Riem / belt drive afstellen (bijgeluiden oplossen)


#29

Goed gepuzzeld! Aangezien je een vierkante JIS trapas hebt, kun je een kortere trapas gebruiken. Ze zijn er in heel veel lengtes. Stel dat het riemblad 2mm uit het lood (naar buiten) staat, dan zou een 4mm kortere trapas dit corrigeren. Overigens zou dit dus echt niet mogen voorkomen! Je kunt de kettinglijn, sorry riemlijn, nauwkeurig opmeten vanaf hart zitbuis en dit vergelijken met de afstand vanuit hart achternaaf.


#30

Ik ben tegelijk verbaasd dat de uitlijning niet recht en denk tegelijk dat het logisch is, dat kan de vermelde problemen verklaren.

Verbaasd omdat ik weet dat Gates strikte eisen aan het frame stelt en ik bij Batavus of eigenlijk elke fietsfabrikant niet dit soort fouten zou verwachten. Wat bij nader inzien mijn ook verbaasd is dat het probleem meer meer spanning verdween, dat beteken waarschijnlijk dat het frame (of …) vervormd zodanig dat de uitlijning beter is, ook die zou denk ik niet mogen gebeuren.

Heel veel informatie over hoe om te gaan met Gates riemen kan je vinden in de Gates Carbon Drive Technical Manual 2019 (English)


#31

Kleine topic kick omdat ik hier zojuist ook tegenaan liep en misschien voor anderen ook een oplossing kan bieden. Vandaag de Batavus Dinsdag Exclusive 2019 geleverd gekregen, en toen ik bijna thuis was, ook ineens een kraak zoals het eerste voorbeeld van bakker01.

Even goed rondgekeken en gevoeld, en bleek dat er 2 van de 4 schroeven van het kettingblad voor niet vast zaten! Nadat ik deze had aangedraaid, is de fiets weer heerlijk stil! Hoef ik ook niet terug naar de fietsenwinkel.


#32

Goed dat je hier je bevindingen post! Via YouTube kreeg ik ook al een reactie van iemand die weliswaar met een andere fiets maar ook een Gates riem hetzelfde knirpende geluid hoort.

Als jij vanaf tussen de voorvork naar achteren naar je riem kijkt, kan je dan ook waarnemen of de riem wel of niet parallel loopt aan het frame (loodrecht op de achternaaf staat)?

Ik heb zelf nog geen tijd gehad om me er verder in te verdiepen en een bezoekje bij de lokale dealer af te leggen en de mogelijkheid van andere trapas te bespreken, dus ik heb op dit moment ook nog even niks nieuws te melden.


#33

Begrijp niet waar om mijn plaatjes in de vorige posts ineens niet meer zichtbaar zijn. Ik kan die posts ook niet meer bewerken? Maar vandaag 2 nieuwe geschoten.

Zoals we weten loopt de riem dus niet mooi paralel aan het frame. En staat de riem niet mooi recht op de kettingbladen zoals hier te zien:

De riem gaat ‘scheef’ naar voren zeg maar.

Even opgemeten hoe groot het verschil precies is dat de riem overbruggen moet, dat lijkt bijna 1 cm te zijn.

Van hart achternaaf opgemeten komt de riem tot 5 cm uitsteken.

Bij het kettingblad is dat maar liefst bijna 6 cm:

Dat lijkt wel een fors verschil om te overbruggen toch. Dat is geen paar mm meer.

Inmiddels lijk ik ook speling in de trapas te hebben (ik voel en hoor een klik als ik even aan moet zetten bijv. bij hoogje op of bij wegrijden uit stilstand) dus een retour naar winkel staat al op de planning. Nu zit ik te denken of ik de verkoper kan vragen als de trapas inderdaad versleten zou zijn, een kortere trapas terug te monteren. Ik verwacht dat dat niet mogelijk is omdat het nog onder garantie zou vallen. En dan moet immers de fiets gerepareerd of herstel worden zoals die was.


#34

Dat is weliswaar correct, maar als die verkoper slim is, kiest hij eieren voor zijn geld. Immers hij is degene die op de garantie wordt aangesproken en met een kortere trapas zal er mogelijk minder te klagen zijn. Al wordt hiermee niet de constructiefout hersteld.


#35

Pas even op de meetresultaten en de aannames: wie zegt dat de naaf precies symmetrisch is ten opzichte van de middellijn? Even recht-op-en-neer: Leg jouw klacht met foto’s en al vast in een mail (of aangetekende brief) richting de retailer. Als jouw conclusie juist is, heb je een aantoonbaar ondeugdelijk product dat hersteld of (als dat niet kan) vervangen moet worden.

Niet leuk, maar wel de enige manier


#36

Ik heb soortgelijke piepende riem, plus soms kraken. Het lijkt er udd erg op dat de as niet recht op de ketting staat. Of is dit echt altijd zo scheef?


#37

Aan het plaatje te zien heb je ook een Batavus Dinsdag Exclusive (blauwe bagagedrager buis) en daar staat de riem inderdaad niet goed recht op de naaf tandwiel uitgelijnd. De riem loopt niet helemaal parallel aan frame maar buigt in een kleine hoek richting het kettingblad…
De fiets komt nu eenmaal zo uit de fabriek. Het verbaast mij ook moet ik zeggen.

Ik heb afgelopen maanden uitgekeken naar andere merken fietsen met belt / riem aangedrijving en telkens is me opgevallen dat die consequent keurig loodrecht op de naaf/as staan! Als je recht achter zo’n fiets gaat staan en even door de knieën hurkt kan je dat zo vast stellen.

Wat het gekraak betreft; dit is bij mij nagenoeg verdwenen. Sporadisch komt het ‘krik-krak’ geluid nog even terug en denk ik ook via de trappers een kraak te voelen. Daarom dacht ik eerst dat het in de lagers van de trapas of de naaf as zou zitten. Maar ik ben er nu langzaam maar zeker steeds meer van overtuigd dat het geluid in de riem zelf zit en dat ie dat geluid af en toe maakt…


#38

Klopt, Batavus Dinsdag Excl. Maar ik heb hem waarschijnlijk bij dezelfde fietsenmaker gekocht als Silencernl :smile: want bij mij bleken zelfs alle vier de kettingbladschroeven los te zitten!
Zo te zien scheelt dat al enorm, misschien wel alles.


#39

Mijn exemplaar had dat ook; zo komen ze kennelijk de assemblageband afgerold…:expressionless:


#40

Te gek voor woorden dat de Batavus Dinsdag Excl. dit soort problemen, een verkeerde uitlijning van de riem, heeft, als de meeting van @bakker01 klopt. Als ik het document van Gates goed begrijp is 1 mm toegestaan, 10 mm is niet net buiten spec.

@bakker01, @silencernl: Ik zou dit op garantie aan laten komen, bij de garantievoorwaarden van Batavus zie ik:

2.1 Batavus frames en ongeveerde voorvorken worden gedurende 10 jaar gegarandeerd op constructie- en/of materiaalfouten.

Ik noem dit een constructiefout.


#41

Precies mijn conclusie ook Mike.

Eerste stap is het gebrek aangeven bij de verkoper lijkt me. Moet daar toch eerst nog terug ivm vermoedelijk versleten trapas. Ik probeer deze zomervakantie nog terug te gaan, heb er en nog geen tijd voor gehad en m’n fiets dagelijks nodig gehad.


#42

Ik weet niet of deze fiets in verschillende versies wordt gemaakt.
Maar in 2014 heeft deze fiets nog een erkenning gekregen voor Goed Industrieel (Nederlands) Ontwerp gekregen.
Voor een GIO Erkenning moet een ontwerp méér dan alleen ‘mooi’ zijn. Minstens zo belangrijk zijn functionaliteit, originaliteit, respect, gebruikswaarde en innovatie.

Nadat de fiets is geassembleerd vinden nog verschillende kwaliteitscontroles plaats. Onder andere bij de fietsenmaker.
Mogelijk dat Batavus te veel nadruk legt op die laatste controle.
En dat dat ook de reden is dat Batavus geen fietsen meer wil verkopen via fietsenwinkel.nl

Op de website van Batavus staat een filmpje over de assemblage van hun fietsen.
In eerste instantie dacht ik een leuk filmpje.
Maar na het lezen van een toelichting van Marten Gerritsen. op fietsassemblagetechnieken vond ik dat ze bij Batavus wel vreemde keuzes hebben gemaakt op de assemblagelijn.


#43

Edit: bijzonder dat sommige van de plaatjes uit mijn eerdere posts telkens verdwijnen / niet meer zichtbaar zijn na verloop van tijd.
Hier nog een keer geupload: een foto waarop je de bijzondere uitlijning goed kunt zien van de riem op de Batavus Dinsdag Exclusive:


Goed, update over de geluiden dan maar :grin:

Deze week een nieuw ‘geluidje’ waar ik ineens sinds de intrede van de herfst mee zit, weten op te lossen. EDIT: het is niet opgelost, het geluid is weer.

Het begon met een tikkend gevoel in de trappers. Afgelopen zomer is de trapas onder garantie vervangen, dus ik dacht eerst: wtf heb ik nu weer een kapotte trapas…

Niet veel later ontwikkelde zich er een geluid bij. Het klonk als een tikkend / torderend geluid, maar kon het alleen waarnemen (horen en voelen) als ik zonder last of hooguit een klein beetje druk op de trappers gaf. Bij vollast of redelijk tot flinke pedaaldruk was er niets te voelen of horen.

Zo klonk het:

De riem lijkt telkens bij elk tik-tak geluidje iets te verspringen, geen idee hoe of wat precies. Wat opvalt is dat het tikkend geluid niet telkens op dezelfde stand of positie van de cranks te horen is; de positie van de cranks waarin het geluid te horen is, schuift steeds ietsje op. Dus hoor je het eerst op ‘kwart voor twee’ dan verschuift dat langzaam naar ‘10 voor 4’, naar ‘5 voor 5’, etc.

Ik heb de riem spanning terug gebracht, deze was ongeveer 75Hz en heb ik op ik dacht 50Hz gezet. Daarna was dit geluid voor 95% verdwenen. Nu weer aankijken hoe dit zich vervolgt.


#44

Een regelmatig tik(je) bij het trappen betekend dat er volgens mij ergens speling op zit of iets los zit.

Het lijkt erop alsof de tik twee maal op treedt bij een omwenteling van het achtertandwiel, klopt dat?

Zo ja, dan ze er waarschijnlijk speling op het achtertand…


#45

Volgens mij is het is vaker. Het geluid is bijna 2 x per complete omwenteling van het kettingblad vóór te horen. Dus dat zijn wel een paar omwentelingen van het kransje achter.


#46

Het is best een werkje maar door andere versnellingen te kiezen zou je zekerheid moeten kunnen krijgen of het synchroon is met een omwenteling van het voorblad of het achterblad.

Mocht het voor zijn, dan zijn het of de bladbouten of het trapaslager.


#47

Ik ga dat morgen eens proberen Mike!


#48

Heb het even geprobeerd, maar niets wijzer geworden. Het klik-klak geluid is ongeveer 5 tot 6 keer te horen bij een volledige omwenteling van het kettingblad. De posities waarin het geluid te horen is, schuift steeds iets op. Daarmee vermoed ik dat het niet aan het kettingblad ligt maar iets bij de achter as.

Het maakt niet uit in welke versnelling de fiets staat; het enige dat langzamer of sneller draait is het achterwiel. Het achter kransje draait even veel omwentelingen tov het kettingblad.