Remgrepen; rechts of links?

Wie de safey bike ook mag hebben uitgevonden.
De voorlopers van deze fiets woonden in de Angelsaksische landen

Bladerend door een (Engels) boek over oude fietsen viel me op dat de safety bike van rond 1880 uitsluitend met een voorrem was uitgerust, met de remgreep rechts.
Misschien omdat men toen nog remde met een remplaatje op de band, en dus met de sterkste hand moest remmen.
Toen fietsen van een achterrem werden voorzien, heeft men in Engeland vrij vroeg, en vrij lang, gekozen voor de terugtraprem.
Als dan de handrem op het achterwiel wordt geintroduceerd, is het logisch dat men dan kiest voor een remgreep aan de linkerzijde van het stuur.
Een Engelse fiets wordt nog steeds afgeleverd met de voorrem rechts, en de achterrem links.

Op fixies met uitsluitend een voorrem is de remgreep nog steeds aan de rechterzijde gemonteerd.
Maar op fietsen met twee remmen is de remgreep voor het voorwiel op een gegeven moment in een ver verleden op het vasteland van Europa naar de linker kant verhuist.
Ondanks het feit dat men altijd van mening is gebleven dat de voorrem krachtiger moet remmen dan de achterrem.

Volgens onderstaand artikel in CyclingWeekly waren de Franse safety bikes al vanaf het begin uitgerust met handremmen op het achterwiel, en de remgreep rechts.
Ik betwijfel dat.
Op fotos van de Engels/Franse Humber/Gladiator en de Hirondelle zie ik alleen fietsen met een voorrem en de handgreep rechts.
Op de fiets van Maurice Garin zie ik dezelfde voorrem als in 1890 gebruikelijk, met de remgreep rechts. Wat hem overigens niet belette om 25 km/uur gemiddeld te rijden.

Ik denk dat de handbediende achterrem pas is geintroduceerd nadat het freewheel gemeengoed wordt op de safety bike.
Hoewel het freewheel al werd toegepast op de velocipede, werd dat op de safety bike niet direct toegepast omdat in de marketing van die jaren het als een voordeel werd gezien dat de fietser de grond met de voeten kon raken.

Kortom. Ik weet niet waarom de voorrem bij ons naar links is verplaatst.
En ik vind het leuk om het wel te weten.

http://home.antique-bicycles.net/

Bedankt voor je interessante bijdrage! Het feit dat de meeste mensen rechts zijn, als verklaring voor de keuze van voorremgreep rechts op het stuur, ligt voor de hand, maar ik zie geen verband met de hogere vertraging van het voorwiel. Die ontstaat door de verschuiving van het zwaartepunt naar voren (zo gauw je remt en nog meer bergaf) en staat ook los van het hard of zacht inknijpen van de greep.

Op het forum van de wereldfietser heeft men zich deze vraag ook wel eens gesteld.
Dat heeft geleid tot 5 paginas wetenswaardigheden.
Bij gelegenheid zal ik proberen een samenvatting te maken.

Om de begripsvorming te vergemakkelijken?, is bij motorfietsen de voorrem rechts gemonteerd.
Maar in Engeland aan de linkerkant.

Na het lezen van vele webpaginas is de uitvinding van de terugtraprem waarschijnlijk toch bepalend geweest.
Omdat het niet ondenkbaar is dat de safety bikes vanaf dat moment niet meer van een voorrem worden voorzien.
Toen Maurice Garin de Tour de France reed was de terugtraprem weliswaar al bekend, maar mogelijk nog niet goed doorontwikkeld. Of gewoon te zwaar. Zijn fiets zal niet van een freewheel zijn voorzien, en hij zal achteruit hebben moeten trappen om vaart te minderen.
Hoewel de velgrem al wel op de velocipede werd toegepast, worden velgremmen vanaf het stuur bediend, op de safety bike pas vele jaren na de introduktie van de terugtraprem toegepast,

De eerste loopfietsen (1820; met twee identieke wielen) werden geremd met een metalen plaatje boven op de achtervelg.
Als die rem vanaf het stuur wordt bediend (met een touwtje), zit de remgreep aan de rechterkant. Michaux velocipede
De eerste safety bikes waren voorzien van een metalen plaatje bovenop de voorvelg/band dat werd bediend met een stang vanaf het stuur.
Ze hadden geen freewheel, en de fiets kon ook worden geremd door achter uit te trappen.
Daarna is de terugtraprem uitgevonden. Dat is rond 1900.

Lees ook Bicycle brake - Wikipedia
Maar bedenk wel dat Amerikanen, Engelsen en Fransen elk hun eigen versie van de geschiedenis hebben.
Amerikaanse coaster brake van Harry Pond Townsend vanaf 1898
Engelse Eadie Coaster Hub/BSA en Sturmey Archer vanaf 1890/1901
Rucktrittbremse van Fichtel&Sachs vanaf 1903
Frein a retropedalage van Ernst Sachs vanaf 1903

http://www.oldbike.eu/museum/bike-i-d/early-hubs-gears/

https://www.velomuseum.ee/en/freewheel

Noot: Motorfietsen hebben even na 1900 al een remsysteem op de wielnaaf.
Aanvankelijk met stangen bediend, maar al vrij snel met de Bowden kabel vanaf het stuur.

Noot; de velocipede is gewoon als nieuwe fiets te koop.
Met velgrem op het grote wiel, en de remgreep links.
Deze nieuwe hoogwielers zijn overigens ook voorzien van een vork met een positieve naloop, en hebben daarmee dezelfde rijeigenschappen als de safetybike.