Riem / belt drive afstellen (bijgeluiden oplossen)

Intussen de hopelijk laatste maatregel toegepast nav de tip (rol klittenband kabelbinder, zelf op maat te knippen) van @peptalk ; het gekletter tijdens het rijden is nu voorbij :hugs:

Ik heb me eens verdiept in de middengeleider en de uitlijning van de riem. Bij het ‘rollende’ geluid was, wanneer ik de riem aanraakte, al te voelen dat hij telkens los leek te klikken uit een tand: ik zag dat de riem dan ook even licht kantelen (horizontaal)
Dat lijkt denk ik nu, te komen door die middengeleider die kennelijk moet voorkomen dat de riem van het kettingblad af kan lopen, danwel er scheef om gaat liggen?

Nu had ik eerder gelezen dat de uitlijning van de Gates riemen cruciaal is en vroeg me laatst af hoe dat eigenlijk bij deze Batavus Dinsdag zit: als je van bovenaf naar beneden kijkt, loopt de riem nl. helemaal niet parallel met het frame en het kettingscherm (nu loopt het kettingscherm mogelijk ook niet strikt parallel met het frame)

Zie foto (ik kreeg het niet goed in beeld gebracht op de foto vond ik zelf)

Hieronder zie je iets beter dat de riem niet parallel loopt aan het frame en vanaf het kettingblad naar de achternaaf niet in één rechte lijn staat. Je ziet dat de riem achter ‘scheef’ of uit het lood op het tandwiel op de achternaaf uit komt:

Als ik een beetje probeer op de manier de uitlijning na te gaan zoals in onderstaand filmpje wordt gedaan (ik heb de riem niet helemaal laten ontspannen)

Ik deed dit door een stalen buis tegen 2 tandjes op het kettingblad te houden en dan te kijken of die achter tegen het tandwiel op de achternaaf komt. Dat is niet het geval, er zit een aantal mm ruimte, dus de uitlijning is niet recht / uit het lood.

De achternaaf valt volgens mij weinig aan te stellen, dus ik vroeg me af of bij mijn fiets het kettingblad niet iets te ver naar buiten staat. Hoe ziet dat er bijv bij jou uit @ebhoorn? Ik ga binnenkort eens langs de dealer om daar te kijken hoe dat eruit ziet bij de Dinsdag Exclusive die daar staat.