Remlicht voor de fiets?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/remlicht-voor-de-fiets/

‘Waarom zijn er nog geen remlichtjes voor de fiets uitgevonden?’ vraagt Karin Hulst uit Soest, als ze weer eens met een groepje racefietsers op weg is, en iemand voor haar plotseling remt. Misschien zien we ze niet zoveel, maar ze bestaan wel, zelfs in soorten en maten. Zo biedt Busch+Müller sinds 2012 twee achterlichten aan…

Ik (sport)fiets regelmatig over de Duitse grens en heb bijna drie jaar geleden online in de USA een remlicht op de zadelpen aangeschaft. Ik merkte namelijk dat Duitse automobilisten óf heel erg veel óf juist heel erg weinig rekening met fietsers houden. Ik krijg nog steeds opgestoken duimen van automobilisten over mijn zichtbaarheid of vragen van andere fietsers waar ik het remlicht vandaan heb. Het werkt dus!

1 like

En waar vandaan dan? En hoe wordt het licht geactiveerd?

Ik heb een e-bike en een remlicht lijkt mij voor dit soort fietsen een goed idee. Een van de redenen is de sterke rem, ik sta bij een noodstop binnen 2 m stil. Dan is een remlicht echt nodig. Wat betreft het richting aangeven zijn reflecterende handschoenen of polsbandjes een goed idee als je in het donker rijdt. Richtingaanwijzers zijn niet zo makkelijk robuust uit te voeren, ze moeten o.m. tegen langdurige regen bestand zijn.

1 like

Google geeft een hele waslijst aan achterlichten met remlicht.
Maar wettelijk gezien mag het niet.
Art 35 lid5 geeft een beperking aan het aantal lichten op je fiets.

Heb je je fiets eens van een lichtje voorzien, is het weer niet goed.

Het remlicht van een auto wordt geactiveerd door een voetbediende schakelaar.
Het remlicht van een fiets wordt geactiveerd door een sensor die veranderingen in snelheid detecteert.
Mijn probleem met fietsremlichten is dat geen enkele fabrikant aangeeft welke vertraging wordt beschouwd als remmen, en welke vertraging wordt gezien als uit laten rijden.

De wetgever heeft een maximum gesteld aan de felheid van het achterlicht.
Er is geen onderscheid gemaakt tussen continu fel licht en momentaan fel licht.
Dan geef ik de voorkeur aan continu fel licht om goed zichtbaar te zijn.
Ik wil niet inleveren op de continue helderheid van mijn achterlicht voor een remlicht.

'k Ben al blij dat m’n gewone fietsverlichting het de laatste jaren gewoon doet. Remlichten maakt het allemaal een stuk storingsgevoeliger. Tot nu toe nooit een probleem geweest. Straks mogen we met een gewone fiets de weg niet meer op …!

1 like

Sjef, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer. Het was een reclame op een site en dat lampje heb ik besteld. Ik heb het aan mijn zadelpen vastgemaakt. Er zijn keuzes: Het rode licht knippert of brandt constant en zodra ik vertraag zorgt een bewegingsensor (zoiets moet het zijn) er voor dat het licht als een echt remlicht feller en constant schijnt. Zodra ik weer optrek, komt het weer in zijn eerste stand. Brandduur cira vier uur. Ik zal eens kijken of ik ergens een bonnetje of merk kan vinden.

Correctie: dit is een andere leverancier, maar het is wel mijn lampje: https://koopje.com/products/smart-bike-light?currency=EUR&variant=31855338160207&gclid=CjwKCAjwiY6MBhBqEiwARFSCPvEyWjpI15mXO4Nu_JYRAZlXlmqttZMscnSn95vl7MgsoPkQixV8ORoC7eQQAvD_BwE

Automatisch richtingaanwijzers zijn niet mogelijk. Handmatig zijn er al wel.
Uitleg:
-richting aangeven doe je van te voren. Dus daarom gebeurt dit bij auto, scooters en motoren ook handmatig.
-Bij een auto gaat deze wel automatisch weer uit. Dat laaste is bij scooters en motoren niet mogelijk. (En dus ook niet op een fiets).
De belangrijkste reden is vrij simpel.
Aan de hand van de stuurbeweging op een tweewieler is niet goed af te leiden of men uit een bocht komt.
Sterker nog : indien u (harder dan 5 km uur) rechts afgaat met een fiets, stuurt u altijd eerst heel even een stukje naar links. Gaat daardoor schuin hangen en stuurt in de bocht juist weer recht. Zo werkt iedere tweewieler. Er is na een bocht weinig stuurbewegingsverschil. Met een auto natuurlijk juist wel.
Bij e scooters met al hun microprocessors aan boord is het ook nog niet echt gelukt dit op een slimme manier te voorspellen en automatiseren. Alleen Segway is het gelukt de handmatig aan te zetten richtingaanwijzer automatisch weer uit te zetten. Op basis van een gycoscoop. Dit werkt echter nog niet feilloos.

