Riksjaritten voor ouderen zelfstandig verder

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/riksjaritten-voor-ouderen-zelfstandig-verder/

Leuk initiatief. Wel zou ik mij afvragen of de essentie het riksja-fietsen is of het onder de mensen brengen van niet mobiele senioren. Dat laatste kan immers ook met de auto. Niet dat de auto leuker is dan een riksja maar als je ouderen wilt meenemen naar de plekken uit hun verleden dan is een riksja al snel niet toereikend of niet comfortabel genoeg bij slecht weer.

Verder beschikt niet iedereen, eerder vrijwel niemand, over een riksja maar wel over een auto. Het lijkt mij kansrijker om dit mooie initiatief uit te bouwen met vrijwilligers-met-auto.

Voorbeeld: mijn opa is als kind opgegroeid in Vlissingen en is later in Bussum gaan wonen/werken. Als hij even de gelegenheid had ging hij naar Zeeland om daar de vertrouwde zeelucht op te snuiven en te kijken naar de voorbijvarende schepen. Op latere leeftijd hebben mijn ouders hem zo vaak mogelijk meegenomen naar Vlissingen, ook toen hij dement werd. Juist dan want je zag de man dan helemaal opleven. Verder werd hij “wakker” als je in de buurt kwam van bruggen, sluizen, rivieren, kanalen… verplicht even stoppen om te gaan kijken. Het is zo eenvoudig!