Riem / belt drive afstellen (bijgeluiden oplossen)

Precies mijn conclusie ook Mike.

Eerste stap is het gebrek aangeven bij de verkoper lijkt me. Moet daar toch eerst nog terug ivm vermoedelijk versleten trapas. Ik probeer deze zomervakantie nog terug te gaan, heb er en nog geen tijd voor gehad en m’n fiets dagelijks nodig gehad.

Ik weet niet of deze fiets in verschillende versies wordt gemaakt.
Maar in 2014 heeft deze fiets nog een erkenning gekregen voor Goed Industrieel (Nederlands) Ontwerp gekregen.
Voor een GIO Erkenning moet een ontwerp méér dan alleen ‘mooi’ zijn. Minstens zo belangrijk zijn functionaliteit, originaliteit, respect, gebruikswaarde en innovatie.

Nadat de fiets is geassembleerd vinden nog verschillende kwaliteitscontroles plaats. Onder andere bij de fietsenmaker.
Mogelijk dat Batavus te veel nadruk legt op die laatste controle.
En dat dat ook de reden is dat Batavus geen fietsen meer wil verkopen via fietsenwinkel.nl

Op de website van Batavus staat een filmpje over de assemblage van hun fietsen.
In eerste instantie dacht ik een leuk filmpje.
Maar na het lezen van een toelichting van Marten Gerritsen. op fietsassemblagetechnieken vond ik dat ze bij Batavus wel vreemde keuzes hebben gemaakt op de assemblagelijn.

1 like

Edit: bijzonder dat sommige van de plaatjes uit mijn eerdere posts telkens verdwijnen / niet meer zichtbaar zijn na verloop van tijd.
Hier nog een keer geupload: een foto waarop je de bijzondere uitlijning goed kunt zien van de riem op de Batavus Dinsdag Exclusive:


Goed, update over de geluiden dan maar :grin:

Deze week een nieuw ‘geluidje’ waar ik ineens sinds de intrede van de herfst mee zit, weten op te lossen. EDIT: het is niet opgelost, het geluid is weer.

Het begon met een tikkend gevoel in de trappers. Afgelopen zomer is de trapas onder garantie vervangen, dus ik dacht eerst: wtf heb ik nu weer een kapotte trapas…

Niet veel later ontwikkelde zich er een geluid bij. Het klonk als een tikkend / torderend geluid, maar kon het alleen waarnemen (horen en voelen) als ik zonder last of hooguit een klein beetje druk op de trappers gaf. Bij vollast of redelijk tot flinke pedaaldruk was er niets te voelen of horen.

Zo klonk het:

De riem lijkt telkens bij elk tik-tak geluidje iets te verspringen, geen idee hoe of wat precies. Wat opvalt is dat het tikkend geluid niet telkens op dezelfde stand of positie van de cranks te horen is; de positie van de cranks waarin het geluid te horen is, schuift steeds ietsje op. Dus hoor je het eerst op ‘kwart voor twee’ dan verschuift dat langzaam naar ‘10 voor 4’, naar ‘5 voor 5’, etc.

Ik heb de riem spanning terug gebracht, deze was ongeveer 75Hz en heb ik op ik dacht 50Hz gezet. Daarna was dit geluid voor 95% verdwenen. Nu weer aankijken hoe dit zich vervolgt.

1 like

Een regelmatig tik(je) bij het trappen betekend dat er volgens mij ergens speling op zit of iets los zit.

Het lijkt erop alsof de tik twee maal op treedt bij een omwenteling van het achtertandwiel, klopt dat?

Zo ja, dan ze er waarschijnlijk speling op het achtertand…

Volgens mij is het is vaker. Het geluid is bijna 2 x per complete omwenteling van het kettingblad vóór te horen. Dus dat zijn wel een paar omwentelingen van het kransje achter.

Het is best een werkje maar door andere versnellingen te kiezen zou je zekerheid moeten kunnen krijgen of het synchroon is met een omwenteling van het voorblad of het achterblad.

Mocht het voor zijn, dan zijn het of de bladbouten of het trapaslager.

Ik ga dat morgen eens proberen Mike!

Heb het even geprobeerd, maar niets wijzer geworden. Het klik-klak geluid is ongeveer 5 tot 6 keer te horen bij een volledige omwenteling van het kettingblad. De posities waarin het geluid te horen is, schuift steeds iets op. Daarmee vermoed ik dat het niet aan het kettingblad ligt maar iets bij de achter as.

Het maakt niet uit in welke versnelling de fiets staat; het enige dat langzamer of sneller draait is het achterwiel. Het achter kransje draait even veel omwentelingen tov het kettingblad.

Als het steeds iets op schuift zou mijn gok het trapaslager zijn.

Is het klik-klap geluid er ook nog als je spanning van de riem af haalt, bijv. door het achterwiel eruit te halen?

Ik heb er even over nagedacht maar durf dat niet helemaal aan. Ik ben bang dat ik de riem er zelf niet goed op krijg als ik het wiel eenmaal los heb gehad.
Ik zal iig proberen volgend weekend (heb de fiets de hele week nodig) de riem maximaal te ontspannen en kijken wat er dan gebeurt.

En hoe nu als je een achterband moet wisselen? :wink:

Van de video krijg ik even geen goed beeld van hoe makkelijk/moeilijk het zou zijn, mijn beide fietsen met riem hebben een ander systeem om de riem op te spannen en daar is het heel makkelijk, het wiel valt er gewoon uit, bij het inmonteren moet ik even op de bagagedrager gaan zitten voor de moeren weer vast te draaien zodat alles op zijn plek valt.

Zit er nog garantie op de fiets?

Indien de riem, zoals je schrijft, totaal niet uitgelijnd gemonteerd is (door welke fout ook), dan zal die door de wrijving voortdurend een geluid(je) maken. De CDC riem kun je er gewoon opschuiven, dat kan met CDX vanwege die middenrail (sorry, hoe heet dat ding?) niet en moet je het wiel of de excenter iets ontspannen en daarna weer op de juiste spanning brengen. Niet overdrijven die spanning! Blijft de noodzaak om de juiste uitlijning te realiseren.

Ha, ja - dat is een goeie. Vroeger liet ik dat over aan de fietsen maker. Sinds een paar jaar doe ik het wel zelf maar met deze riem fiets heb ik me er niet in verdiept hoe eea in z’n werk gaat. De riem kan je er idd niet opschuiven en het op de ketting manier doen mag absoluut niet.

Tja dat die riem niet goed uitgelijnd zit, is een keuze van Batavus geweest. Ik wil de fiets er ook niet voor terug brengen want daar bevalt ie me verder te goed voor. Laat staan dat de verkoper de fiets accepteert met die reden (dat verwacht ik niet en kan een slepende kwestie gaan worden)

De geluiden heb ik me op zich bij neer gelegd, gelukkig is de fiets vaker stil dan dat er iets geluid maakt. Ik wil echter wel weten (bij elk nieuw geluidje) of het een technisch mankement betreft, of dat het een ‘product eigenschap’ is.

Ik heb zins halverwege augustus 2019 een batavus dinsdag exclusief.Jammer genoeg via internet bestelt omdat hij hier in het noorden blijkbaar niet te koop is.gelijk al problemen moet de remmen 1 afdekplaatje blijkt gebroken maar omdat ik in het noorden woon en de fietdealer in het zuiden kon ik er zo niet even langs en hij wou hem zelf in beheer hebben.Samen besloten dat ik een foto zou sturen en zij hebben het onderdeel ingestuurd en gezegt dat ik het wel zelf kon monteren.moest wel eerst gereedschap kopen want heb geen torkssleutel.inderdaad het lukte maar kreeg nu de rem niet goed,zodra ik remde was het hele dorp wakker na 3a4 dagen kwam ook bij mij het vervelende kraak geluid. Omdat ik al 1,5 maand op gefietst had heb ik hem weg gebracht naar een Batavus dealer voor een servies beurt en gezegt over het krakend geluid en de remmen.
Het ging allemaal niet in een keer maar de remmen piepen nu niet meer en hij kraakt nu ook al 2 dagen niet.maar ik had er al heel snel spijt van dat ik deze fiets had gekocht en nu ik dit hier allemaal lees heb ik er nog minder betrouwen in.Hoop dat goed gaat.
Heb even naar mijn riem gekeken maar volgens mij is die wel recht.

Hoi Anna,

Mooie fiets wat betreft onderdelen betreft maar ik hoor net iets te vaak dat bij aflevering dingen niet goed zijn. Of dat komt omdat er veel van dit soort fietsen verkocht wordt of dat Batavus geen kwaliteit levert dat weet ik niet, maar ik zou me nog niet direct zorgen maken.

