Regenkleding voor driewielers en ligfietsers

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/regenkleding-voor-driewielers-en-ligfietsers/

Driewielfietser Diederik heeft een vraag: ‘Op mijn Easy Rider driewielfiets blijf ik niet droog in een regenpak. Doordat ik =niet zo rechtop zit als een tweewiel fiets loopt het water niet weg. Wie heeft tips?’ Hieronder de reacties. Veltop dak Robberto heeft een dure oplossing: een Veltop dak. Maar hij heeft ook een goedkope oplossing: Doe…

Een anorak, verkrijgbaar bij de kanowinkel. Overigens is die rits op je jack niet het enige probleem. Elastiek onder aan je pijpen van je regenbroek omdat de wind en regen er anders van voren inblaast. Heb je een bovenstuur, dan loopt de regen ook via je mouwen naar binnen. De kano anoraks hebben vaak een rubber seal om de pols dat dit voorkomt. Kijk maar eens bij Arend Bloem, vlak boven Amsterdam zit die zaak. Overigens helpt een regenjack alleen maar om je warm te houden. Nat word je toch wel, van het zweet, omdat water bij de nek naar binnen komt, etc. Zorg voor sneldrogende kleding onder dat regenjack. Geen katoen! Andere tip: word lid van de ligfietsvereniging en vraag tijdens een paas- of herfsttreffen eens aan andere ligfietsers hoe zij dit hebben opgelost.

Regenkleding voor ligfietsers??

Ja, met vraagteken… In het kader van, “slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel”: “Goede regenkleding bestaat ook niet.”

Regenkleding kan toch je transpiratie niet bijhouden, hoe goed het ook ademt, de luchtvochtigheid buiten is namelijk 100%, binnen in je pak dus ook.

Ik accepteer gewoon dat ik nat word! Mijn woon werk is 26km enkele reis, dat doe ik op een semi lage racer (Nazca Fuego), en als het regent word ik nat, en op mijn werk trek ik mijn gewone (droge) kleding weer aan die daar hangt.

Wel zorg ik er voor dat ik het niet te koud krijg, dus vanochtend bijvoorbeeld (8 graden) een extra (korte) hardloopbroek onder mijn lange hardloopbroek. Als het nog iets kouder is, ook een extra thermoshirt, je romp moet warm genoeg blijven!

Hartelijke groet vanuit een regenachtig Dronten,

Hans Fix

1 like

Ik heb laatst bij decathlon een heel goed regenpak gehaald, eentje die ademt, warm is (maar niet te warm) en mij droog houdt. Op de koudere dagen heb ik die en mijn [magnesium] supplementen (https://www.flinndal.nl/magnesium) altijd bij me. Ik heb namelijk snel last van lactic asid en dat helpt.