Recht stuur op Batavus Dinsdag Exclusive

Ik gebruik met veel genoegen mijn Batavus Dinsdag Exclusive - maar wil graag jullie gedachten horen over zithouding en het stuur.

Ik ben een man, bijna 58 jaar oud, 1,77 meter lang. Ik heb het gevoel dat dieper zitten (dus: meer voorovergebogen) beter zal bevallen bij het fietsen op hogere snelheid. Nu heb ik het verstelbare stuur zodanig geplaatst dat de stuurklem nagenoeg horizontaal staat. Het stuur is daarom zo’n 6 cm lager ten opzichte van de verticale stand van de klam, en staat zo’n 6 cm verder naar voren.

De handvaten zijn evenwel klassiek qua hoek - lekker gebogen. My guts feeling is dat een recht stuur waarbij de handvaten een kleinere hoek (zeg maar zo’n 12-15 graden) maken beter is: De handen staan dan in de natuurlijke stand die past bij de voorover gebogen zit, en het bovenlichaam zal dan nog iets verder voorover gebogen zijn terwijl de ellebogen iets minder schuin staan.

Klopt deze gedachtengang in de praktijk?

En dan heel simpel: een recht stuur kan je verkrijgen door het bestaande (zwart geeloxeerde) stuur in een buigijzer terug te buigen, of door een recht stuur aan te schaffen en de handgrepen, remhendels, en versnellingsbediening over te zetten. Ik zou niet weten of er verschillende stuurdiameters zijn, of er standaarden op dat vlak zijn, en welke sturen aanbevelenswaardig zijn. Graag hoor ik jullie voorstellen!

Wielrenners zitten diep, en hebben de handgrepen op 90 graden staan.
Maar de handen staan vrijwel onder de schouders als ze diep in de beugel rijden.
Met de handen op de remgrepen, zal de hoek van de handen ongeveer 60 graden zijn.
MTBèrs zitten sportief, met veel druk op het achterwiel, en hebben een stuur met de handgrepen varierend van 0 tot 12 graden ( SQlab probeert ons 16 graden aan te praten).
Maar zij gebruiken hun stuur vooral om de fiets door de bocht te drukken.

Als jij zegt dat je behoefte hebt aan een stuur met de handvatten op 12 graden krijg ik het idee dat je huidige stuur al te ver naar voren staat, voor jou.
Als je je huidige stuur gaat vervangen door een recht stuur, komen de handvatten nog verder naar voren.
Je moet je beseffen dat dat een zwaardere belasting voor de schouders tot gevolg heeft.

Ik zou het zoeken in een kortere stuurpen, die dieper is ingezonken in de balhoofdsbuis.
Ik ben niet voldoende bekend met dit soort fietsen om te kunnen beoordelen of dat mogelijk is.

PS; Is dit dezelfde fiets als in je bijdrages van juli 2018 ?
Waar is je fietsenmaker gebleven in bovenstaand verhaal?

Ah! Goed punt! Ik had grote moeite met het überhaupt kunnen bestellen. De fietsenmaker in Zoetermeer waar we hadden proefgefietst kon de Dinsdag Exclusive niet meer leveren. Ook in Berkel-Rodenrijs niet meer. Dus een belronde gestart. Eindresultaat: De Dinsdag exclusive is niet meer te bestellen bij Batavus, in 2019 staat weer een batch gepland. Uitvoering en prijs onbekend.

Hm. Om toch deze fiets te kunnen uitproberen zijn mijn echtgenote en ik dus naar het “experience center” in Ede geweest na de Dinsdag gereserveerd te hebben. Diverse proefritten gemaakt ook op Koga’s.

Daar het leverings probleem voorgelegd. Keurig werd aangegeven dat men aldaar niet direct verkocht, maar dat we het bij de retailers moesten bestellen - maar men wou wel rondbellen om fietsen te alloceren die in voorraad stonden/gereserveerd waren voor detaillisten.

Wat we toen gedaan hebben is de fiets via een webportal van een landelijke retailer opgezocht die een winkel in Leiden heeft en een magazijn/testcenter in Alphen a/d Rijn. Die had onze uitvoering op voorraad, en we hebben de fietsen in Leiden opgehaald alwaar de zadels op hoogte werden gesteld, even uitgelegd waar je op moest letten qua verlichting en schoonmaken in de winter.

Verder: dank voor de input - ik moet er even op gaan kauwen zo te zien.

1 like

Je gedachtegang klopt ongeveer. Om dieper te zitten hoef je geen ander stuur te kopen. De stuurpen zelf kan verder omlaag. Het stuur rechter buigen is alleen mogelijk bij een stalen stuur. Vrijwel zeker is het stuur aluminium. Kun je niet buigen, dat breekt. Een stuur met een buiging (heet sweepback) van 12º is niet duur. Er zijn twee verschillende maten te koop voor de klemdiameter: 25,4mm en 31,8mm. Ik denk dat dit 25,4mm is. Jarenlange ervaring met door mij gebouwde fietsen heeft aangetoond dat je met een buiging van 12º urenlang zonder klachten aan polsen of schouders kunt fietsen. Ik monteer een stuur van Procraft. Dit stuur kun je nog inkorten met een pijpensnijder (of een ijzerzaag):

Hartelijk dank! Ik zit nu iets voorover gebogen. De buismaat is 22,4 mm - ik denk dat ik dus een klemmaat heb van 25,4 mm. Duidelijk is te zien dat de sweepback (…) prima is voor een vrij rechte zitpositie.

