Remblokjes kleiner maken ivm teveel remkracht?

Vandaag heb ik gereden op een VSF T-50. Een prachtige fiets met comfortabele Big Apple banden, Nexus 8, en verder alles wat ik nodig heb, en dat ook nog eens bij een goede fietsenmaker bij mij om de hoek.

Maar wat me tegenstaat zijn de Magura hydraulische velgremmen voor. Het lukte me vrij makkelijk om een stoppie te maken en ik ben bang dat ik bij een noodstop (auto schiet er ineens voor, etc) uit paniek de rem volledig intrap en over de kop ga zoals Annemieke van Vleuten dat in Rio ook deed.

De fietsenmaker zei dat een oplossing daarvoor is om de remblokjes kleiner te maken. Dat wordt blijkbaar vaker gedaan. Nou vroeg ik mij af, is dat een goede oplossing?

Basis natuurkunde van de middelbare school:
Wrijvingskracht = Normaalkracht x wrijvingscoëfficient
Het oppervlak zit niet in deze formule!
Dus in theorie maakt het niet uit of je grote of kleine remblokken hebt.

Veel remkracht went snel en over de kop slaan doe je niet zomaar.

Bij Annemieke van Vleuten in Rio was de snelheid waarschijnlijk een factor twee hoger dan jij ooit zult halen en bovendien was het een (gevaarlijke) afdaling, zie dit artikel.

Gewoon doen die VSF T-50 :wink:

Ermelo heeft gelijk. Kracht waarmee de remblokjes tegen velg drukken veranderd niet door ze kleiner te maken.
Wat je het beste kunt doen is om te leren om hard en gecontroleerd te remmen. Dus leer je goed schrap te zetten en gewicht zoveel mogelijk naar achteren te verplaatsen of te houden. En oefen dat. Voordeel van hydraulische remmen is dat je de remkracht heel goed kunt doseren.

Annemieke van Vleuten sneed de bocht helemaal verkeerd aan. Daarna was ze kansloos. Ze slipte eerst met haar achterwiel. En had ook geen tijd meer om zich naar achteren te duwen. Op een racefiets diep in de beugels zit je ook erg naar voren waardoor je makkelijk over de kop slaat. En zijoptrekremmen met kabels zijn lastiger te doseren.

En ik heb de tip om de remblokjes kleiner te maken nog nooit gehoord.

Op lagere snelheden blokkeer je je wiel eerder met goede remmen. (Op hogere snelheden heb je zoveel momentum dat blokkeren niet heel snel gebeurt). Ik zou je aanraden je zelf aan te leren eerst met de achterrem te remmen dan ga je niet over de kop.

Zojuist de fiets aangeschaft! Zal over een paar dagen laten weten hoe het is.

@ermelo Nou je het zegt, oppervlak zou niet uit moeten maken… Misschien is de praktijk complexer.
@MikeRZ Een stoppie maken lukte vrij snel, en dat bij iets van 15km/h, bij 25km/h denk ik dat ik wel over de kop was geslagen.
@TestKees, marcopfietse ok thanks voor de input! Ik denk dat ik al goed gecontroleerd hard kan remmen, maar als ik me kapot schrik van iets denk ik dat ik toch die dingen helemaal inknijp per ongeluk.

De fiets is aangeschaft, en sinds een paar dagen omgebouwd naar elektrisch! Het kleiner maken van remblokjes is niet nodig geweest, want de remmen zijn zo bij stellen (positie van de remblokjes, en stelschroef bij bij de handgreep) dat ze niet te hard remmen. Ik rem nu zoveel mogelijk achter om de remblokjes voor te sparen, want anders gaan ze weer te zacht remmen.