Riemaandrijving vs. ketting (efficiency)

Kwam ik toevallig deze week op een wat ouder (2013) artikel van de Fietsersbond zelf terecht, over een soortgelijke vraag: ‘is snaaraandrijving beter dan de ketting?’. Waarin ‘beter’ meer omhelst dan alleen efficiency natuurlijk: ook kosten, slijtage en gebruiksgemak is daarin meegenomen.
Vond ik leuk om ook nog even te delen in dit topic.

link naar artikel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/snaaraandrijving/

Riem of ketting? Die vraag stelde ik me een jaar geleden ook, nadat voor de zoveelste keer de ketting “doorsloeg” na een weekje door de pekel (voor een paar nachtvorstjes…) te hebben gereden.
En dus maar eens gaan lezen. Kom je ongetwijfeld ook die discussies tegen over “efficiency” en dan worden er mega nauwkeurige meetrapporten met dito grafieken en tabellen getoond, waaruit moet blijken dat het zomaar een paar procenten kan schelen. Ik word daar een beetje moe van. Ik moet een beetje denken aan mijn studententijd, waar mijn vriendengroep bestond uit een aantal audiofreaks, die meer rapporten zaten te lezen dan dat ze naar muziek luisterden.
Ik heb sinds een week een Stevens Superflight met een mooie CDX belt en merk geen enkel verschil met mijn derailleurfiets. Mijn woon-werkverkeer (25 km retour) toont exact dezelfde gemiddelde snelheden en ik heb niet het idee, dat ik harder moet trappen.
En mocht ik een paar procent meer energie hebben geleverd, boeien toch?
Wel een kleine weerstand voel ik als ik mijn naafdynamo aanzet, maar dan krijg ik ook 70 lux licht waarmee ik nu in het donker bospaden kan nemen wat met mijn oude batterijlamp onmogelijk zou zijn geweest. Maar dat heeft weinig met een riem te maken…

Onze ervaringen met de riem zijn niet om over naar huis te schrijven.
Vooropgesteld dat het vanaf de aankoop van de fiets, een Koga F3 4.0 tot ruim 2 jaar na dato allemaal vrij probleemloos liep.
Zonder een soort van vooraankondiging van een versleten riem was het in één keer afgelopen en uit. De riem liep eraf en de rubber tandjes kwamen er in grote aantallen tegelijk uitvallen.
Opgemerkt dat alles goed afgesteld stond (riem in lijn én op spanning).
Dan denk je: even een nieuwe riem plaatsen. Vergeet het maar. T.g.v. de onderdelencrisis in fietsonderdelenland (maar ook daarbuiten) konden wij een kleine 2 maanden wachten op een riem!
Nu is dat natuurlijk een overmachtsituatie en van tijdelijke aard.

Met alle geluk van de wereld in 2 dagen tijd lokaal een nieuwe kunnen bemachtigen.
Nu komt de aap uit de mouw. Koga zet de goedkoopste riem op haar F3 4.0. Toch een fietsje van € 1.650,- bruto. Inmiddels zit de betere CDX versie erop. Deze riem doet € 99,- tegen de goedkope CDN van ca € 60,- Je hoort bijna overal dat een riem 3 tot 4 x langer mee gaat. Onzin! Deze was met ca 10.000 km volkomen aan flarden. In die 10.000 zat ook al een stuk blessuretijd.
Op een Koga Citylite met Nexus 8 naaf is zelfs een keer 10.000 km bereikt met één ketting. Reken maar even mee:
Voor € 60,- koop je met het grootste gemak 6 sets ketting + opsteektandwieltje van behoorlijke kwaliteit. Ik heb het dan nog niet eens over het riemtandwiel achter dat een kleine € 100,- doet en een voorblad dat de € 100,- overschrijdt. Met de betere (??) CDX riem van € 99,- zit je rond de € 300,- voor de gehele aandrijflijn.
Resumé: de fietsfabrikanten draaien ons met een ordinair verdienmodel een rad voor de ogen.
En ach, die eventuele vieze vingertjes die je krijgt van een ketting? Gewoon een nette kast eromheen, een drupje olie op z’n tijd en op spanning houden. Hoe moeilijk kan het zijn.
Laten wij vooral wakker en scherp blijven.

Ja, je hebt zeker een punt, met de prijs van die F3 4.0 had ik wel CDX ipv. CDN verwacht.

10.000 km met een CDN riem vindt ik niet slecht, ik heb er zelf minder mee gedaan. Te veel fietsen halen zo veel km’s niet.