Batavus is afgelopen jaar overgegaan van Magura remmen naar schijfremmen, zie hier voor de verschillen en ja, schijfremmen kunnen krijsen en dat is over het algemeen moeilijk op te lossen en inderdaad het kan veranderen over tijd.

Voordeel dat ik zie is dat het mensen aanmoedigt “zuiniger” te gaan rijden, je fiets laten uitrijden i.p.v net voor de stop remmen. Soms is het een handige automatische “bel” als je ineens moet remmen omdat je toch geen voorrang krijgt van die auto of je medefietser ineens onverwachts af slaat.

Ik kan je verhaal over een afdekplaatje niet echt thuisbrengen maar als je ook last had van een krakend geluid ben ik niet verbaasd dat een fietsenmaker dat heeft kunnen oplossen; vaak moeten boutjes na verloop van tijd nog een keer worden aangedraaid of de riem op de goede spanning worden gezet.

Hier hetzelfde probleem (wegens schaarste een heel eind ver weg moeten bestellen) waardoor je niet telkens snel even langs kan gaan voor garantie bij elk wissewasje. Dus eerst goed uitzoeken of er écht iets aan de hand is, voordat ik afreis naar de andere kant van NL.

Ik ben ook wel benieuwd welk afdek kapje je bedoeld, voorzover ik weet heeft de Exclusief t/m modeljaar 2019 Magura HS11 velgremmen (schijfremmen kwamen vzv ik weet pas vanaf modeljaar 2020) De velg remmen hebben vzv ik kan ontdekken, geen afdek kapjes.

Of bij jou de riem ‘recht’ staat, is niet te beoordelen vanaf de hoek waar je de foto hebt gemaakt. Je kunt eens proberen recht langs de fiets te kijken, als je er recht voor of achter staat. Je ziet dan dat de ‘lijn’ van de riem niet keurig parallel is aan de fiets zelf: hij loopt in een schuine hoek iets naar buiten toe, richting de voorkant (het kettingblad)
Edit: zoals in deze foto duidelijk is te zien:

Het vermoeden is dat deze scheve uitlijning bijgeluiden veroorzaakt, daar Gates zelf stelt dat de riem in een absoluut rechte lijn gemonteerd moet worden (dus van tandwiel achter naar het voorste tandwiel). Mogelijk is het probleem op te lossen door een andere (smallere) trapas te monteren. Persoonlijk laat ik het zo, een andere trapas monteren is geen gezellige klus en het is nagenoeg niet na te gaan voor een leek welke afmeting dan wel mooi zou passen.

Vandaag verscheen op het Roel Perenboom kanaal een tip: een zgn. Zahnenriemen Pflege stick speciaal voor tandriemen.

Ik vraag me sterk af of dit helpt bij kraken, misschien bij piepen maar ook dan heb ik mijn twijfels.

Met de stick smeer je een vettig goedje op de bovenkant van de tanden van de riem. Die maken zover ik weet geen contact met de tandwielen dus de werking ervan is me een raadsel.

Overal op het web lees je over siliconenspray en dat is ook wat ik heel soms gebruik. die probeer ik vooral op de naad tussen de twee delen van de riem te spuiten omdat ik vermoed dat zijkanten van de naad met de tandwielen contact maken en het piepen veroorzaken.

Bij deze een update over de ‘cloink noise’ geluiden. Zoals ik al een beetje vermoedde ligt het volgens de lokale dealer waar ik de fiets naartoe heb gebracht voor een servicebeurt (dat is niet de verkoper) aan de riem (al dan niet in combinatie met de tandwielen) zelf. Hij legde uit dat de riem veel te strak heeft gestaan en hierdoor de tandwielen bovenmatig versleten zijn geraakt. Ik heb nog gevraagd of de scheve uitlijning van de riem zelf een rol kan spelen in dit verhaal. Hij bevestigde dat dit niet ideaal wanneer de riem te strak heeft gestaan omdat de riem zich op die manier extra in en uit de vertanding moet wringen.

