op de fiets kunnen bereiken.
Op de officiele manier.

Omgekeerd ken ik ook mensen die hun huis, op de officiele manier, alleen per fiets kunnen bereiken.
Terwijl ze geen fiets hebben.
Voor hen is het fietspad uitgerust met het bord “aanwonenden uitgezonderd”.

Een praktische oplosding voor hen.
Maar niet voor al die fietsers die dachten zich op een beschut en veilig fietspad te bevinden.
Dat vind ik een minstens zo ernstig probleem.

Hoi Karin/@fietsdocent, welkom op het forum!

Jammer dat dit een inhoudelijke discussie wordt op dit punt, maar zo ik al schreef, ik wist bijna zeker dat het een 60 km zone rond Valke is en nu maar even de moeite genomen om het echt uit te zoeken:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-44685.html

Besluit 2: tot het verlagen van de snelheid op de Kanaalweg van 80 km/uur naar 60 km/uur ter hoogte van de kern Vlake, te Yerseke, gemeente Reimerswaal, door het plaatsen van de zoneborden A0160 en A0260,

Officieler dan een verkeersbesluit kan je het niet krijgen lijkt me.

In het besluit is ook te vinden:

dat de bewoners van deze woningen en de bedrijven op de hoogte gebracht zijn van de maatregel en vooralsnog geen bezwaar hebben tegen het afsluiten van de Kanaalweg voor (brom)fietsers;

Wel opmerkelijk dat de politie een voorstander was 60 km/h voor de hele weg (erftoegangsweg, niet alleen het stuk rond Vlake) maar waterschap Scheldestromen het een gebiedsontsluitingsweg heeft gemaakt met 80 km/h buiten het deel rond Vlake. De gemeente Reimerswaal heeft dat goed gevonden.

Nogmaals, mij hoor je niet zeggen dat het daarmee veilig is geworden en zeker niet dat in Zeeland alle fietsvoorzieningen op orde zijn.