Handmatig aan te zetten richtingaanwijzers met een knopje op het stuur bestaat al langer ook voor fietsen. (Heb deze niet zelf). Omdat ik naast fietsen ook een e-scooter rij kan ik alvast melden dat dit erg makkelijk gaat met een knopje waar je met je duim bij kan. Gaat na een tijdje volledig automatisch zonder na te denken.

Richtingaanwijzers zie ik wel als een aanvulling.
Zeker nu met het hoge aantal e-bikes waarbij de snelheid iets hoger ligt.
Soms moet je kiezen tussen remmen en je hand uitsteken.

Ik vraag mij af hoe vaak het gebeurt dat een auto achterop een fietsers rijd die afremt? Met andere woorden, proberen we hier wel een bestaand probleem op te lossen? Dus ik zie het al een gadget in de categorie, baat het niet, schaden doet het waarschijnlijk ook niet.

Ik maak heel wat kilometers op de fiets, maar heb nog nooit de behoefte gehad aan een remlicht of richtingaanwijzers op de fiets.

Als fietser, fiets ik continu anticiperend op sneller verkeer en zorg ik dat ik gezien word, verlichting brand altijd en ik kijk automobilisten bewust aan.

2 likes

Uitstekend.
Maar we hebben het hier over achteropkomend verkeer dat mogelijk niet anticiperend aan het verkeer deelneemt.

Elke dag knallen autos op een voor hen rijdende auto.
Waarom zouden ze niet op een voor hen rijdende fietser knallen?

Geen idee? Doen ze dat? Zouden ze dat ineens niet meer doen als een fiets een remlicht zou hebben?

Ik lees over tal van ongelukken waar automobilisten een fietser aanrijden, maar doorgaans lijkt dit te komen door het niet eerbiedigen van de voorrang van de fietser, bewust of onbewust.

Waarom heeft een straatauto (drie) remlichten, en de bolide van ons aller Max V geen een?

Het antwoord zou kunnen zijn dat een remlicht niet direct oplicht, maar pas na een duidelijke vertraging van de auto. Waarschijnlijk te laat naar de zin van Max.

Het derde remlicht voor straatautos is er gekomen omdat Amerikaanse autos standaard waren voorzien van zo’n remlicht.
Europa is uiteindelijk overstag gegaan na de uitvinding van het LEDlampje.

Achterlichten waren nog voorzien van lampen met een gloeidraad.
Een lampje met een gloeidraad brand pas fel na 0.3 sec.
Bij een noodstop op de snelweg bij 100 km/u snelheid zie je je voorganger met LED remlichten 0,3 seconden eerder wat een ‘winst’ geeft van zo’n 10 meter remafstand.

Op het forum van de ANWB heeft iemand eens gevraagd waarom een auto geen remlichten aan de voorzijde had.
Dan zou een fietser beter kunnen inschatten of de automobilist genegen was om hem voorrang te verlenen.
Ik vind het geen verkeerd idee.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/toen-het-derde-remlicht-nog-verboden-was-uit-de-oude-doos/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Waarom zou je een fiets op een auto willen doen lijken? Het aardige van fietsen en lopen is dat je met een handvol gedragsregels aan het verkeer kan deelnemen. Verkeersregels werden pas nodig toen auto’s de openbare ruimte kwamen claimen, waarna fietsers en voetgangers zich moesten aanpassen aan de regels voor auto’s. Gaan we dat nu ook herhalen voor richtingaanwijzers, remlichten en meer van die zaken?

Eigenlijk moeten we eens gaan nadenken om de openbare ruimte anders in te richten.

1 like

Op mijn Stromer ST2s/ST5 een Supernova achterlicht met remlicht. Een vriend reed 's nachts achter mij terwijl we de Italiaanse weg bij Doorwerth afdaalden. Hij zag bijna niets meer door het remlicht.

Tussen fietser en achterop komende auto is er hoe dan ook zo’n snelheidsverschil dat de auto achterop de fietser zou kunnen knallen.

Dus het zal weinig uitmaken of de fietser nou wel of niet remt.