Repareren/vervangen voorwiel bakfiets

Hey,

Een voorwiel van mijn Babboe bakfiets heeft recent sterk afgezien van een stoeprand. Ik vermoed dat deze niet meer te repareren valt? (Zie wazige foto)

Het merk Babboe verkoopt zelf reserve-onderdelen maar een enkele 20 inch voorwiel kost al snel 130 euro.
Is er volk dat ervaring heeft met het gebruik van goedkopere third-party onderdelen hiervoor? (Zoals bv. deze van taylor wheels .

Die Babboe prijs zul je al snel ook elders betalen. Dit gaat om heel kleine volumes en dus hoge prijzen.

En dan nog het volgende: 20 inch is geen maat, het is een nominale aanduiding. Voor de handliggend is dat de maat (in Nederland) 406mm is, maar er zijn, zeker in andere landen, ook andere maten die met 20 inch worden aangeduid! Voorbeeld: 438 en 451 mm worden ook zo aangeduid. Gebruik de ETRTO maten! De maat staat op de band.

Op basis van de foto heb ik de indruk dat de kwaliteit van de velg ernstig te kort is geschoten.
Een typisch geval van een wiel met spaken die te dik zijn voor de gekozen velg.
Dunne spaken zijn flexibeler, en meer vergevingsgezind jegens misbruik.

Als je zelf een wiel laat vlechten, kan je kiezen voor een goede velg, en verjongde spaken.
De naaf kan worden hergebruikt.
Dat maakt het wiel niet goedkoper, maar wel beter.

Een goed wiel gaat een mensenleven mee.
Met een standaardwiel van Babboe ga je weer problemen krijgen.

Wij hebben dezelfde bakfiets en nog nooit last gehad, nooit iets aan de wielen gedaan, blijven mooi op spanning.
Wel altijd braaf de bandjes opgepompt, maar daarbuiten nauwelijks onderhouden. .
Voelen ook perfect stijf aan.
En wij vervoeren regelmatig 50 kg aan kindjes dus het is niet dat hij niet belast wordt :slight_smile:

Past dat wiel van Taylor wel?

Op de foto zie ik:

Screenshot_20240131_211857

Dat lijkt een verdikking aan één kant, dat heeft dat wiel van Taylor niet.

Die “verdikking” is toch gewoon de trommelrem? Die heb je wel nodig!
Oplossing: wielen laten bouwen met gebruik making van de trommelremnaaf.