Interessant genoeg, postte Roel Peerenboom op zijn Youtube kanaal een paar dagen geleden een filmpje over snaar / riem aangedreven fietsen, waarin hij het belang uit legt van tijdig vervangen van versleten tandwielen. De tanden worden steeds scherper waardoor die de riem op den duur meer gaan insnijden of beschadigen. Hij adviseert voor een langere levensduur van de riem, de versleten tandwielen op tijd te vervangen en het kettingblad (dus het tandwiel aan de voorzijde) minstens elke 20 duizend kilometer een kwart slag te draaien. Dit, omdat het kettingblad onevenredig slijt bij een riemaangedreven fiets: je zet nl. telkens alleen kracht op een stukje van het kettingblad doordat je nooit de volle 360 º rond evenveel pedaaldruk of kracht zet. Dat gebeurt eigenlijk alleen maar op het stuk dat je voet van zeg maar van zo’n 80 tot 170 graden gaat.

Hier het filmpje waarnaar ik verwijs:

Verder las ik nog elders op ik dacht de website van een riem leverancier de tip om de riem af en toe even los te nemen of zelfs om die om te draaien na zoveel kilometers om de slijtage patronen te doorbreken.

Hier zie je een beetje hoe dat eruit ziet bij mijn kettingblad:
Een aantal nog redelijk intacte tanden:

Hier de meer versleten tanden, dus waar de overbrenging plaats vindt wanneer er daadwerkelijk kracht gezet wordt op de pedalen:

Kortom; voor mij tijd om die kwart slag draai van het kettingblad eens te gaan doen!

Goed. Terug naar de conclusie van de bijgeluiden, die ik ook kon voelen tijdens het trappen. Het is een stuk minder geworden nu de dealer de riem weer slapper heeft gezet. Maar weg is het niet helemaal. Ik vond 'm voor mijn gevoel erg slap toen ik het zelf controleerde, maar hij heeft er een apparaat voor zei hij dus dat geloof ik uiteraard wel. Waar ik nu wel aan twijfel is of de verkoper zo’n apparaat heeft (gebruikt) want ik kan me nog herinneren dat ik 'm na aankoop thuis mbv de Gates tension app een stuk slapper heb moeten zetten. En ik lees in dit topic terug dat ook na service beurt door hen uitgevoerd, zelf weer een stuk slapper had gezet. Bij nacontrole geeft de app nu aan zo’n 35Hz, dat is echt de ondergrens voor een versnellingsnaaf. Dat ziet er ongeveer zo uit - ik kan de riem heel gemakkelijk indrukken nu:

Ik overweeg nu toch eens om zo’n EcoTensioner van Gates zelf te kopen:

In mijn herinnering waren die dingen veel duurder (ik dacht zo’n 80 a 90 euro) en zag ik ertegenop om er een te kopen. Maar misschien herinner ik mij dat verkeerd. Het is toch wel de investering waard als je bedenkt dat je mogelijk met een te strak afgestelde riem rond fietst met veel vervelender vervolg slijtage als gevolg (eerder door je tandwielen heen en een slechte belasting voor de lagers)

1 like

Over de spanning op de riem: Ik vindt het een gek verhaal dat volgens de lokale dealer de tandwielen extra versleten zijn door een (te) hoge spanning. Een scheve uitlijning is wel een goede reden.

Naar mijn idee vindt juist bij te weinig spanning extra slijtage op. Hoewel de riem nauwelijks rekt heeft de riem bij weinig spanning meer ruimte om te bewegen waardoor de kracht minder of alle tanden worden verspreidt en denk ik meer beweging is.

De spanning op riem is niet alleen de statisch spanning, bij het trappen komt er ook nog een dynamische spanning en die kan (zeker als je op de pedalen gaat staan) een stuk groter zijn. De trapspanning mag die niet zomaar bij de “voorspanning” optellen om tot de totale spanning te komen.

Roel heeft het over het breken van een riem maar dat gebeurd volgens mij nauwelijks, een riem gaat kapot omdat de tanden loslaten en dan schiet de riem door. Dat heb ik in ieder geval bij twee CDN riemen zien gebeuren en mijn vermoeden is dat zeker een versneld dit liet zien omdat de spanning te laag was. Als inderdaad de tanden scherp worden dan kan ik me wel voorstellen dat de riem wordt doorgesneden.

De tips om het tandwiel een kwartslag (of een-vijfde slag) te draaien en de tandriem in zijn geheel te draaien zijn wel goede adviezen.