Rare frats: Volksopstand om uitrit in Hasselt

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/rare-frats-volksopstand-om-uitrit-in-hasselt/

In Hasselt is bijna een volksopstand uitgebroken vanwege een nieuwe uitrit op de Zwartewaterweg. Gedeputeerde Boerman van de provincie Overijssel staat onder druk om een oplossing te vinden. Jan Bruinenberg is de man die aan de bel trok. ‘Heel simpel: ik fietste erlangs en dacht: hoe kan dat? Je wilt toch niet dat hier een…

Ik vraag me af of hier de uitrit het grootste probleem is.

Het niet al te tweerichtingen fiets/voetpad is 2,4 meter breed en dat is veel te smal. Verder is het in tegels uitgevoerd en niet al te vlak. Voor de auto’s is er de N331 maar ook nog deze weg/brug met mooi glad asfalt.

Het fietspad is gelukkig een niet-verplicht fietspad (scooters/brommer verboden) dus wie wil kan gewoon de asfaltweg kiezen. Of dat een goed idee is (ivm verkeer) weet ik niet.

Ik zou zeggen de brug afsluiten voor (doorgaand) autoverkeer en iets als een fietsstraat van maken, autoverkeer pakt maar de N331.

Volgens mij staat er een G11 bord: verboden voor bromfietsen, verplicht voor fietsers en snorfietsers. Ik tel ook 7 tegels, dan is de breedte slechts 2,10. Dat is inderdaad veel en veel te smal voor een tweerichtingenfietspad waar ook nog eens (snelle) snorfietsen rijden.

Dat het geen handige plek is voor een uitrit, zo in een onoverzichtelijke bocht lijkt me evident.

Het is een beetje rotzooi wat betreft borden, op Google Earth zie ik een G11, G12a en G13 bord. Dat G13 bord lijkt bedoeld voor het fietspad dat onder de brug door gaat naar de Cellemuiden/Machinefabriek.

Dan heeft de brug ook nog rode rijstroken echter zonder fiets symbool dus dat zijn geen officiële fietsstroken maar fietssuggestiestroken.

Wat een beetje zuur is dat het verkeer van Breman dat via de nieuwe uitrit zou gaan nu heel waarschijnlijk gaat via de Veerweg en die kruising lijkt me niet veel beter: