Riem / belt drive afstellen (bijgeluiden oplossen)


#36

Ik heb soortgelijke piepende riem, plus soms kraken. Het lijkt er udd erg op dat de as niet recht op de ketting staat. Of is dit echt altijd zo scheef?


#37

Aan het plaatje te zien heb je ook een Batavus Dinsdag Exclusive (blauwe bagagedrager buis) en daar staat de riem inderdaad niet goed recht op de naaf tandwiel uitgelijnd. De riem loopt niet helemaal parallel aan frame maar buigt in een kleine hoek richting het kettingblad…
De fiets komt nu eenmaal zo uit de fabriek. Het verbaast mij ook moet ik zeggen.

Ik heb afgelopen maanden uitgekeken naar andere merken fietsen met belt / riem aangedrijving en telkens is me opgevallen dat die consequent keurig loodrecht op de naaf/as staan! Als je recht achter zo’n fiets gaat staan en even door de knieën hurkt kan je dat zo vast stellen.

Wat het gekraak betreft; dit is bij mij nagenoeg verdwenen. Sporadisch komt het ‘krik-krak’ geluid nog even terug en denk ik ook via de trappers een kraak te voelen. Daarom dacht ik eerst dat het in de lagers van de trapas of de naaf as zou zitten. Maar ik ben er nu langzaam maar zeker steeds meer van overtuigd dat het geluid in de riem zelf zit en dat ie dat geluid af en toe maakt…


#38

Klopt, Batavus Dinsdag Excl. Maar ik heb hem waarschijnlijk bij dezelfde fietsenmaker gekocht als Silencernl :smile: want bij mij bleken zelfs alle vier de kettingbladschroeven los te zitten!
Zo te zien scheelt dat al enorm, misschien wel alles.


#39

Mijn exemplaar had dat ook; zo komen ze kennelijk de assemblageband afgerold…:expressionless:


#40

Te gek voor woorden dat de Batavus Dinsdag Excl. dit soort problemen, een verkeerde uitlijning van de riem, heeft, als de meeting van @bakker01 klopt. Als ik het document van Gates goed begrijp is 1 mm toegestaan, 10 mm is niet net buiten spec.

@bakker01, @silencernl: Ik zou dit op garantie aan laten komen, bij de garantievoorwaarden van Batavus zie ik:

2.1 Batavus frames en ongeveerde voorvorken worden gedurende 10 jaar gegarandeerd op constructie- en/of materiaalfouten.

Ik noem dit een constructiefout.


#41

Precies mijn conclusie ook Mike.

Eerste stap is het gebrek aangeven bij de verkoper lijkt me. Moet daar toch eerst nog terug ivm vermoedelijk versleten trapas. Ik probeer deze zomervakantie nog terug te gaan, heb er en nog geen tijd voor gehad en m’n fiets dagelijks nodig gehad.


#42

Ik weet niet of deze fiets in verschillende versies wordt gemaakt.
Maar in 2014 heeft deze fiets nog een erkenning gekregen voor Goed Industrieel (Nederlands) Ontwerp gekregen.
Voor een GIO Erkenning moet een ontwerp méér dan alleen ‘mooi’ zijn. Minstens zo belangrijk zijn functionaliteit, originaliteit, respect, gebruikswaarde en innovatie.

Nadat de fiets is geassembleerd vinden nog verschillende kwaliteitscontroles plaats. Onder andere bij de fietsenmaker.
Mogelijk dat Batavus te veel nadruk legt op die laatste controle.
En dat dat ook de reden is dat Batavus geen fietsen meer wil verkopen via fietsenwinkel.nl

Op de website van Batavus staat een filmpje over de assemblage van hun fietsen.
In eerste instantie dacht ik een leuk filmpje.
Maar na het lezen van een toelichting van Marten Gerritsen. op fietsassemblagetechnieken vond ik dat ze bij Batavus wel vreemde keuzes hebben gemaakt op de assemblagelijn.


#43

Edit: bijzonder dat sommige van de plaatjes uit mijn eerdere posts telkens verdwijnen / niet meer zichtbaar zijn na verloop van tijd.
Hier nog een keer geupload: een foto waarop je de bijzondere uitlijning goed kunt zien van de riem op de Batavus Dinsdag Exclusive:


Goed, update over de geluiden dan maar :grin:

Deze week een nieuw ‘geluidje’ waar ik ineens sinds de intrede van de herfst mee zit, weten op te lossen. EDIT: het is niet opgelost, het geluid is weer.

Het begon met een tikkend gevoel in de trappers. Afgelopen zomer is de trapas onder garantie vervangen, dus ik dacht eerst: wtf heb ik nu weer een kapotte trapas…

Niet veel later ontwikkelde zich er een geluid bij. Het klonk als een tikkend / torderend geluid, maar kon het alleen waarnemen (horen en voelen) als ik zonder last of hooguit een klein beetje druk op de trappers gaf. Bij vollast of redelijk tot flinke pedaaldruk was er niets te voelen of horen.

Zo klonk het:

De riem lijkt telkens bij elk tik-tak geluidje iets te verspringen, geen idee hoe of wat precies. Wat opvalt is dat het tikkend geluid niet telkens op dezelfde stand of positie van de cranks te horen is; de positie van de cranks waarin het geluid te horen is, schuift steeds ietsje op. Dus hoor je het eerst op ‘kwart voor twee’ dan verschuift dat langzaam naar ‘10 voor 4’, naar ‘5 voor 5’, etc.

Ik heb de riem spanning terug gebracht, deze was ongeveer 75Hz en heb ik op ik dacht 50Hz gezet. Daarna was dit geluid voor 95% verdwenen. Nu weer aankijken hoe dit zich vervolgt.


#44

Een regelmatig tik(je) bij het trappen betekend dat er volgens mij ergens speling op zit of iets los zit.

Het lijkt erop alsof de tik twee maal op treedt bij een omwenteling van het achtertandwiel, klopt dat?

Zo ja, dan ze er waarschijnlijk speling op het achtertand…


#45

Volgens mij is het is vaker. Het geluid is bijna 2 x per complete omwenteling van het kettingblad vóór te horen. Dus dat zijn wel een paar omwentelingen van het kransje achter.


#46

Het is best een werkje maar door andere versnellingen te kiezen zou je zekerheid moeten kunnen krijgen of het synchroon is met een omwenteling van het voorblad of het achterblad.

Mocht het voor zijn, dan zijn het of de bladbouten of het trapaslager.


#47

Ik ga dat morgen eens proberen Mike!


#48

Heb het even geprobeerd, maar niets wijzer geworden. Het klik-klak geluid is ongeveer 5 tot 6 keer te horen bij een volledige omwenteling van het kettingblad. De posities waarin het geluid te horen is, schuift steeds iets op. Daarmee vermoed ik dat het niet aan het kettingblad ligt maar iets bij de achter as.

Het maakt niet uit in welke versnelling de fiets staat; het enige dat langzamer of sneller draait is het achterwiel. Het achter kransje draait even veel omwentelingen tov het kettingblad.


#49

Als het steeds iets op schuift zou mijn gok het trapaslager zijn.

Is het klik-klap geluid er ook nog als je spanning van de riem af haalt, bijv. door het achterwiel eruit te halen?


#50

Ik heb er even over nagedacht maar durf dat niet helemaal aan. Ik ben bang dat ik de riem er zelf niet goed op krijg als ik het wiel eenmaal los heb gehad.
Ik zal iig proberen volgend weekend (heb de fiets de hele week nodig) de riem maximaal te ontspannen en kijken wat er dan gebeurt.


#51

En hoe nu als je een achterband moet wisselen? :wink:

Van de video krijg ik even geen goed beeld van hoe makkelijk/moeilijk het zou zijn, mijn beide fietsen met riem hebben een ander systeem om de riem op te spannen en daar is het heel makkelijk, het wiel valt er gewoon uit, bij het inmonteren moet ik even op de bagagedrager gaan zitten voor de moeren weer vast te draaien zodat alles op zijn plek valt.

Zit er nog garantie op de fiets?


#52

Indien de riem, zoals je schrijft, totaal niet uitgelijnd gemonteerd is (door welke fout ook), dan zal die door de wrijving voortdurend een geluid(je) maken. De CDC riem kun je er gewoon opschuiven, dat kan met CDX vanwege die middenrail (sorry, hoe heet dat ding?) niet en moet je het wiel of de excenter iets ontspannen en daarna weer op de juiste spanning brengen. Niet overdrijven die spanning! Blijft de noodzaak om de juiste uitlijning te realiseren.


#53

Ha, ja - dat is een goeie. Vroeger liet ik dat over aan de fietsen maker. Sinds een paar jaar doe ik het wel zelf maar met deze riem fiets heb ik me er niet in verdiept hoe eea in z’n werk gaat. De riem kan je er idd niet opschuiven en het op de ketting manier doen mag absoluut niet.

Tja dat die riem niet goed uitgelijnd zit, is een keuze van Batavus geweest. Ik wil de fiets er ook niet voor terug brengen want daar bevalt ie me verder te goed voor. Laat staan dat de verkoper de fiets accepteert met die reden (dat verwacht ik niet en kan een slepende kwestie gaan worden)

De geluiden heb ik me op zich bij neer gelegd, gelukkig is de fiets vaker stil dan dat er iets geluid maakt. Ik wil echter wel weten (bij elk nieuw geluidje) of het een technisch mankement betreft, of dat het een ‘product eigenschap’ is.


#54

Ik heb zins halverwege augustus 2019 een batavus dinsdag exclusief.Jammer genoeg via internet bestelt omdat hij hier in het noorden blijkbaar niet te koop is.gelijk al problemen moet de remmen 1 afdekplaatje blijkt gebroken maar omdat ik in het noorden woon en de fietdealer in het zuiden kon ik er zo niet even langs en hij wou hem zelf in beheer hebben.Samen besloten dat ik een foto zou sturen en zij hebben het onderdeel ingestuurd en gezegt dat ik het wel zelf kon monteren.moest wel eerst gereedschap kopen want heb geen torkssleutel.inderdaad het lukte maar kreeg nu de rem niet goed,zodra ik remde was het hele dorp wakker na 3a4 dagen kwam ook bij mij het vervelende kraak geluid. Omdat ik al 1,5 maand op gefietst had heb ik hem weg gebracht naar een Batavus dealer voor een servies beurt en gezegt over het krakend geluid en de remmen.
Het ging allemaal niet in een keer maar de remmen piepen nu niet meer en hij kraakt nu ook al 2 dagen niet.maar ik had er al heel snel spijt van dat ik deze fiets had gekocht en nu ik dit hier allemaal lees heb ik er nog minder betrouwen in.Hoop dat goed gaat.
Heb even naar mijn riem gekeken maar volgens mij is die wel recht.


#55

Hoi Anna,

Mooie fiets wat betreft onderdelen betreft maar ik hoor net iets te vaak dat bij aflevering dingen niet goed zijn. Of dat komt omdat er veel van dit soort fietsen verkocht wordt of dat Batavus geen kwaliteit levert dat weet ik niet, maar ik zou me nog niet direct zorgen maken.

Batavus is afgelopen jaar overgegaan van Magura remmen naar schijfremmen, zie hier voor de verschillen en ja, schijfremmen kunnen krijsen en dat is over het algemeen moeilijk op te lossen en inderdaad het kan veranderen over tijd.

Voordeel dat ik zie is dat het mensen aanmoedigt “zuiniger” te gaan rijden, je fiets laten uitrijden i.p.v net voor de stop remmen. Soms is het een handige automatische “bel” als je ineens moet remmen omdat je toch geen voorrang krijgt van die auto of je medefietser ineens onverwachts af slaat.

Ik kan je verhaal over een afdekplaatje niet echt thuisbrengen maar als je ook last had van een krakend geluid ben ik niet verbaasd dat een fietsenmaker dat heeft kunnen oplossen; vaak moeten boutjes na verloop van tijd nog een keer worden aangedraaid of de riem op de goede spanning worden gezet.