Ik zal eens fietsen met de handen in de bochten van het stuur: kijken hoe dit bevalt.

De buismaat is altijd 22,2 mm (7/8"), ook bij een klemmaat van 31,8mm, maar dan moet er flinke verdikking te zien zijn naar het midden en dat is er niet, dus ja: 25,4mm. Waarvoor dient dat grappige bolletje?

Dank! Het bolletje is een zgn RAM mount. De bol is van harde, synthetische rubber. Op de bol kan een houder geklemd worden - in dit geval een houder van mijn Garmin 60 CSX. Maar deze is te zwaar en zakt naar beneden bij trillingen die via de banden worden doorgegeven.

Off-topic, maar toch even een reactie. Leuk om dit topic en jouw aanschaf topic over jouw Dinsdag te lezen @ebhoorn. Ik heb de Dinsdag ook op mijn short list staan samen met de Koga F3 en de Gazelle Ultimate S8 (evt. configureerbaar met de Alfine 11 :nerd_face: )
Ik ben er weer een hoop informatie wijzer over geworden, ook nav de antwoorden die anderen hebben gegeven op jouw vragen!

Dank!

Tenzij je een 408% range van de alfine 11 wil: de Alfine 8 (307% range) heeft in de 5e versnelling een 1:1 overbrenging die verliesarm is - dit in tegenstelling tot de Alfine 11: je zit daar altijd met een tandwieloverbrenging te kijken. Daarentegen heeft de Alfine 11 een olieplug - wat ik bij de Alfine 8 toch wel mis.

Ga proefrijden op de fietsen zou ik zeggen in Ede heeft de Accell groep een proeftuin en dan kan je alle varianten kort na elkaar vergelijken en bekloppen. Uiteraard moet je iets anders verzinnen met de Gazelle (de fietsenmaker himself).

De Alfine 8 heeft vetsmering; de Alfine 11 oliesmering.

Hm. Ik hoor ook: Openen, in olie tjompen, uit laten lekken. Zie ook hier de Shimano manual:

1 like

Je GPS zou muurvast moeten zitten.
Ik ken RAM als oerdegelijk.
Desondanks met lifetime guarantee.
Garantie claimen is geen enkel probleem, maar de verzendkosten wel.

Je kan overwegen om je probleem aan deze winkel voor te leggen.

Nog een ander stuur dat je zou kunnen proberen is de Ergotec M-Bar M/ 25,5, dit stuur geeft je handen dezelfde positie als bij een recht stuur maar met 16 graden back-sweep

Zelf heb ik ook z’n stuur omdat ik dieper wil zitten maar ik vind de fiets met vergelijkbare stuur-zadelaftstand en grotere back-sweep toch comfortabeler .

Hartelijk dank! Ik heb geprobeerd om tijdens het fietsen mijn handen niet op de handgrepen te laten rusten, maar op de bocht - vlak waar de handgrepen beginnen - te laten rusten. Dat voelt niet comfortabel.

De voorlopige conclusie is: niets doen, niets veranderen. Dat kan ook kloppen: het stuur staat al zo’n 5 cm naar voren vanwege de stuurklem die nagenoeg horizontaal naar voren staat.

Koop er tweedehands een leuke randonneur bij met racestuur en derailleur!

Moest afgelopen dagen aan dit topic denken omdat ik merk dat ik af en toe m’n handen in de bocht van het stuur wil laten rusten. Interessante suggesties hier!

Tijdens langere ritten merk ik dat ik nét even verder voorover gebogen wil zitten en het net comfortabeler is om m’n polsen iets dichter onder m’n schouders gepositioneerd te hebben. Dat gaat helaas niet doordat daar de bel en shifter dan in de weg zitten.

Ik vind het stuur afzagen nog niet zo’n gek idee, maar omdat ik de gok niet erg durf te nemen (is onomkeerbaar) ga ik eens op zoek naar een 2e hands recht stuur danwel eentje uit de voorbeelden hierboven een keer mee bestellen om te kijken of het wat is en te experimenteren.

Oja, een racefiets heb ik al :hugs:

Ik heb z’n stuur als op de Dinsdag Exclusive lijkt te zitten, het lijkt wel op de Trekking Handlebar van Ergotec.

De bel heb ik naar met toe gedraaid en de RAM mount met de bol naar voren/beneden gezet zodat de bovenkant van het stuur weer vlak is. Bij bijv. flinke tegenwind kan ik dan op het stuur “liggen”, i.e. mijn ellebogen liggen op het stuur.

Op mijn vakantiefiets heb ik het anders opgelost er gewoon een ligstuur/opzetstuur/triathlonstuur opgezet.

1 like