Retro fiets cardanas

Beste, Ik overweeg serieus een sportieve heren E-bike te kopen voor woon-werk verkeer. (Zoetermeer> Den Haag, enkele reis 20 kilometer /retour 40 km) Dit mede vanwege kostenbesparing (brandstof auto) Het zou mijn eerste e-bike zijn. Ik houd van retro en sportivitei en ben 180 cm lang en weeg 94 kilo (Relevante info? :sunglasses:) . Nu is mijn oog gevallen op de Ebike20 Retro Cardan. Wie kan hier ook maar iets zinnigs over zeggen? link naar de fiets> ebike20 Retro Cardan

Zo’n cardanas is natuurlijk apart. Ben je met dit soort aandrijving meer kwetsbaar voor als het gaat een slag in je wiel? (De banden zijn normaal en geen Schwalbe banden) .
Gebruikte accu soort?
specificaties van de fiets: Specificaties

• 250W e-bike met 5 ondersteuningsniveaus
  • Sterke en mooie cardanaandrijving
  • Exclusief gepolijst RVS frame (handgemaakt)
  • 36V 11.6 AH - 471WH Panasonic accu (>100 km)
  • Accu is binnen en buiten het frame op te laden
  • Groot LCD display op midden van het stuur
  • 700C (28") aluminium velgen met RVS spaken
  • Lichtgewicht (24KG inclusief accu)
  • 3 naafversnellingen (Nexus)
  • Afgemonteerd met disc / roller brakes
  • 56cm frame (geschikt voor 1.70 tot 1.95)
  • Mooi retro design
  • Walk assist
  • Verlichting voor en achter
  • 2 jaar garantie op frame en accu
  • Prima geschikt als city bike, toerfiets, bedrijfsfiets etc.

Alle info is welkom. Dank u vriendelijk alvast voor uw reacties. Hans

Wat betreft de Cardanas, zie Cardanas-fiets - ervaringen?

Een ongebruikelijke plaats voor de accu:

Ik zou zeker proberen of dat niet in de weg zit bij je benen.

Dit lijkt blank, onbeschermd, aluminium. Niet bepaald retro en niet bestand tegen pekel!

ik heb een proefrit gemaakt, en had er geen last van. dank voor de link, die ga ik even lezen

het is in wezen gepolijst roest vrij staal en geen aluminium

Oh, gelukkig.

Ik zie een aantal minpunten/opletpunten: de veel te smalle spatborden, die de naam niet verdienen. Je wordt alsnog nat. Retro is het zeker niet. Opletpunt zijn de mechanische schijfrem en de rollerbrake. Schijfrem: tenzij Avid BB7: af te raden. Rollerbrake remt altijd, ook als je niet remt.
Een framemaat die eigenlijk “one size fits all” heet…
En dan zomaar twee jaar garantie op het frame…, dat spreekt boekdelen… Zelfs Dahon geeft je 5 jaar en die staan bekend om hun breuken.
Er is geen enkel verband tussen de aandrijftechniek en slecht spaakwerk, waardoor slagen in het wiel kunnen ontstaan.

Helder en duidelijk!. Top, dank u wel voor uw reactie. Heb e.e.a. om over na te denken. mvg Hans

Beste Sjef en overigen,
Is deze fiets mogelijk beter? Wel ruim 1000 euro duurder dan die andere in mijn start topic
https://www.roetz-bikes.com/nl_NL/ebike

https://www.mixedgrill.nl/de-vigour-is-de-mooiste-e-bike-die-er-te-koop-is/

https://www.stylecowboys.nl/lifestyle/de-tesla-onder-de-elektrische-fietsen-vigour

De links werken niet. Voorts merk ik op dat ik geen oordeel geef over de e-component, alleen over de mechanische component. Houten spatborden zien er geweldig uit, maar zijn naar mijn idee te smal. Aandachtspunt is garantie en maatvoering.

Hier kan je iets meer van de Vigour+ Men zien; behalve houten spatboarden kan je ook stalen krijgen.

De aandrijving is een Zehhus motor en ik zie dat ook Sparta fietsen daarmee heeft, o.a. de Vedette R1Z, die ik eerder zou kopen dan de Vigour+.

Op Zehus BIKE+ All in One Review vind je een goede Engelstalige review. Wat mij opvalt is dat het je geen versnellingen hebt, 160 Wh is krap en weinig te vinden over betrouwbaarheid. Wel mooi weggewerkt.

Hoi, dank voor je reactie. ook een fraaie fiets die Vedette R1Z! 1 versnelling. qua prijs ook interresant…dank voor de toevoeging!

Ik vraag me inmiddels wel af of de Sparta Vedette R1Z nog leverbaar is, de riem die erop zit lijkt er een van ContiTech te zijn en die lijken uit de handel genomen te zijn, zie Productiestop Continental tandriem

Zo dan! Piagio Wi Bike is zo te zien niet meer te koop? (Ook met continental aandrijving) Spike heeft ze ook op enkele modellen. Verstandig om alle continental riemaandrijving fietsen links te laten liggen nu?