Helemaal eens niet je pleidooi voor een ketting met kettingkast maar die soort fietsen worden niet aangeboden voor zover ik kan zien. Zonder kettingkast vindt ik geen goed idee, ik fiets ook in regen/sneeuw en daar houden kettingen/tandwielen niet van. De materiaalkosten zijn het inderdaad niet maar het is wel werk en als je dat door de fietsenmaker laat doen valt het prijskaartje anders uit.

Mijn kinderen hadden allemaal fietsen met een kettingkast…
De ketting wordt minder vuil, maar als je dan eens een wiel moet uitnemen… wat een drama, hoe slecht zijn die kettingkasten niet gebouwd zeg.

Hoi Mike,

Achter lijkt 10.000 km voor een CDN inderdaad niet slecht. Maar als je eens een kettinglijn hebt gehad die dat ook heeft gedaan, dan is je verwachtingspatroon 30.000 - 40.000 km.
Ook een review gelezen van iemand die was afgescheept met een CDN achtertandwiel dat met ca 2.500 km in tweeën lag. Dan hebben wij nog geluk dat Koga er op voorhand al een CDX op heeft gezet. Ze noemen (ná verkoop…) de F3 4.0 opeens een stadsfiets, oftewel: daar rij je niet zovel mee.
Bij een stadsfiets denk ik niet aan € 1.650,- maar eerder aan ca. € 1.000,- minder.
Toegegeven: ketting en met name het achter-opsteektandwiel vervangen en de hele boel weer correct afstellen durven de meesten niet aan en leggen dit bij de fietsenmaker neer.
Bij mij is het fietsen repareren en onderhouden een uit de hand gelopen hobby, dus is de rekensom anders. Op die Citylite met ketting zat trouwens een zgn Delgado kettingkast. Prima oplossing in de range kunsstof wat het tegenwoordig allemaal is. Overigens is een CDN/CDX riemtandwiel vervangen net zo’n uitdaging als een opsteekkransje.
Tenzij het met de CDX riem allemaal probleemloos blijft rijden zeggen wij bij een nieuwe/andere fiets: terug naar de good-old ketting.
M.v.g.
Frank

Mee eens. Het plastic van de hedendaagse kettingkasten wordt tgv brandende zon (UV) en vorst na een paar jaar bros en alles breekt af, te beginnen met de piefjes, palletjes en nokjes.
Dan waren de ouderwetse lakdoek kettingkasten (ze zijn er gelukkig nog…) niet zo gek.
Maar alles tegen elkaar afwegende is het rijden met een riem én bij aanschaf én bij het onderhoud/vervanging toch een behoorlijk stuk prijziger…
M.v.g.
Frank

Ik blijf dan toch echt vrolijk bij de riem en 6 goede kettingen + kransje voor 60 euro vind ik een uitdaging. Vervangen en afstellen van een riem is ook niet echt een probleem, zo lang je maar het juiste gereedschap hebt.

wat is je boodschap nou? De zes kettingen en het kransje voor €60,-? Wat is je boodschap?

Als je het tegen mij hebt: Dat ik het knap vind wanneer je, zoals eerder aangedragen werd, je voor 60€ 6 keer een ketting met kransje kunt vervangen. Wanneer je kwalitatief goed materiaal wilt gaat je dat gewoon niet lukken.

Maar eigenlijk vind ik wat @fietsreparatie doet vooral het uiten van frustratie over het feit dat de riem op zijn F3 niet aan zijn verwachtingen van een fiets van 1650€ voldoet. Die F3 is gewoon een hele luxe stadsfiets met een bijbehorende premium (Koga) prijs en daar past de CDN prima bij. En het vervangen en afstellen van een riem is echt een eitje.

Ja, dat was gericht aan jou. Helaas werkt de forumsoftware nogal gebrekkig. Die €60 voor 6 kettingen was van @fietsreparatie. Laten we de discussie sluiten.

Een riem heeft een deelbare achtervork nodig, om te kunnen worden gemonteerd.
Een logische oplossing in een tijd waarin de riem nog in opkomst is.
Maar er worden tegenwoordig zo veel fietsen standaard met een riem uitgerust, dat het logisch lijkt om een fietsframe te voorzien van een riem-specifieke achtervork.

Mijn vraag: kan iemand mij uitleggen waarom onderstaande achtervork niet vaker wordt toegepast?

aa8c5317ed1b011914a624028ebe31d5

1 like

ketting lijn? beter: Tandriem-lijn?

@Sjef , je geeft een goede reden voor de constructie op de foto hierboven.
Op die foto zit de lagering van de achteras op de plek waar normaal de cassettebody zit.
Het kettingwiel zit op die foto nog verder naar buiten dan het kleinste kransje.
PSX_20240121_222441

Maar uit onderstaande foto mag blijken dat de lagering van de achteras niet zo robuust hoeft te zijn. Ook al is de achteras maar aan een kant ondersteund.