Regelgeving vermogen van elektrische bakfiets

Ik ben me aan het verdiepen in de aanschaf van een elektrische bakfiets. Nu viel het mij op dat er fietsen op de markt zijn zoals de Urban Arrow Family met een vermogen tot wel 500 Watt, terwijl de wetgeving een max van 250 Watt aangeeft:

De link gaat natuurlijk wel over normale elektrische fietsen, maar er is verder geen informatie over bakfietsen of cargo bikes beschikbaar. Ik geloof natuurlijk wel dat fabrikanten zich aan de regels houden, maar ben benieuwd wat die regels dan precies zijn. Weten jullie waar ik deze kan vinden?

Dat zouden fietsen kunnen zijn die onder de L1e-A categorie vallen:

Ik zou het gewoon eens bij Urban Arrow navragen (en als je het antwoord weet hier posten ;-))

Ik zie bij de specificaties van deze fiets een activel line + van 250 watt staan?
Een bakfiets met max 250 watt en max 25km/h valt net als andere elektrische fietsen onder de gewone fietsen.
Is het motorvermogen hoger maar snelheid begrensd tot 25 km/h dan is het een elektrische snorfiets.
Is de max snelheid hoger dan valt die onder de speedpedelecs.

Bedankt voor de reacties. Ik heb even contact opgenomen met Urban Arrow. Zij gaven dit antwoord:

"Al onze fietsen hebben een 250 Watt motor. Deze bestaan niet met 500 Watt en we houden ons dus keurig aan de wet.

Waar haal je de informatie vandaan dat wij deze wet zouden overschrijden? Deze informatie klopt namelijk niet en die zouden we dan ook graag offline halen."

Op een partner website stond dit inderdaad fout vermeld. Ook zorgde deze zin op hun eigen site voor verwarring bij mij: “Altijd windmee. De Bosch Active, Performance en Performance CX motoren met 400Wh of 500Wh accu zorgen alle drie voor een kilometers brede glimlach.”

Reactie UA:
“Dank voor het doorgeven. Gaan even contact opnemen met de dealer / beheerder van deze website want deze informatie klopt inderdaad niet.
Wij leveren 400 en 500 Wh = Watt uur batterij bij onze fiets en dit zegt alleen iets over het bereik en niets over de snelheid.”

1 like

Aha, verwarring tussen Watt en Wattuur, tussen vermogen van de motor en de energie-inhoud van de accu.