Regenkleding voor fietsers. Waar moet je op letten?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/accessoires/regenkleding-voor-fietsers-waar-moet-je-op-letten/

In Utrecht rijdt een vrouw met een kindje in de bakfiets door de stromende regen.In Utrecht a woman cycles with a child in a cargo bike in the pouring rain. We houden allemaal van fietsen. Waar bijna niemand van houdt is nat worden tijdens het fietsen. Nat van de regen of nat van het zweet.…

Mijn problemen met regenkleding hebben niet zo zeer te maken met de kwaliteit van de kleding als wel met mijn vermogen om goed in te schatten of het gaat doorregenen of niet.
De aansporing van minister Westerterp in 1978 om regenkleding voor de fietser te ontwerpen, heeft er nooit toe geleid dat ik regenkleding voor de lol ben gaan dragen.
Ik probeer het moment nog steeds zo lang mogelijk uit te stellen.
En op een gegeven moment ben ik zo nat dat ik de regenkleding alleen nog maar aantrek om niet te veel af te koelen zodra het droog wordt.

Bij mijn keuze voor regenkleding concentreer ik me daarom op hoofd en voeten.
Ik vind niets zo erg als natte haren en natte voeten.
Voor de rest van mijn lichaam heb ik droge kleren in de fietstas.

Ja, het inschatten van de hoeveelheid regen is altijd lastig, niets is vervelender om als je net je regenpak aan hebt gedaan het weer stopt met regenen.

Ik heb geen droge kleren bij me en trek m’n regenkleding aan als mijn kleding er beduidend sneller nat van wordt dan het vocht weer verdampt, erg vervelend vindt ik het niet tenzij het te warm is maar dan is nat worden ook minder erg.

Regenoverschoenen zijn naar mijn idee daarbij onontbeerlijk, ik ben altijd weer verbaasd hoeveel zand er na afloop op zit. Het helpt ook tegen natte voeten als je schoen niet helemaal waterdicht zijn.

Wat een jas betreft is voor mij vooral openingen onder de oksel van belang. Bij harde regen houdt ook het ademende van een membraan op maar ventilatie via de oksels gaat nog prima zonder dat het inregent.